1

Onderwerp: Waarmee boetseren?

Ik lees hier dat iederen aan het boetseren is. En vind het er allemaal heel erg leuk uit zien.. en wil het eigenlijk ook een keer gaan proberen.
Maar nu is mijn vraag.. waarmee boetseer je eigenlijk? Met fodant of met marsepein? Ik heb tot nu toe alleen marsepein gebruikt en weet dus niet wat fodant is.
En bloemetjes die met hun bloemen omhoog staan kan dat ook met marsepein of niet?
Fondant wordt hard toch?

Het zijn een hoop vragen, maar hoop er wel wijzer van te worden.

2

Re: Waarmee boetseren?

Je kan volgens mij met beiden boetseren. Fondant hard iets sneller uit als marsepein en daarom is in het begin het oefenen met marsepein makkelijker.

Maar zoveel ervaring heb ik dan ook nog niet...

3

ik gebruik fondant en je kunt ook nog met gumpast boetseren vooral bloemen maar figuurtjes doe ik met fondant en tylose

4

marsepein word eigenlijk niet echt hard en er zijn soorten fondant die niet hard worden zoals balinna (volgens mij heet dat zo..:P)
en verder word er ook tylose gebruikt om het mooi hard te laten worden maar de smaak is dan verschrikkelijk (vind ik zelf)

Enthousiaste groet, Maxime

5

het is niet handig om met marsepein te boetseren omdat het zacht blijft (hoeveel tylose je er ook doorheen doet)

Dus voor boetseren zou ik zeker fondant gebruiken

Alles goed???? nee 3 fout

6

Vroeger (nou ja, vroeger.. :D ) heb ik één keer geboetseerd met marsepein en dat is nu (na 1 1/2 jaar!) nog steeds zacht en plakkerig.... :s

Sinds een aantal maanden gebruik ik  marsepein van Zeelandia.
Héérlijk om mee te boetseren (vooral handjes en voetjes) en ja hoor....het wordt hard, óók zonder tylose. :Y

Het "gewone" boetseerwerk doe ik met fondant. Bloemen en dunne kledingstukjes etc. doe ik met Mexican Paste (recept van deze site, nr. 2 weinig ingrediënten)

Hoop dat je er iets aan hebt! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

7

Tot nu toe werk ik alleen met marsepein en had dezelfde vraag  :) , maar goed dat ik even doorgezocht heb.

Ik merk namelijk dat naast het niet hard worden, marsepein ook vaak inzakt. Bij bijvoorbeeld een mooie grote strik. Deze blijft bij mij alleen staan als ik de vulling van watten erin laat zitten.

Volgens mij blijft dit wel staan met fondant, zodra dit gedroogd is.

Klopt dat?

Have a Nice day!

8

Klopt, hier gingen mijn eerste strikken iedere keer fout. Na twee weken waren ze nog niet hard! Toen ik het met fondant probeerde ging het gelijk goed! Wel altijd tylose gebruiken!

Jacqueline

9

Annelies schreef:

Vroeger (nou ja, vroeger.. :D ) heb ik één keer geboetseerd met marsepein en dat is nu (na 1 1/2 jaar!) nog steeds zacht en plakkerig.... :s

Sinds een aantal maanden gebruik ik  marsepein van Zeelandia.
Héérlijk om mee te boetseren (vooral handjes en voetjes) en ja hoor....het wordt hard, óók zonder tylose. :Y

Het "gewone" boetseerwerk doe ik met fondant. Bloemen en dunne kledingstukjes etc. doe ik met Mexican Paste (recept van deze site, nr. 2 weinig ingrediënten)

Hoop dat je er iets aan hebt! ;)

Annelies, gebruik je dan de 1:3 van Zeelandia?

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

10

Hi Annelies
Heb net gekeken bij het recept, er staat "tragantgom"  is tylose hetzelfde of  vrij uitwisselbaar ?