1

Onderwerp: swiss meringue, waarom verhitten?

Ik heb net het recept gelezen van de 1-2-3 creme en wil deze dit weekend gebruiken in een taartje. Maar het verhitten van het eiwit en de suiker, is dat puur tegen de salmonella of is het ook om de suiker beter te laten opnemen?

Omdat ik zwanger ben, wil ik geen rauwe eieren gebruiken maar eiwitpoeder. Moet je het dan nog verhitten of kan die stap dan achterwege blijven?

'T is trouwens de eerste keer dat ik het ga maken dus ben benieuwd, moet nog ff uitvogelen hoeveel poeder ik dan nodig heb maar door alle lovende woorden hier over die creme, vond ik het nu wel eens tijd worden om het zelf te gaan proeven  :Y

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

2

Re: swiss meringue, waarom verhitten?

ik weet niet hoe het zit met eiwitpoeder, ik maak het altijd met rauwe eiwitten...

het verhitten is voor het doden van bacterien
en het is om de suiker op te laten lossen...

Lekker feestelijk rond.....

3

1 eiwit is gelijk aan 30 ml water en 5gr eiwitpoeder

tijdens het verhitten smelt de suiker en moet jij kloppen. het wordt dan een witte massa.

De temperatuur voor suiker om te smelten ligt hoger dan de temperatuur wanneer eiwit veilig is om te eten, ook voor zwangeren dus. Wat betekent dat als je het recept volgt, je een veilige creme hebt.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Bedankt voor jullie antwoorden :D

De perfecte balans ? 

6

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=92663

misschien heb je nog wat aan de antwoorden in dit topic.
wat verder naar onderen geven ze ook methodes waarop je deze creme kan maken, zonder au bain marie op te kloppen, maar door suiker te laten smelten ed

enneuh hij is heeeeel erg lekker ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

Ging me meer om het waarom van het verhitten, als het puur was voor de eiwitten, nam ik eiwitpoeder maar omdat de suiker moet smelten, gebruik ik gewoon eieren.

Ben benieuwd

De perfecte balans ? 

8

je kunt het suiker ook smelten en dan aan water en eiwitpoeder toevoegen volgens mij
maar dat staat wel in dat topic die ik linkte ;)

succes met maken :D

Hmmmmmm oh dat is echt heel lekker, jammer dat ik het niet eerder gemaakt heb. Dit ga ik vaker maken

Nog 1 vraagje, is door het water wat ik er in gebruikt heb voor het eiwitpoeder, nog wel geschikt om mee af te smeren zonder dat de marsepein smelt/scheurt?

De perfecte balans ? 

10

geen idee eigenlijk
maar in eiwit zit ook veel vocht en dat kan ook, dus denk dat dit dan ook wel moet kunnen
anders even zoekfunctie gebruiken
er is vast wel iemand die het al op het forum heeft gezet