1

Onderwerp: waarom mag boter niet in de microgolfoven

Hallo,

Zoals de titel al zegt is dus mijn vraag: Waarom mag je boter niet in de microgolfoven smelten voor cakejes te maken?

Ik doe dit dus al heel lang nu smelt ik ze wel maar heel lichtjes en heb ik tot nu naar mijn mening daar nog geen problemen mee gehad. Maar ik heb in het boek van de koekjesfee en ook in andere recepten al gelezen dat ze schrijven niet smelten in de microgolfoven.

Nu vraag ik me dus af waarom dit niet mag?

Wie kan me helpen?

Groetjes
Els

2

Re: waarom mag boter niet in de microgolfoven

Ik ken de koekjesfee niet, maar als het enkel om koekjes gaat en niet om taarten dan is het omdat gesmolten boter de overige ingredienten goed bindt. Niet bij elk recept/taartje is dat gewenst. Dan doe je de boter koud mengen bij de rest of je kneed het erdoor. Dit mengt dan iets minder goed. In de oven smelt het dan en zo krijg je dan luchtig gebak/biscuit/koekjes.

Ofzoiets.

3

Als je boter van lidl/aldi in de magnetron doet zegt ie pang :+
Dus dat zou ik niet doen. Voor de rest gaat eigenlijk alles hier eventjes in de maggie als er wordt gezegd dat de boter op kamertemperatuur moet zijn.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Voor cc's maak ik de boter ook even zacht (niet laten smelten) in de magnetron. Nooit problemen mee.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

5

Ik gebruik altijd Lidl/Aldi boter... en heb er nooit problemen mee... Ook niet in de magnetron.
Geen 'pang'... of iets dergelijks.

heb het ook gelezen bij de Koekjesfee, maar ik ben te ongeduldig om het anders te doen en mijn taarten en cupcakes smaken heerlijk  ;)

gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

6

Voor botercreme maak ik ook boter zacht in de magnetron (niet laten smelten idd). Nog nooit problemen gehaad. Ik vind het zelf geweldig. boter plakt niet aan de rand van de kom tijdens mixen en ik krijg mooi wit en fluffy botercreme zonder lang te mixen.

Zie www.irenes-suikercreaties.nl voor zelf taarten en cupcakes maken in een workshop van Irene's SuikerCreaties in Eindhoven.

7

hey dames bedankt voor de snelle ractie's

Ik smelt ze dus ook altijd heel even en kon dus niet denken waarom het niet zou kunnen. Maar ik vermoed dat ze bedoelen zoals je ze zou smelten in de pan.

Dus ik doe het maar gewoon verder zoals ik altijd gedaan heb. Ik heb namelijk ook dat geduld niet .

nogmaals bedankt voor de reactie's

8

ik gebruik de boter van de lidl, en die zegt alleen pang als je het papier erom laat (verteld zij uit ervaring :/ ) want in de verpakking zit alluminium verwerkt, en dat is bij andere merken niet. die kunnen met verpakking in de magnetron. :Y

dus het kan allemaal wel, maar niet met verpakking van aldi en lidl :lol:

groetjes monique.

mama-tijd = tijd voor taart!!

9

moeder mien schreef:

ik gebruik de boter van de lidl, en die zegt alleen pang als je het papier erom laat (verteld zij uit ervaring :/ ) want in de verpakking zit alluminium verwerkt, en dat is bij andere merken niet. die kunnen met verpakking in de magnetron. :Y

Ow ja, dat moest ik er nog bij vertellen, ik ben te lui om de boter uit de verpakking te halen en dan weer een bord vies te maken :lol: Dan liever ruitjesboter, dat kan wel met verpakking in de maggie.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

10

Ik smelt ook altijd boter in de magnetron hoor...
Gewoon op een lage stand zetten en niet zo lang. Zo wordt het wel zacht, maar smelt het niet   :Y

11

Niet zo lang geleden... heb ik hierop iets gelezen over boter.. en dat had te maken met de kleur van de boter of zo :S  De kleur van gesmolten in de magnetron boter is geel.. en van langzaam gesmolten boter wit. 
Maar ja ik gooi alles gewoon ff lekker in de magnetron net zo makkelijk :+

12

het vervelende van de magnetron is dat het microweaves zijn (golven)
deze trillingen blijven nog heel lang door gaan waardoor het te veel zou kunnen gaan smelten. dus je haalt het er uit maar toch word het nog zachter dan je wilt.
maarja ik doe het zelf wel altijd, maar dan heeeeel even :P

Enthousiaste groet, Maxime

13

Tari schreef:

het vervelende van de magnetron is dat het microweaves zijn (golven)
deze trillingen blijven nog heel lang door gaan waardoor het te veel zou kunnen gaan smelten. dus je haalt het er uit maar toch word het nog zachter dan je wilt.
maarja ik doe het zelf wel altijd, maar dan heeeeel even :P

Die microgolven zorgen ervoor dat de moleculen in je voedsel anders gaan bewegen waardoor het warm wordt. Even in je eten (of in dit geval dus boter) roeren (minimaal 20seconden als ik me niet vergis) zorgt ervoor dat de moleculen terug normaal gaan bewegen en dus dat je eten niet meer doorwarmt.
Dat even terzijde voor de mensen die het echt boeiend vinden, haha  :lol:
Ik smelt trouwens al zo lang ik me kan herinneren mijn boter (en chocolade; als het is om in brownies of zo te verwerken) in de magnetron; nooit problemen mee gehad :cool: Als ik chocolade smelt om cakeballs ofzo te maken; dan doe ik het wel au bain marie. Eigenlijk wordt alles hier wat gesmolten moet worden in de magnetron gesmolten. Zo geleerd van mijn moeder en het is makkelijk en snel; dus waarom mee ophouden?  :lol:

14

Hey dames bedankt voor de vele reacties hoor.

Ik heb het ook altijd gedaan maar omdat ik in mijn boeken aan het lezen was en dit bij de recepten zag dacht ik dat er misschien een speciale reden voor was. Nu doe ik het ook altijd en had ik er ook geen problemen mee maar wou ik het toch even vragen. Soms maakt een klein detail een groot verschil.

groetjes en bedankt

15 Laatst bewerkt door kimverschuure (29-04-2010 14:00)

moeder mien schreef:

dus het kan allemaal wel, maar niet met verpakking van aldi en lidl :lol:

groetjes monique.

:lol:  Heb ik ook al een keertje gedaan! Magnetron staat in de schuur en het was donker, best spectaculair hoor!  :Y  Maar je schrikt je een hoedje als je er niet op rekend!

16

"Moscovisch deeg
Dit deeg is sponziger en veerkrachtiger dan biscuitdeeg, doordat er harde stukjes boter in verwerkt worden. Doordat deze stukjes in de hete oven smelten krijg je een heel luchtig deeg. Daarom het koude deeg meteen verwerkten."

Wat ik eerst dus zei, het draagt bij aan de luchtigheid van je biscuit.