1

Onderwerp: Loslaten van bovenkant van biscuit

Ik heb er ooit een topic over gelezen maar kan hem niet terug vinden.

De laatste tijd heb ik telkens dat de bovenkant, wat dus eigenlijk de onderkant is, een laagje loslaat. Ik gebruik de Wilton bakpannen. Ik spuit ze in met bakspray. Ik snap er werkelijk niets van :s

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Het is echt een dun velletje biscuit wat je er zo af kan halen, wel erg lastig met afsmeren dus de laatste tijd zijn mijn taartjes niet zo strak meer

Groetjes Rebecca
Together forever, never apart. Maybe in distance, but never in heart!

2

Re: Loslaten van bovenkant van biscuit

Hier zijn inderdaad al behoorlijk wat topics over geweest. Conclusie is dat het ligt aan de bakspray. Niet te fanatiek invetten zou moeten werken!

3

Ik heb dat inderdaad ook steeds vaker. Heb toen minder fanatiek ingevet met als resultaat dat de taart een de bakpan bleef plakken!! Bij mij zijn het echt de randen die dit vertonen......ik word er zo langzamerhand een beetje gek van... :grr:

Ik gebruik trouwens de PME bakpannen

Groetjes Scallie
"A balanced diet is a piece of cake in each hand."

4

Hier ook iemand die er last van heeft. Ik gebruik de PME en heb ook geprobeerd minder bakspray te gebruiken...maar dat helpt ook niet. De laatste keer bloem over de bakspray en het was wel minder, maar nog steeds op sommige plekken. Ik kreeg van het weekend de tip om geen bakspray ye gebruiken maar gewoon invetten met boter, dus dat gaan we de volgende keer proberen.

Groetjes Miriam

5

miriam74 schreef:

Ik kreeg van het weekend de tip om geen bakspray ye gebruiken maar gewoon invetten met boter, dus dat gaan we de volgende keer proberen.

Nou dat ga ik de volgende keer ook maar proberen dan.....hopelijk werkt het!!

Groetjes Scallie
"A balanced diet is a piece of cake in each hand."

6

Ik ben juist overgestapt van invetten met gewoon boter naar Wilton bakspray.
Wel gebruik ik er weinig van, smeer het nog uit met een kwastje en gebruik bakpapier op de bodem.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

Dit probleem ken ik, jammer genoeg  :(  Ik gebruik de vormen van PME.
Heb ff op het forum gezocht en de laatste keer gebakken met bakpapier op de bodem en heel weinig bakspray op de randen (van dr.Oetker). Dat doe ik pas vlak voor ik het beslag in de bakvorm giet, zodat het niet naar beneden kan zakken.
M'n randjes laten nu niet meer los, maar nu zitten er weer rimpels in van het bakpapier!!!!  :x  :x  :x  Grommm, maar goed dat is af te smeren met botercrème.
Suc6 met je randjes verder!

8

Ik heb het zelf ook vaak, minder invetten helpt wel maar ik ben een beetje onverschillig de laatste tijd  :) . Vind het ook niet zo'n groot probleem. Haal de losse randjes eraf en dan werk ik het bij met botercreme. Zie je niks van! Ik irriteer me persoonlijk meer aan de kleffe bovenlaag  :(

Ja het zijn inderdaad de randjes die het hebben. Pulk het er ook af en smeer het af maar fijn is het niet :nooo . Ben blij dat ik niet de enige ben, maar wat nou DE oplossing is :s

Groetjes Rebecca

10

Ik had het probleem ook, maar heb hier een keer gelezen dat je na het sprayen alles goed kan uitvegen met een stukje keukenpapier. Dan haal je niet alleen de overtollige bakspray weg maar zit het ook nog eens op elk plekje  :)
Werkt bij mij prima, sindsdien nauwelijks meer last van losse randjes!

Groetjes, José

Ok Thanks voor de tip José :thumb:

Groetjes Rebecca

12

Ik heb het ook gehad in mijn PME bakpannen. Oplossing hier: een velletje bakpapier op de bodem van je bakpan. Pan even op papier, omtrekken met pen/potlood, uitknippen. Vlak voor het vullen heel licht insprayen (inderdaad niet eerder, dan zakt de spray naar onderen en heb je het nog erger) en ik heb op die manier geen loslatende randjes meer gehad.

13

Ik heb idd ook gemerkt dat, wanneer ik teveel boter of bakspray gebruik, er bij mij ook randen zitten. Nu vet ik eerst heel licht in met boter. Leg op de bodem bakpapier (net als Freya doet, omtrekken en zo). Dan vet ik het bakpapier ook heel lichtjes in, tegen de rimpels. Ik heb 1x gehad dat mijn randen niet mooi strak waren. Toen had ik dus teveel ingevet..... Ik heb overigens ook PME bakpannen.

14

Ik gebruik de cold wax spray en ik heb dit probleem ook gehad. Nu spray ik, waarna ik met een keukenrolletje het een beetje uitveeg en verdeel en daarna nog een klein beetje bloem erin. Het is wel wat meer werk, maar sindsdien heb ik geen loslatende randjes meer en zijn mijn biscuits (meestal, haha!) weer strak...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

15

mmhh ik heb ook de PME pannen en ik smeer heel dun boter en dan bloem en dan is er niks aan de hand. Met de Dr. oetker had ik er helaas ook last van! Dus ben nu weer bezig met boter jammer genoeg! Heb ik weer vette handjes :s

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

16

Mariska1984 schreef:

mmhh ik heb ook de PME pannen en ik smeer heel dun boter en dan bloem en dan is er niks aan de hand. Met de Dr. oetker had ik er helaas ook last van! Dus ben nu weer bezig met boter jammer genoeg! Heb ik weer vette handjes :s

Bloem doe ik wel bij de gewone cake (waarom bij biscuit niet weet ik eigenlijk niet  :/  :lol: ) Bakblikken vet ik altijd in met een kwastje (geen silicone) en ik heb nooit vette handen.

17

ik heb via het internet de ideale manier gevonden.
namelijk:
meng 1 el bloem, 1 el chrisco en een halve el plantaardige olie.
en smeer hier vervolgens het bakblik mee in met een kwastje.
komt er perfect uit!

Enthousiaste groet, Maxime