Onderwerp: Meringue botercrème
kun je met de Meringue botercrème de taart ook afsmeren en dan de marsepein erop leggen?
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Meringue botercrème
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
kun je met de Meringue botercrème de taart ook afsmeren en dan de marsepein erop leggen?
ja, doe ik ook
Ja dat kan zeker er zit namelijk geen water in! Echt geweldig spul dan hoef je tenminster ook maar 1 soort crème te maken! En het is nog lekkerder ook
oke helemaal geweldig.
dan weet ik wat ik ga gebruiken als ik een taart ga maken.
bedankt allemaal.
Die vraag had ik nou ook, wilde hem straks gaan stellen. Hoeft dus niet meer.
ik gebruik het ook... echt heeerlijk .. ik maak hem wel wat dikker als dat die beschreven word in het koekjesfee boek..
Ik maak hem met 250gr eiwitten, 500gr suiker en 500gr grasboter van campina.
Lekker romig
ik ben alleen huiverig voor de eiwitten,maar wil ook geen eiwitpoeder gebruiken.
Waarom wil je geen eiwitpoeder gebruiken dan?
Je zult voor merinque botercreme toch een van de beide moeten gebruiken.
Zelf gebruik ik alleen maar merinque botercreme. En ivm veiligheid ook alleen maar de poeder.
Groetjes Jesni.
ik ben alleen huiverig voor de eiwitten,maar wil ook geen eiwitpoeder gebruiken.
In het recept wat op de site bij recepten staat worden de eiwitten verwarmt dus dan moet het zonder problemen kunnen.
Ik gebruik gepasteuriseerd eiwit... en daarna verwarm ik het ook zelf nog eens...
De eiwitten hoef je je geen zorgen over te maken, je verwarmt je bak au bain marie op water wat net niet kookt.
Op die manier word je bak goed heet maar wel goed blijven kloppen, doordat je doorklopt stollen je eiwitten niet maar pasturiseren ze wel en is het gewoon veilig
(Al verschillen de meningen sowieso over de eieren aangezien salmonella bijna niet voorkomt...)
De eiwitten hoef je je geen zorgen over te maken, je verwarmt je bak au bain marie op water wat net niet kookt.
Op die manier word je bak goed heet maar wel goed blijven kloppen, doordat je doorklopt stollen je eiwitten niet maar pasturiseren ze wel en is het gewoon veilig
(Al verschillen de meningen sowieso over de eieren aangezien salmonella bijna niet voorkomt...)
nou.... het eiwit is pas veilig te noemen als het boven de 70 graden wordt verhit, en bij de swiss meringue BC kom je maar net tot 60 graden, als je verder gaat om de 70 te bereiken stolt het, koekt het aan etc... Je kunt echt niet 100% garanderen dat het veilig is.
Doosch schreef:De eiwitten hoef je je geen zorgen over te maken, je verwarmt je bak au bain marie op water wat net niet kookt.
(Al verschillen de meningen sowieso over de eieren aangezien salmonella bijna niet voorkomt...)nou.... het eiwit is pas veilig te noemen als het boven de 70 graden wordt verhit, en bij de swiss meringue BC kom je maar net tot 60 graden, als je verder gaat om de 70 te bereiken stolt het, koekt het aan etc... Je kunt echt niet 100% garanderen dat het veilig is.
Dat had ik ook met BBR. Die durfde ik ook niet te maken met rauw eigeel. Toch gedaan en temp gemeten. Die komt wel boven de 60 gr, maar niet tot de 70. Ik ben trouwens niet ziek geworden
nee ik ben ook niet ziek geworden van de MBC die ik met vers eiwit heb gemaakt, maar het risico voor hoog bejaarden, baby's en zwangere vrouwen is wel aanwezig.
tipsytaartje schreef:Doosch schreef:De eiwitten hoef je je geen zorgen over te maken, je verwarmt je bak au bain marie op water wat net niet kookt.
(Al verschillen de meningen sowieso over de eieren aangezien salmonella bijna niet voorkomt...)nou.... het eiwit is pas veilig te noemen als het boven de 70 graden wordt verhit, en bij de swiss meringue BC kom je maar net tot 60 graden, als je verder gaat om de 70 te bereiken stolt het, koekt het aan etc... Je kunt echt niet 100% garanderen dat het veilig is.
Dat had ik ook met BBR. Die durfde ik ook niet te maken met rauw eigeel. Toch gedaan en temp gemeten. Die komt wel boven de 60 gr, maar niet tot de 70. Ik ben trouwens niet ziek geworden
BBR moet je toch laten koken?? althans in het recept van het forum wel. --> http://www.deleukstetaarten.nl/recept/3 … kkersroom/
dat is dus 100+ graden.
hier is trouwens een heel topic over salmonella en eiwitten
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=99285
ik dacht eerst ook dat het geen probleem was, maar kennelijk kan het wel voor problemen zorgen, al blijft de kans echter klein in eiwit. voor de risico groepen zou ik geen vers eiwit gebruiken maar poeder
zie ook nu pas dat het wel een erg oud onderwerp is denk dat de TS het al wel heeft gemaakt
Het recept van het forum vind ik niet lekker. Ik gebruik, volgens mij, die van Tartacadabra. En ja, die van het forum moet je laten koken. Het is alweer een tijdje geleden maar ik kan me herinneren dat de temperatuur niet boven de 70 gr uitkwam.
Doosch schreef:De eiwitten hoef je je geen zorgen over te maken, je verwarmt je bak au bain marie op water wat net niet kookt.
Dit heb ik al aan iemand anders proberen uit te leggen....
Op het moment dat jij stopt om je suikerthermometer er in te doen gaat als het goed is je ei stollen.....Die suikerthermometer meet je ei en níét je bak waar je het in klaar maakt.
En stolt je ei niet dan is je bak ook niet heet genoeg dus doe die suikerthermometer eens weg...
Eiwit in beweging houden en hete bak is de sleutel, zoek eens een kok op en vraag hoe het zit....
Heb ik ook gedaan, die van mij heeft 40 jaar ervaring in de keuken
Want hoe doe je dat nou he? Ei en suiker klutsen terwijl je een bak op de pan met water vast houd én een suikerthermometer er in houd?
Suiker heeft trouwens een veel hogere smelttemperatuur dus die 70 graden om te pasturiseren bereik je echt wel...
suiker lost al op bij 40 graden
zit een verschil tussen oplossen en smelten
het eiwit wordt niet warmer dan 70 graden
stopt je vinger maar eens in het mengsel, dat is niet heet.
het komt misschien in aanraking met een hete bak, maar naar mijn mening niet lang genoeg
denk ook dat dit een eeuwige discussie is, en iedereen maar voor zichzelf moet bepalen in hoeverre ze het risico'tje willen nemen
Misschien een inbraak op dit topic(als t een apart topic waardig is hoor ik dit wel)
Is er nou smaakverschil tussen het gebruik van vers eiwit of eiwitpoeder?
Ik speel namelijk liever op safe, maar ben ook gigantisch lui en heb geen zin om elke keer te gaan rekenen hoeveel ik nodig heb
*edit* dubbele post... internet heeft hier zn daggie niet
suiker lost al op bij 40 graden
zit een verschil tussen oplossen en smelten
het eiwit wordt niet warmer dan 70 graden
stopt je vinger maar eens in het mengsel, dat is niet heet.
het komt misschien in aanraking met een hete bak, maar naar mijn mening niet lang genoegdenk ook dat dit een eeuwige discussie is, en iedereen maar voor zichzelf moet bepalen in hoeverre ze het risico'tje willen nemen
Alle eiwit komt door het kloppen in aanraking met die hete bak die wél heter is dan die 70 graden en dat verhaal van die suikerthermometer gaat ook op voor je vinger.
Best grappig bij de weg...Ik leg wat uit over het nut van die suikerthermometer en jij zegt dan: "ja maar voel maar met je vinger"
En over het 'lang genoeg' in aanraking komen met die bak...de tijd die de suiker nodig heeft om 'op te lossen' is om en nabij de tijd die je nodig hebt om die eieren te verhitten.
Oh en wist je dat je koude lucht door het mengsel klopt?
Snap je nu het verhaal van doorkloppen óf stollen?
Maar ik kan wel aan de gang blijven, ik heb last vanmijn hormonen en ik word er niet aardiger van geloof ik, ik stop hier...
nee idd, je wordt er niet vriendelijker van, je mag het misschien wat minder sarcastisch brengen
het is de bedoeling dat het een vriendelijk forum is, waar mensen elkaar helpen, er meningsverschillen mogen zijn en ook discussies zoals deze. dat wil niet zeggen dat je dan op deze manier moet reageren, wanneer iemand iets goed bedoeld een andere mening heeft en het anders ziet dan jij dat doet.
maar goed, doet er niet toe
ik blijf erbij dat ik niet kan geloven dat het hitte genoeg is
dus gebruik ik in risico gevallen eiwit poeder.
en wat ik al zei, iedereen moet voor zichzelf bepalen in hoeverre men het risico neemt, want ik blijf erbij dat er een risico bestaat.
Misschien een inbraak op dit topic(als t een apart topic waardig is hoor ik dit wel)
Is er nou smaakverschil tussen het gebruik van vers eiwit of eiwitpoeder?
Ik speel namelijk liever op safe, maar ben ook gigantisch lui en heb geen zin om elke keer te gaan rekenen hoeveel ik nodig heb
Ik proef geen smaak verschil. Heb toevallig vorige week gemaakt met eiwitpoeder. Normaal neem ik eiwitten, maar vind het een beetje zonden van al dat eigeel dat ik dan weg gooi.
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Meringue botercrème