1

Onderwerp: koekjes lollies

Hallo allemaal,

ik heb vandaag een poging gewaagd koekjeslollies te maken, maar het was niet zo'n succes. :(
Om te beginnen is mijn oven te klein voor 6 lollies maar dan maar wat langer bakken.
Ik heb de vorm een beetje beboterd en er een choc.hazelnotenrecept van lilliefee in gebakken. Eerst deed ik het deeg in de stervorm, toen de stokjes er in tot het midden en daarna nog wat deeg over het stokje heen gedaan. De koekjes bleven vastzitten en waren nogal donker aan de buitenkant en te zacht in het midden (op 200 graden gebakken) :s .
Ik kan het beter op minder graden doen denk ik maar ik heb er nog geen verstand van, hoeveel graden zal ik doen...

Eigenlijk wil ik graag weten hoe je het best te werk gaat, wie kan me dit vertellen?

En wat is het beste recept?

groetjes
Simoontje

2

Re: koekjes lollies

ik maak koekjes lollys ik gebruik de koek van de kapsels wat ik eraf snij doe er jam of vruchten door heen in de mixer fijn maken bolletjes ervan maken  op stokjes doen en een uur of 2 in vriezer  en dan chocolade smelten bolletjes uit vriezer in choco dompelen en dan op piepschuim of zo laten hard worden en dan heb je koek lollies hoop dat je er wat aan hebt

3

Dat zijn cakeball-lollies; Simoontje bedoelt echt koekjes op een lollystokje.
Ik ken geen enkel recept waarbij koekjes warmer dan op 180°C gebakken worden; dus sowieso je temperatuur verlagen. Zonde dat deze mislukt zijn; maar laat je dat vooral niet ontmoedigen het nog een keer te proberen!
Ik weet even geen andere tips dan de temperatuur te verlagen. Veel succes met de volgende reeks!

4

tanx!

Ik bedoelde idd koekjes op een stokje, maar de cake-ball lollies zijn een leuk idee voor later.

Gelukkig kan ik door de maat vd oven maar 3 lollies tegelijk bakken dus het gaat steeds beter. Een kwestie van je oven nog beter leren kennen :)

Ik zit nu al op 160 graden voor 9 minuten.

kun je trouwens een niet gaar koekje weer even opnieuw in de oven doen voor enkele minuten?

gr.simoontje

5

Mij hebben ze altijd gezegd dat dat niet kan; maar als het toch al "mislukt" is, kan je het toch gewoon proberen... niet?  ;)

6

Ik maak geregeld koekjes op een stokje, maar gebruik hiervoor geen speciaal bakblik maar steek ze uit.
Ik bak ze op 180 graden en direct na het eruit halen steek ik het stokje erin.

Let erop dat de koekjes altijd een beetje zacht aanvoelen als je ze uit de oven haalt. Wanneer ze afkoelen worden ze harder.

Succes en blijven proberen!

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

7

Steek je de stokjes er later pas in??? Breekt je koekje dan niet??? Moet je de stokjes er niet voor het bakken insteken dan???

Ik ben niet chaotisch, ik orden gewoon anders!

8

Wanneer je de stokjes er direkt uit de oven insteekt lukt dat prima. De koekjes zijn dan nog een beetje zacht. Je moet wel snel doorwerken, want met het afkoelen worden ze snel hard, en dan breken de koekjes wanneer je de stokjes erin doet.

9

ik bak mijn koekjes ook zonder vorm. ik steek ze uit en steek de stokjes er wel al vast in, dan gaan ze nog minstens een uur in de koelkast zodat ze hun vorm mooi behouden en dan ongeveer 13 minuten op 180 graden, maar dat hangt ook sterk met de dikte en grote van de koekjes samen. Voordeel van de stokjes er van te voren in doen is dat je niet zo'n haast hoeft te maken als ze uit de oven komen.

alettasbakery.nl