1 Laatst bewerkt door petrawb (11-04-2010 00:10)

Onderwerp: wat kan allemaal met marsepein

hoi allemaal,
mijn kids worden over 3 weekjes alweer 2 en ik zit inmiddels weer een paar uur te neuzen en bekijken hoe de verschillende technieken gedaan worden....
ik heb afgelopen week een bestelling gedaan van 5 kg marsepein, maar ik zie alleen filmpjes met fondant of MMF... ik wilde deze week voor mijn moeder een strik maken, maar zo te zien kan dat niet echt met Marsepein... ik wil ook kijken of het me lukt een paar bloemen te bollen (of hoe je dat ook noemt ;)) kan dat wel met marsepein? of wordt het ook niet hard genoeg? ik heb wel tylose in huis.... ik wou ook een paar vlinders plaatsen op de taart verjaardagstaarten van de kids en de vleugels omhoog laten drogen...
ik wil voor mijn oma Lelie een taart met lelies maken in juli.... wordt ze 93 :)

heeft het zin om zelf MMF te maken en daarmee de figuurtjes te doen of kan ik beter fondant bestellen?

groetjes,
Petra

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (11-04-2010 07:39)

Re: wat kan allemaal met marsepein

Hoi,

Fondant kun je heel goed vervangen door marsepein. Fondant is wat meer elastischer als marsepein.
Een strik kun je ook heel goed maken met marsepein, je moet het alleen wel vermengen met tylose.
150 gram marsepein van een kleur en een flinke theelepel tylose, Eventueel nog een andere kleur voor de versiering erop. Marsepein en tylose met elkaar vermengen en 1 nachtje of een paar uur in een afgesloten zakje bewaren, zodat alles er goed intrekt.
Kneed de marsepein tot het een elastisch deeg wordt. Nu is je marsepein klaar om een krulstrik te gaan maken.
Vleugels van een vlinder kun je heel goed laten drogen in een eierdoosje.
Ik maak zelf meestal met flower paste mijn bloemen omdat gum paste veel elastischer is en je dit heel erg dun kunt uitrollen, zodat je bloemblaadjes ook erg mooi worden.
Veel plezier met je voorbereidingen.

hou er wel rekening mee, dat marsepein niet heul erg reageert met tylose, wel ietsie maar niet zo veel als fondant, en dat je kans hebt dat je strik echt dagen, zo niet weken moet drogen....

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

bedankt dames!!! ik denk dat ik zometeen ff marsmellows ga halen en het op safe(r) speel en MMF maak. mocht het fout gaan, kan ik altijd nog een 2e portie maken en de strik nog een keer proberen.  ;)

Ik heb een strik van Marsepein gemaakt, zie mijn avatar. Ik heb de lussen om woensdags gemaakt, op donderdag heb ik de witte randjes op de lussen gemaakt en vrijdags heb ik de lus als strik op de taart verwerkt. Ze waren toen nog niet kei hard, maar stevig genoeg om niet in te zakken en mooi te blijven staan.

6

Saskia mv Lisa schreef:

Ik heb een strik van Marsepein gemaakt, zie mijn avatar. Ik heb de lussen om woensdags gemaakt, op donderdag heb ik de witte randjes op de lussen gemaakt en vrijdags heb ik de lus als strik op de taart verwerkt. Ze waren toen nog niet kei hard, maar stevig genoeg om niet in te zakken en mooi te blijven staan.

Ok! thx voor de informatie!
Maar heb je dit dan met of zonder tylose gedaan?
groetjes!

7

stefabulous schreef:
Saskia mv Lisa schreef:

Ok! thx voor de informatie!
Maar heb je dit dan met of zonder tylose gedaan?
groetjes!

ik heb mijn strik uiteindelijk ook van marsepein gemaakt.... hij heeft 1,5 week liggen drogen (6 dg langer dan gepland) maar het was goed te doen om een strik te maken.... hij was na een paar dg al droog... niet knoerd hard, maar wel stevig genoeg