1

Onderwerp: Fondant donker kleuren

Hallo allen,

ik heb een vraagje over het kleuren van fondant. Ik wilde laatst een rode taart maken en heb toen zo veel kleurstof toe moeten voegen dat het fondant maar niet stijf wil worden. De kleur werd ook niet eens goed rood, het was meer een soort óud´rood. Het blijft slap zodra het ook maar een beetje in aanraking komt met de warmte van mijn handen. Ik kon er dus ook geen roosjes meer van maken, die waren echt te zacht.
Nu zie ik vaak taarten van donker blauw of velrood, hoe kan ik dat het beste doen? Moet ik dan gewoon de fondant echt in de gewenste kleur kopen? Of kan ik iets aan de fondant toevoegen dat het wel weer droger/stijver wordt?

Even de wereld om je heen vergeten!!! Heerlijk!

2

Re: Fondant donker kleuren

Je kunt voor rood en/of zwart speciale kleurstoffen kopen (extra red en extra black). Dan heb je iets minder nodig. En altijd even laten doorkleuren. Ik maak rood en zwart meestal een dag van tevoren, dan kleurt het nog door en is het een dag later meestal goed rood/zwart. Als het vervolgens slap is, kun je er tylose doorkneden (zou ik trouwens altijd doen als je bloemen/figuren met fondant gaat maken).

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

3

Ik heb die ervaring toen ook en het is zeker niet leuk  :nooo .
Maar daarna, voor rood en zwart, koop ik altijd kant en klare fondant/marsepein voor die kleur. Handig. Het scheelt mij veel gedoe en tijd  :Y

Vandaag is een taart dag...taart decoreren of taart eten...hhhmmm....:D

4

Extra red en extra black van Sugarflair gebruiken  ;)  Avond van te voren kleuren. Extra red geeft echt een knalrode kleur.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

5

Ik gebruik Super Red en Super Black van Americolor, vind ik mooi kleuren.
En inderdaad een dag of 2 dagen van te voren kleuren, dan kleurt de fondant nog even door.
Succes!

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

6

Oke, dus toch gewoon kleuren met kleurstof.

Een tijdje geleden had ik fondant over, wat ik zelf rood had gekleurd en na een paar weken weer erbij gepakt, maar het gaf nog steeds af aan mijn handen en aan de taart helaas. Maar misschien toch ook tylose toevoegen, dat had ik niet gedaan.

Bedankt in ieder geval iedereen! :-)

Even de wereld om je heen vergeten!!! Heerlijk!

7

Als mijn fondant te slap wordt (of te plakkerig) door een "grote" hoeveelheid kleurstof, meng ik er altijd poedersuiker doorheen zodat hij weer steviger wordt.... ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

8

Annelies schreef:

Als mijn fondant te slap wordt (of te plakkerig) door een "grote" hoeveelheid kleurstof, meng ik er altijd poedersuiker doorheen zodat hij weer steviger wordt.... ;)

Ik ook, heel veel poedersuiker!  :Y

9

ik sluit mij hierook aan ;)
Americolor werkt super! En als het te slap is, poedersuiker.

Groetjes Tweety!