1

Onderwerp: Eerste taart maken (spoed!)

Ik ga voor de verjaardag van mijn zoontje (over drie dagen) een lego taart maken. Het wordt een ronde taart van drie lagen die ik wil vullen met aardbeienbavarois (2 lagen) en nog een vulling. Wat is lekker in combinatie met een aardbeienbavarois? Als de taart gevuld is moet ik deze dan in de koelkast zetten of kan ik meteen doorgaan naar het bekleden met de fondant?

Ik wil daarna de taart bekleden met fondant en daarop doe ik lego blokjes gemaakt van candy melts. Hoe kan ik de legochocolaatjes (van candy melts dus) vastmaken op de fondant?

En....hoe maak ik de marsepein vast op de taart?

Veel vragen!!! Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

2

Re: Eerste taart maken (spoed!)

Die blikjes met aardbeienvlaaivulling smaken erg lekker bij aardbeienbavarois. Ze zijn gewoon bij de supermarkt te koop.

Na het vullen moet je de taart afsmeren met botercreme. Daarna zet ik 'm even in de koelkast en na een kwartiertje smeer ik alles nog een keer strak af. Daarna kan de bekleding erop.

Succes!

3

witte chocolade creme is ook lekker bij aardbeienbavarois. De chocolaatjes kun je vastmaken met eetbare lijm, of een klein kloddertje icing, glazuur of zelfs botercrème als het op de bovenkant moet komen. Je taart smeer je af met botercrème of gezeefde abrikozenjam en daar gaat je marsepein overheen. Je kunt bij de FAQ veel lezen over hoe dat werkt.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

4

Als ik nou de aardbeienbavarois combineer met de aardbeienvlaaivulling moet ik er dan ook nog slagroom tussen doen?

En kan ik bovenop echte aardbeitjes doen? Zou dat een lekkere combinatie van alles zijn?

5

legopop schreef:

Als ik nou de aardbeienbavarois combineer met de aardbeienvlaaivulling moet ik er dan ook nog slagroom tussen doen?

En kan ik bovenop echte aardbeitjes doen? Zou dat een lekkere combinatie van alles zijn?

Ik doe dan 1 laagje bavarois en 1 laagje aardbeienvlaaivulling. Slagroom erbij hoeft niet.

Met vruchtjes op het marsepein heb ik geen ervaring. Ik denk dat je wel moet uitkijken met het vocht van de vruchtjes want je marsepein kan wel smelten. En anders leuke aardbeitjes maken van marsepein  :D !

6

Ik zou je overigens ook aanraden om in ieder geval bij je eventuele aardbeienvlaaivulling/jam een dijkje (randje) van botercreme te maken. Anders heb je kans dat je "natte" vulling in aanraking komt met je fondant wat dan gaat smelten en is als je werk voor niets geweest.

7

Ik was van plan om de taart volledig te bekleden met fondant en nu dacht ik dat ik dan de gehele taart eerst met een laagje botercreme moet afsmeren. Is dat zo? En hoe kan ik dat het beste doen?

Bovenop en aan de zijkanten dus fondant en dan een laag aardbeienbavarois en daaronder een laag aardbeienvlaaivulling. Bovenop komen lego chocolaatjes en marsepeinen letters.

Lijkt het jullie wat of hebben jullie nog hele leuke ideeen om er een SUPERtaart van te maken?

8

Op iedere laag waar je een smaakje doet zou ik een dijkje maken met botercreme (een opstaande rand dus, als je wilt weten hoe kan je even op youtube kijken, daar staan vast filmpjes)

Als je de taart weer op elkaar zet afsmeren met compacte botercreme, zie recepten - bekleden - botercreme compact voor afsmeren.
Dit doe je bovenop en aan de zijkanten. Zodat je taart dus helemaal wit is. Dan doe je de fondant er over. Ik zou gesneden aarbij (of vruchten) op je fondant leggen, ik denk dat het dan smelt. Maar als je ze heel laat, kan het denk ik wel. (wel zorgen dat ze goed droog zijn.)

De chocolaatjes kan je vast maken met eetbare lijm, wat botercreme (dat je eventueel mengt met wat cacao zodat het bruin is net als de chocolade)

succes, en ik ben benieuwd naar het resultaat!

9

Moet ik het dijkje van de botercreme ook met compacte botercreme maken?

Ik heb een mix van 'buttercream icing'....is dat eventueel te gebruiken?