1

Onderwerp: Zachte marsepein door botercreme?

Hoihoi,
ik heb laatst een mooie taart gebakken. Gevuld en afgewerkt met botercreme. Ik heb de mix van de leukstetaartenshop gebruikt (die je alleen met water hoeft te mengen). Ik had hem bekleed met marsepein en in een goed afgesloten bak, buiten de koelkast een nachtje bewaard. De volgende ochtend was het marsepein helemaal zacht geworden. Het is volgens mij te vochtig geworden. Hoe komt dit, en wat kan ik er aan doen?
De botercreme moest opstijven, ik heb hem een uurtje in de koelkast gezet voordat ik het op de taart smeerde.
Hopelijk kan iemand mij helpen!
Groetjes, Lien

2

Re: Zachte marsepein door botercreme?

de botercreme mix van de webshop bevat veel water. Dat kan ervoor zorgen dat de marsepein smelt. Je kunt voortaan beter afsmeren met 1:1 botercreme, of meringue botercreme, dat bevat weinig/geen water. Wel gewoon lekker blijven vullen met de mix, want dat is wel zo lekker!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

3

Er is al heel veel geschreven over dit onderwerp.
Veel zeggen dat de mix van de shop niet geschikt is voor het afsmeren. Er zit teveel vocht in.
Ik zelf gebruik alleen 1 op 1 botercreme dat is evenveel boter als suiker en dat opkloppen tot een smeuïg mengsel.
Dat gaat altijd goed.

4

ja, dat komt ws door de botercreme. Ik gebruik de mix ook voor afsmeren en vullen. Het gaat vrijwel altijd goed, alleen niet als de laag marsepein iets dunner is. Dan gaat ie bobbelen en wordt ie idd zacht. Dus..of 1 op1 gebruiken om af te smeren, of een dikkere laag marsepein.

5

Thanks! :)

Lien0307 schreef:

Ik heb de mix van de leukstetaartenshop gebruikt (die je alleen met water hoeft te mengen).

alleen met water???? die mix ken ik niet hoor, bij de botercrememix van de shop moet ook poedersuiker worden toegevoegd, en natuurlijk nadat het een soort behangplaksel is geworden, moet er natuurlijk boter bij :)

en afsmeren c.q. marsepein hoort in bekleden,

[move]----> bekleden

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Oeps, ik bedoel banketbakkersroom in plaats van botercreme.. Banketbakkersroom is zeker niet geschikt voor het afsmeren?

noooooo inderdaad absoluut niet geschikt :nooo

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

9

Enneh dat niet alleen maar aan wat voor afgesloten bak moeten we denken?
Luchtdicht afsluiten doet je taart namelijk ook geen goed, als je het toch doet dan in een kartonnen taartdoos, die neemt dan evt 'zweetvocht' ook wat op.

Groetjes Melanie

10

Doosch schreef:

Enneh dat niet alleen maar aan wat voor afgesloten bak moeten we denken?
Luchtdicht afsluiten doet je taart namelijk ook geen goed, als je het toch doet dan in een kartonnen taartdoos, die neemt dan evt 'zweetvocht' ook wat op.

Ja, daar dacht ik ook aan. Ik had voor mijn eerste taarten een plastic taartdoos gekocht maar kwam er al snel achter dat het idd niet goed is voor de taart.
Nou begrijp ik wel dat het niet de bedoeling was, denk ik, om met BBR af te smeren maar anders had de taart in de koelkast gemoeten

11

Ik persoonlijk vind dat aangezien het steeds warmer word die taarten toch wel in de koelkast moeten.
Maar als je hem daarbuiten redelijk koel kan houden kun je gewoon met botercreme afsmeren hoor, boter bewaar ik hier zo lang het kan trouwens ook niet in de koeling, trek anders mijn brood kapot  :Y

Groetjes Melanie