1

Onderwerp: Marsepein kleuren

Ik heb al heel veel taarten met marsepein bekleed, maar nog nooit een workshop gevolgd.
Tot nu toe heb ik altijd gekleurd marsepein bij de bakker besteld, maar nu kan ik nog maar kiezen uit blank, roze, geel, groen en oranje. Daar kun je dus weinig mee maken. Daarom wil ik nu toch maar zelf marsepein gaan kleuren.
Welk merk marsepein en welke kleurstoffen kan ik het beste gebruiken?
Ik denk dat ik ongeveer 15 jaar geleden zelf marsepein heb gekleurd en vond dat toen geen succes. Het was erg moeilijk om de marsepein egaal gekleurd te krijgen. Wie heeft tips voor mij?

Er is altijd wel een reden om een taartje te maken!
groetjes Ellen

Re: Marsepein kleuren

ik ben wel benieuwd waar je het 15jr geleden mee hebt gekleurd eigenlijk... :)

Marsepein (1:3 of 1:4, maakt qua kleuren niet uit) kun je het beste kleuren met kleurpasta's of -gels, zoals de wilton icing colours of de sugarflair paste colours van de webshop.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Wat houden de verhoudingen 1:3 en 1:4 in?
Ik heb geen idee meer waarmee ik toen het marsepein heb gekleurd. Was levensmiddelenkleurstof wat ik toen in Rotterdam bij een winkel met o.a. allerlei bakartikelen heb gekocht. 
Daarom heb ik daarna gekleurd marsepein bij de bakker gekocht. In het begin kon ik eigenlijk elke kleur wel bestellen, maar de afgelopen jaren is het steeds minder geworden en nu is het wel zo weinig geworden dat ik toch maar zelf weer wil gaan kleuren.

groetjes Ellen

Ik vermoed dat je toen vloeibare kleurstof hebt gebruikt, en daar wordt je marsepein heel plakkerig van doordat de suiker smelt, en de kleur wordt niet zo diep. :) Gelukkig is er nu een stuk meer te krijgen in NL vergeleken met 15 jr geleden

even gekopieerd van de webshop:

Marsepein verhouding overzicht;

* 50% suiker - 50% amandelen = verhouding 1:1
    * 67% suiker - 33% amandelen = verhouding 1:2
    * 75% suiker - 25% amandelen = verhouding 1:3
    * 80% suiker - 20% amandelen = verhouding 1:4

1:1 wordt vaak gebruikt voor vulling in bonbons, kan je bij taarten weinig mee geloof ik. 1:2 wordt meestal gebruikt om te boetseren soms ook om te bekleden, maar is wat stugger dan die andere 2.
1:3 en 1:4 rolkwaliteit (dus geschikt om uit te rollen) wordt voor van alles gebruikt, zowel bekleden als boetseren e.d. Die laatste 2 worden verkocht in de webshop

groetjes Tirza     

5

Dank je wel Tirza.

Het kan best dat ik toen vloeibare kleurstoffen heb gebruikt, ik vond het in ieder geval niet prettig werken.

Kan ik voor het kleuren beter de gels of de pasta's gebruiken of maakt dat niet uit?
En waar moet ik dan op letten bij het kleuren, hoeveel kleurstof moet je dan gebruiken?
Sorry, het zijn nogal wat vragen, maar wat dit betreft ben ik nog echt een beginneling, ook al heb ik al meer dan 15 jaar ervaring met het maken van taarten  :) .

groetjes Ellen

Ellen63 schreef:

Kan ik voor het kleuren beter de gels of de pasta's gebruiken of maakt dat niet uit?

dat maakt niet uit :)

Ellen63 schreef:

En waar moet ik dan op letten bij het kleuren, hoeveel kleurstof moet je dan gebruiken?

Je haalt met een cocktail prikker een likje kleurstof uit een potje, prikt de prikker in je marsepein bonk en dan kneden maar.
De cocktailprikker is zodat je marsepein schoon blijft van bacterien, zodat je kleurstof langer houdbaar is.
1 potje is ongeveer 1 a 2jaar houdbaar en gaat vrij lang mee.
alleen zwart en rood zijn lastig om te kleuren, daarvoor kun je het beste de kleurtje van sugarflair gebruiken (vind ik :) ) en dan de red extra en de black extra.
Licht blauw is ook lastig omdat marsepein iets gelig is van zichzelf. daarvoor kun je het beste de marsepein eerst wat witter kleuren en daarna pas de blauw erdoor.

Ellen63 schreef:

Sorry, het zijn nogal wat vragen, maar wat dit betreft ben ik nog echt een beginneling, ook al heb ik al meer dan 15 jaar ervaring met het maken van taarten  :) .

snap ik hoor :)

groetjes Tirza     

7

Bedankt, ik denk dat ik binnenkort wel rood en zwart nodig ga hebben, dus dan zal ik de kleurtjes van sugarflair gaan bestellen.
Waarschijnlijk is het zo dat hoe meer kleurstof je gebruikt hoe intensiever de kleur is.

Even een heel andere vraag. Ik probeerde een foto in mijn profiel te plaatsen, maar krijg deze niet ver genoeg verkleind. Heb je daar nog tips voor?

groetjes Ellen

8

http://www.fotoverkleinen.nl/ ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag