Onderwerp: lijst met vullingen die je kunt invriezen
Eerder dit jaar ben ik een topic gestart met de vraag: Welke vullingen kunnen nou echt ingevroren worden?
Hier zijn heel veel reacties op gekomen, en ik had beloofd om alles is 1 topic op te sommen. Het heeft even geduurd, maar hier is ie dan eindelijk. Bij alle vullingen die genoemd worden spreek ik uit eigen ervaring, of uit ervaring van medeforummers. Het is dus echt uitgeprobeerd. Het betreft vullingen die met taart en al ingevroren kunnen worden.
Hier komt ie:
* Aardbeienmousse (kan ook los in de vriezer)
* Advocaatmousse
* After Eight vulling
* Baileysvulling
* Banaan/slagroomvulling (kan ook los in de vriezer)
* Bokkenpootjesvulling
* Banketbakkersroom (kan ook los in de vriezer)
* Bonbonblocmousse
* Botercreme (kan ook los in de vriezer)
* Champagecreme
* Chocoladefudge (kan ook los in de vriezer)
* Chocoladeganache o.b.v. slagroom
* Chocolademousse van Nigella Lawson
* Chocolademousse (kant en klaar, eigen merk van AH)
* Dulce de Leche (kan ook los ingevroren worden)
* Frambozenmousse (kan ook los in die vriezer)
* Hemelse modder (kan ook los in de vriezer)
* Kersen/aarbeienvlaaivulling (wel langer laten ontdooien)
* Jam
* Lemoncurd (ook zelfgemaakte)
* Mascarpone (met slagroom en suiker)
* Merenguebotercreme (e.v. gemengd met witte chocolade) (kan los heel goed ingevroren worden, na ontdooien weer even mixen. Als het niet 1 massa wil worden even in de magnetron en dan mixen)
* Mergpijpjesvulling
* Mokkacreme
* Monatoetjes (aardbei, citroen, stroopwafel, appeltaart, bitterkoekjes) (kunnen ook los in de vriezer)
* Mona boordevol appeltaartyoghurt (gemengd met opgeklopte slagroom en met gelatine verstevigt)
* roomkaas-slagroomvulling (na ontdooien opkloppen)
* Sinaasappelcreme
* Slagroom (verstevigt met gelatine of klopvast) (kan ook los in de vriezer)
* Zwitserse room
Royal icing kan ook in de vriezer (los), daarna wel weer even goed mixen.
Dan nog even dit:
Ik moest gisteren een taartje maken, en bij thuiskomst na mijn werkdag bleek dat ik vergeten was de botercreme uit de vriezer te halen (heb altijd een voorraadje). Ik dacht: "laat ik 'm eens proberen te ontdooien in de magnetron." Op de laagste stand uiteindelijk zo'n 10/12 minuten in totaal (steeds voorzichtig een paar minuutjes en tussentijds kijken natuurlijk). En wat denken jullie? Helemaal super! Nog even doorgemixt. Mijn botercreme is nog nooit zo mooi glad van structuur geweest. Taartje ermee afgesmeerd, en ja hoor, vanochtend zag het er allemaal nog prima uit.
Ik dacht, misschien handig om te weten, voor de mutsen onder ons (net als ik )
Ik hoop dat velen hier iets aan hebben. Ik zal de lijst in ieder geval bijhouden, en uitbreiden als ik weer iets nieuws met succes heb ingevroren.
Een limburgse taartenbakster uit het noorden.