1

Onderwerp: vraagje over ganache

kan ik ganache, of toch een biscuit gevuld met ganache, invriezen?
geeft dit na ontdooien nog mooie taart, of word het erg lopend?
als de ganache gemaakt is, moet die dan eerst enkele uurtjes opstijven of vullen jullie meteen de taart?
na ontdooien moet de taart dan in de koelkast bewaard worden neem ik aan, wat geeft dit voor de vulling? is dit een harde vulling of een zachte?

Let's have a Cake Good Day !!!

2

Re: vraagje over ganache

niemand?

Hoi,

Ganache is een mengsel van slagroom en chocolade, dus een melkproduct en moet je dus in de koelkast bewaren.
Als ik ganache maak voor een taart, dan maak ik de ganache meestal op deze manier: slagroom in een pannetje verwarmen. Als het net kookt, het pannetje van de vuurbron afhalen en dan pas de chocolade callets er door roeren. Zo ontstaat dan ganache. Let op dat je wel alle klontjes eruit roert.
Dan laat ik het even afkoelen, zodat het nog wel wat warm is, maar ook vooral smeerbaar. Als je dit op je taart doet, wordt het hard zodra je de taart in de koelkast zet (dit is wel afhankelijk van de verhouding slagroom/chocolade die je neemt:
    * Voor een glanslaag over je taart: 1 deel slagroom en 3 delen witte chocolade, eventueel kun je met een cornetje met bruine chocolade een leuk figuurtje op je taart spuiten.
    * Voor een lichte vulling: 1 deel slagroom en 1 deel chocolade: Slagroom verwarmen in een pan, als het kookt van de warmtebron afhalen. Daarna de callets toevoegen en alles goed doorroeren. Als het nog warm is, over je taart gieten en kun je dit met een paletmes glad strijken. Daarna pas je taart ik de koelkast zetten om het geheel op te laten stijven.

Ganache kun je ongeveer 1 week in de koelkast goed houden, wel in een afgesloten bakje, waarbij je dan op de ganachelaag een stukje huishoudfolie stopt, zodat deze goed afgedekt is met deze huishoudfolie.
Je kunt je taart ook zonder problemen invriezen.
Je kunt de ganache over je taart heen doen, maar ook als vulling in je taart stoppen.
Ik vind het erg leuk om hier mee te werken. Ik kies echter wel altijd voor pure chocolade omdat marsepein of fondant van zichzelf al zoet is. Zo krijg je een lekkere combinatie.

4

het zou als vulling dienen bij mij, maar het word dus wel degelijk een harde laag chocolade tussen je taart dan? is dan de taart niet te droog?

Hoi,

Nee hoor als je zorgt voor een goede vulling erbij dan komt het goed.
Je kunt bijv. banketbakkersroom erbij doen, zodat je kapsel niet droog wordt en evt. je kapsel tremperen (=besprenkelen met limonadesiroop, niet te veel, eerder in druppels denken dan in een scheutje). of met likeur.
Gewoon uitproberen een keer dan ga je het meer gebruiken, let  maar op!

Ik wil ook ganache eens als vulling gebruiken.

Moet je het dan eerst laten afkoelen voordat je het op de biscuitlaag doet??

Ik neem aan dat je dan een dijkje van botercreme moet maken??

Hoor graag hoe ik dat moet doen...

Er is altijd wel een reden voor taart...
www.taartendaan.hyves.nl

Hoi,

Deze vulling moet dan niet te warm zijn, maar ook niet te koud, anders stolt de ganache te veel. Je moet dan inderdaad een dijkje botercrème erom smeren.