Onderwerp: [HOW-TO] biscuit
ik weet dat er al veel zijn gemaakt, maar toch..
gek eigenlijk dat wanneer je het dan maakt voor een how-to dat dan het biscuit er minder mooi uit komt dan normaal
haha nouja hopelijk hebben jullie (vooral de onervaren) er wat aan.
ik heb het basisrecept gebruikt van de site:
Ingrediënten
5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout
dit is volgens het recept genoeg voor 24cm maar ik gebruik het voor 20cm zodat hij mooi hoog wordt.
spray de vorm in en leg een rondje bakpapier op de bodem. verhoog vervolgens de rand met bakpapier en zorg er voor dat de onderkant mooi aansluit.
(zoals je zit heb ik hier de rand NIET mooi aan laten sluiten zodat je kunt zien waarom je het WEL moet doen .
klop vervolgens de eieren met de suiker en vanillesuiker heel romig. dit werkt het beste als je de kom waarin je het mixt in een bak met heet water zet. zelf vind ik het fijn om de mixer op en neer te bewegen, maar zorg er voor dat je de mixgardes niet in het beslag laat verdwijnen. anders komt er natuurlijk geen lucht bij.
klop het tot het er uit ziet als vanille-kleurige en lobbige slagroom.
zeef nu de bloem, maizena en zout er beetje bij beetje bij. als je dit in 1 keer doet, zakt het eischuim meteen in. Spatel de kleine beetjes er langzaam door heen. zie het meer als vouwen dan roeren.
en liever te kort vouwen dan te lang. want je vouwt immers dat wat je als eerste er bij zeefde daarna er nog een paar keer doorheen als je er weer wat bij gezeefd hebt. (is het te volgen ).
verdeel het nu mooi egaal in je voorbehandelde vorm.
en zelf vind ik het fijn om ze in etappes te bakken.
10 min op 125C. -> 10 min op 150C. en de rest bak je ong 15 min op 175C. (allemaal hetelucht)
Let op! het is natuurlijk afhankelijk van je oven. het kan zijn dat je maar 10 min op 175C. moet of misschien langer.
er zijn verschillende manieren om de taart uit de oven en de vorm te halen. Zelf laat ik hem ongeveer 3 minuten in de oven staan met de deur op een kiertje. Dan haal ik hem er uit en laat ik hem nog 1 min staan. Verwijder dan de rand voorzichtig (bij een springvorm) en haal het bakpapier er af. Draai hem dan om op een taartrooster en haal de onderkant en bakpapier er af. Ik laat hem dan afkoelen voor ongeveer een half uur en zet dan de rand er weer omheen zodat hij mooi recht blijft. Als hij helemaal is afgekoeld haal ik de rand er weer af en pak ik heb in in een zak en doe hem in de vriezer.
(op deze foto kun je dus zien waarom je de rand van bakpapier mooi aan moet laten sluiten. anders krijg je dus een gekke rand)
hopelijk hebben jullie er wat aan.
succes^^