1

Onderwerp: Ingezakte Basis Biscuit

Hi,

Sinds kort heb ik het maken van marsepein taarten ontdekt. Heerlijke ontspanning vind ik!

Nu zijn er alleen veel mensen om mij heen die ook wel z'on taart willen. Dus mag ik aardig doorbakken.

Nu loop ik alleen tegen het volgende aan:
De basisbiscuit komt regelmatig als zandloper uit de oven, OF het bovenste gedeelte zakt te snel in elkaar waardoor het te dicht wordt en dus hard/droog. (meestal 35 min/180 graden)

Wat doe ik niet helemaal juist?

groet Machanda

Have a Nice day!

2

Re: Ingezakte Basis Biscuit

Bak je met oplopende temperaturen? Als voorbeeld, ik bak eerst 15 minuten op 150 graden en de resterende tijd op 170 graden. Als je biscuit inzakt is hij nog niet goed gaar, een gaar biscuit voelt stevig aan als je bovenop duwt.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Ik verwarm voor op 150.
Dan de taart erin en de overn op 180 graden.
Zo loopt deze de eerste paar minuten op.
Maar na 35 min is mijn sate stok zo goed als droog en zit er een mooie kop op.
Wanneer de taart er dan uit is zakt de erg snel weer in en weg is de mooie vorm  :(

Dus in de over even voelen of de boven kant stevig is.
Zal dit zeker doen de volgende keer!

Groet Machanda

Have a Nice day!

4

Ik verwarm niet voor en bak de hele baktijd op 150 gr. Wel iets langer.
Het rijst dan heel gelijkmatig. Ik voel inderdaad ook even en soms moet het nog 2 of 3 min. langer bakken.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

5 Laatst bewerkt door Dot (29-04-2010 05:31)

ik denk ook, dat je temp. te hoog is... probeer maar een keer op 150 en dan kun je altijd nog het laatste kwartier omhoog naar 160-170...

Ik laat de taart tegenwoordig ook vaak nog 5min in de oven afkoelen, want er zit zoveel warme lucht in de taart, dat als je die te snel laat afkoelen, je taart kan inzakken.

Maar hij zakt hier bij mij ook altijd iets in hoor, in het midden. Daarom ben ik nu zo blij met mijn hoge vormen van 7,5cm, dan zit die helemaal vol en hou ik minstens wel 6cm "werkbare" ruimte over. (de rest is voor de kids een wekelijkse traktatie   ;) )

Groetjes, Dorothea.

6

Ok, gelukkig mag ik al snel weer aan het bakken, want de opdrachten blijven binnen komen  :)

Zal jullie tips zeker gaan gebruiken.

Ook ik ben helemaal weg van de 10 cm hoge taart vormen.
Heb je net wat meet speling ja!

Groetjes Machanda

Have a Nice day!

7

Vandaag weer een BB gemaakt.
Netjes de oven op 150 gelaten.
45 min baktijd & 5 min nog in de oven laten staan.

De vorm staat nu op het aanrecht.
Het bovenste gedeelte is wat ingezakt, de taart is nu vlak aan de bovenzijde ipv een bolle bovenkant, dus ziet er veel belovend uit.

Normaal zette ik de vorm op de kop op een bord en liet dan de BB drogen. Ik heb nu de taart nog in de vorm zitten. Ben benieuwd of dat veel uitmaakt.

Welke wijze gebruiken jullie?

Have a Nice day!

8

Ik stort hem direct nadat ik hem uit de oven heb gehaald. Als het biscuit goed gaar is zal hij niet inzakken. By the way, ik draai hem direct om, dus de bovenkant wordt onderkant. De 'nieuwe' bovenkant hoort niet in te zakken.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

9

Vandaag een nieuwe taart gemaakt.
En ja hoor, perfect!
Ik heb deze ook direct op een bord gezet, ook dat ging prima.

Bedankt voor al jullie goede tips!

Have a Nice day!

10

Super deze informatie!

Het is maar goed dat ik de zoekterm heb gebruikt want ik zou bijna een nieuwe topic gemaakt hebben   : ;)
ook mijn ronde taart kwam uit de oven als een zandloper  :/

Volgende keer hou ik deze tips in mijn achterhoofd en zien hoe het gaat!

Groetjes, Kirsten.

Lovely little cupcakes <3

11

Nou mij hebben ze zeker geholpen.
Heb echt super mooie biscuits nu!

Succes

Have a Nice day!