Onderwerp: Hoe komt het toch.....altijd een bolling op mijn biscuit?
Nu weer eentje in de oven en dan zie ik weer huuuuuup een grote bolling erop iemand tips of adviezen of hoe het komt??????
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Hoe komt het toch.....altijd een bolling op mijn biscuit?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Nu weer eentje in de oven en dan zie ik weer huuuuuup een grote bolling erop iemand tips of adviezen of hoe het komt??????
Het beslag wordt aan de zijkant eerder gaar en heeft daardoor minder tijd om te rijzen. Oplossing: een natte handdoek of bake even strip om je bakvorm doen.
ok bedankt voor de tip zal dan zo een strip worden denk ik want ik zie mezelf niet een natte handdoek in de oven doen waarom weet ik niet hahaha
Ik heb dat ook vaak hooor.... maar zo erg is dat toch niet? En wat voor strip bedoelen jullie?
heb het net ff gegoogled best prijzig trouwens.
een strip die je om je bakblik moet bevestigen en dan wordt ie dus niet bol maar mooi recht..........als het goed is.
doe het zelf met een handdoek (en nee zo erg is die bol niet, maar de naar vehouding super lage zijkanten zijn niet altijd practisch) enige nadeel is dat de handdoek soms een beetje bruine bakaanslag krijgt. Beter dus in dat geval 1 oude handdoek steeds te gebruiken en niet 3 verschillende en er dan pas achter komen.......
Vooral om grotere en/of vierkante blikken werkt de bake even strip goed
Ik heb dat ook vaak hooor.... maar zo erg is dat toch niet? En wat voor strip bedoelen jullie?
ik vind het behoorlijk lastig want dan is de taart bijv. 6 cm hoog net mooi maar dan zou ik de bolling eraf moeten snijden en hou ik bijna niks over als ik dat niet doe en de bolling aan de onderkant doe zeg maar dan krijg je aan de onderkant een grote opening heb m wel es zo gelaten en dichtgesmeerd met botercreme maar met bekleden is dat niet lekker dan zit het marsepein niet mooi stevig.
Je zou iets meer mix kunnen gebruiken, dan krijg je een nog iets grotere bolling, maar de zijkanten worden dan ook iets hoger. Ik leg tegenwoordig net als op de cc's even de broodplank op het blik vlak voor ik het kapsel stort. Dan wordt het alvast wat platter.
Als ik de hoogte echt wil behouden snijd ik er niets af voor het omdraaien. De openingen die je hebt aan de onderkant (na het omdraaien) vul ik op met een rolletje marsepein. Daarna goed afsmeren met bc, dan kan je de marsepein er toch mooi strak op krijgen.
Als ik het beslag in de vorm doe dan maak ik een beetje een kuiltje, dus wat meer beslag aan de kanten. Dit scheelt al bij mij.
Verder leg ik altijd even een broodplank op m'n biscuit. Uit de oven, even uit de vorm, bakpapier er af halen, dan weer in de vorm en dan leg ik even de plank erop. Niet te lang. Als ik denk dat hij goed is haal ik m weer uit de vorm en draai hem om zodat hij kan afkoelen met de onderkant boven (dus dan plet hij zelf de onderkant nog een beetje meer).
Zo wordt hij bij mij altijd heel netjes plat, en dan gebruik ik de onderkant als bovenkant want die is helemaal superstrak.
Bakken jullie de bodem ook in stapjes: ik bedoel dus, 1/3 van de tijd op 140, 1/3 v.d. tijd op 160 en 1/3 van de tijd op 175? Dat scheelt bij mij echt een bult.
Ik doe tegenwoordig (uit luiheid) 1/2 v.d. tijd op 140 gr. en helft van de tijd op 160 gr. Kleine bolletje dat dan verschijnt pest ik weg door hem uit de oven gelijk om te keren op een rooster. Baktijd is wel wat langer (ca. 40 min. voor 25 cm vorm) maar ach... als je bodem maar lukt.
en bijna gelijk na het bakken storten en hem op zijn bolling leggen met de vorm erop als "gewicht" dan wordt hij meestal ook mooi plat
Ik bak nooit in etappes, vind ik zo'n vreselijk gedoe. Ik bak op 155 gr. hetelucht zonder voorverwarmen. Bij het opwarmen van de oven wordt er dan zowiezo geleidelijk opgewarmd.
Het moet dan uiteraard wel iets langer in de oven staan.
Ik heb al van meerderen gehoord dat ze bakken op 150 gr. en dan iets langer
Per oven kan de temperatuur nogal verschillen. Het is misschien handig om eens de temperatuur van de oven op te meten.
Misschien bak je wel veel te warm.
Ik stel mijn oven altijd op 175 graden in. Biscuits van 20cm zitten dan zo'n 28 minuten in de oven.
Wanneer ik het beslag erin doe, smeer ik de zijkanten iets hoger en ik stort ze op de kop op een rooster, de kleine bolling die er op zit, die gaat dan aardig weg.
Wanneer je een natte handdoek zou willen gebruiken, wel even opletten dat hij niet in de brand vliegt door te droog worden. Dat lijkt me dus zo'n horrorverhaal
Succes!
Je zou iets meer mix kunnen gebruiken, dan krijg je een nog iets grotere bolling, maar de zijkanten worden dan ook iets hoger. Ik leg tegenwoordig net als op de cc's even de broodplank op het blik vlak voor ik het kapsel stort. Dan wordt het alvast wat platter.
Als ik de hoogte echt wil behouden snijd ik er niets af voor het omdraaien. De openingen die je hebt aan de onderkant (na het omdraaien) vul ik op met een rolletje marsepein. Daarna goed afsmeren met bc, dan kan je de marsepein er toch mooi strak op krijgen.
oh wat een supertip van dat rolletje marsepein enzo want ik heb er gisteren ook een gemaakt van 26 cm en als ik de bolling eraf zou halen dan hou ik een heel dun kapsel over, dus ik kneep hem alweer. Ik hou de tabellen van hier aan en ik doe al meer bijv. voor mijn vorm van 18 hou ik de verhoudingen van 20 aan en van 26 doe ik die van 28.
das een tip die ik volgende keer ga gebruiken om de zijkanten meer te vullen... en in t midden wat minder.
Ja dat had ik idd al een keer gedaan en toen ging het iets beter.
Ik vind de verhouding van de tabellen te weinig.
Zelf houd ik 1 ei, 66 gr mix en 6 ml water aan per 1/2 liter inhoud van het blik. Bij heel grote blikken (30cm) gebruik ik 1 ei minder.
Deze verhouding werkt bij mij het beste.
Het is ook makkelijk want nu kan je zelf voor iedere bakvorm berekenen hoeveel je nodig hebt
Als ik het beslag in de vorm doe dan maak ik een beetje een kuiltje, dus wat meer beslag aan de kanten.
Zo doe ik het ook. Zo wordt de biscuit bij mij mooi recht!
ga ik dan mooi uitproberen bedankt voor de tips!
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Hoe komt het toch.....altijd een bolling op mijn biscuit?