1

Onderwerp: marsepein scheurt bij uitrollen! Spoed!!

Ik heb een probleempje.

Mijn marsepein scheurt al bij het uitrollen!
ik gebruik de 1:3 van funcakes.
Ik heb al extra lang gekneed en extra tylose er door gedaan maar niets helpt.
Ik heb het nu maar even verpakt en weggezet.
Moet namelijk voo morgen een verjaardagstaart maken voor mijn collega.
En juist dan gaat alles fout  :s . Nou helpt het ook niet mee dat ikeen dubbele oorontsteking heb  :nooo .

Heeft iemand een tip voor mij?

2

Re: marsepein scheurt bij uitrollen! Spoed!!

Rol je op crisco uit of op poedersuiker?
Advies; rol op poedersuiker uit; maak een balletje en rol er rustig overheen. Kwartslag draaien en weer erover heen rollen, een keer of 4 à 6 en dan weer draaien. Als het zwaarder gaat, wat poedersuiker eronder doen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

dank voor je snelle reactie.
normaal rol ik altijd uit op crisco.
Dus nu met poedersuiker? Krijg ik dan geen vlekken op de marsepein?

4

Zorg dat de poedersuiker onder je marsepein blijft ;)
Met crisco blijft je lap marsepein op z'n plek, op poedersuiker schuift het wat zodat het glijdt.

Mocht er nou toch wat poedersuiker op de bovenkant van je lap komen, gelijk wegwrijven. En als het toch mis is gegaan en je vindt je taart een beetje mistig: half uurtje in de koelkast en er dan weer uithalen; krijg je licht condens en de poedersuiker is weer weg. Maar dat is dus niet nodig zolang je ervoor zorgt dat de poedersuiker onder je lap blijft :)

5

dank je  :thumb:
ik ga het maar eens proberen  :x

6

Niet gelukt helaas.
Ik heb een ander stuk marsepein gepakt en nu gaat het wel goed gelukkig.
Dit is marsepein van een ander merk

7

dat had ik ook vandaag , grrrr
2 taarten en het marsepein scheurde onder mijn handen vandaan , nog nooit last van gehad ,ik heb 1 taart wel 3 x opnieuw bekleed.
ik heb normaal funcakes marsepein en daar heb ik nooit geen problemen mee, ik had nu van een ander merk en drama dus

jij hebt het precies andersom lees ik.

8

ja het is nu bijna 6 uur en ik sta nog steeds aan het begin van de taart grrrr.
Soms heb je van die dagen................

9

ik heb afgelopen vrijdag een taart gemaakt en ik had hetzelfde probleem. het maakte niet uit of ik poedersuiker of crisco gebruikte het bleef maar scheuren. de marsepein was ook ontzettend droog.
ik snap er helemaal niks van!

N-Joy Cakes

10

als t droog is scheurt t idd NiQ ;)

11

kaya schreef:

Ik heb een probleempje.

Mijn marsepein scheurt al bij het uitrollen!
ik gebruik de 1:3 van funcakes.
Ik heb al extra lang gekneed en extra tylose er door gedaan maar niets helpt.

Misschien een domme vraag.... :o  maar waarom doe je tylose erdoor? Ik dacht dat dit alleen was om decoraties uit te laten harden?

12

Ja ik snap de tylose ook niet en als je marsepein droog is of wordt dan komt dit vaak omdat je ze niet goed opberg als er lucht bij komt dan droog het uit je kan dit  verhelpen door goed te kneden en wat crisco op je handschoenen of handen doen

een dag zonder taart is een dag niet geleefd

13

ohw ik bedoelde crisco  :grr: .

14

:lol:  :lol:  :lol:

15

ik had t vrijdag ook. Gebruik altijd 1:4 van funcakes en nu de 1:3 en voor t eerst had ik ook scheuren overal.... :( .ik stap weer lekker over op 1:4....

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

16

het kan ook komen omdat je het marsepein telang kneed.

ik stelde deze vraag namelijk gister aan de vrouw van de taarten winkel omdat ik ook al uren ruzie had met het bekleden van een taart  :)

Groetjes sabrina

Deze profiel word niet meer gebruikt wegens beeindiging van hobby.
ik heb alles ook verwijderd

17

ik had een nieuw pak gebruikt die ik diezelfde dag gekocht had.
en ik heb ook aardig wat crisco gebruikt ervoor.....ik snap er echt niks van. misschien moet ik ook 1:4 proberen....

N-Joy Cakes

18

sorry dat ik het vraagt, wat is het nou het verschil voor 1:3 en 1:4. dat lees ik vaak maar ik snap er niks van haha. Blond.. ik gebruik zelf crisco op me hele werkblad en dan rol ik het uit, wel van te voren even goed doorkneden in me handen zodat je het merkt dat het goed is. maar altijd als ik het op pakt en dan op de taart legt dan scheurt het bij mij. ken ook dat het op die plek te dun is

19

ik heb nu een ander merk marsepein en het is een wereld van verschil  :Y

20

welk merk gebruik je nu dan? dan ga ik dat ook proberen....

ik moet vanavond een taart gaan maken voor iemand die haar man wilt bedanken voor alle steun....ik heb geen idee wat ik nou moet maken.... maar hopen dat het deze keer niet scheurt!!!

N-Joy Cakes

21

Iemand nog een tip, want ik ben nu ook een taart aan het bekleden en heb hetzelfde probleem!!!!!!!

Dus spoedje

22

ik heb van de week ook drie keer een taart opnieuw bekleed, niet omdat het uitrollen niet goed ging maar omdat het na het uitrollen en bekleden op de taart ging scheuren op de randen. Dit is de tweede keer dat ik dit heb . Ik heb de voorgekleurde marsepein uit de webshop gebruikt. Ik heb het laatst ook al gehad ook met de voorgekleurde marspein. Zou het daaraan kunnen liggen.
Ik rol uit op poedersuiker net als altijd.

Hadden jullie ook voorgekleurde marspein????

23

ik heb geen voorgekleurde marsepein gebruikt en laast ging er ook bij mij een taart scheuren aan de randen.
Ik gebruik funcake 1:3. Soms denk ik dat ze wat aan de marsepein hebben veranderd. Want ik vind mijn 2 laaste dozen die ik heb besteld van 5 kilo toch echt anders werken dan de gene die ik daarvoor had.

een dag zonder taart is een dag niet geleefd

24

@marielle: 1:3 betekent 1 deel amandelen, 3 delen suiker
Meer amandelen dus dan in 1:4.

Groetjes Renske

25

monqiue73 schreef:

ik heb geen voorgekleurde marsepein gebruikt en laast ging er ook bij mij een taart scheuren aan de randen.
Ik gebruik funcake 1:3. Soms denk ik dat ze wat aan de marsepein hebben veranderd. Want ik vind mijn 2 laaste dozen die ik heb besteld van 5 kilo toch echt anders werken dan de gene die ik daarvoor had.

Ik weet niet hoe hard jouw marsepein gaat, maar had je niet eerst 1:4 misschien? Zo lang is de FunCakes 1:3 er nog niet..?