1

Onderwerp: kapsel ploft in.....

snap er niks meer van mijn kapsels ploft in en niet zon beetje ook verhoog mooi mijn springvorm met bakpapier komt mooi hoog en ook gaar uit de oven (prik altijd even) maar zakt daarna eigelijk gelijk in :(  dus dat stuk wat boven de rand van de vorm uit komt ploft gewoon weer in en is dus gelijk met de springvorm.. :s  wat doe ik nu niet goed dan had dit eerder eigelijk niet ik durf het ook niet langer in de over te doen ivm aanbranden  ik bak op 150 10 min dan 165 10 min en dan 180 10 min.. als ik een 22 of grotere vorm heb moet dit dan anders???

bedankt

2

Re: kapsel ploft in.....

Ow! hahaha! Sorry hoor, niet rot bedoeld maar ik heb precies hetzelfde!
Heb 'm ook netjes verhoogd met bakpapier en het lijkt steeds wel een krater met als bodem een beetje een spekkig uitziende onderkant. (van binnen dan) Heb ze vanbinnen bekeken en geproeft en daarna weggegooid. Kon er niets mee....
Hoop net als jij een antwoord te vinden.

Gr. Mootje

3

Draai je goed na, na het mixen. Dus nadat je 10 minuten op de hoogste stand hebt gemixt, nog een paar minuten op de laagste stand? Je temperatuur verdeling lijkt mij wel goed.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

Joya, ik denk dat je taart nog niet gaar was.
Ik test nooit met een prikker, maar altijd door met mn hand op de bovenkant te duwen, als de taart terugveert is hij gaar, als de bovenkant niet terug veert of 'hol' voelt, is hij nog niet gaar.

Mootje, als je een harde soort van omelet op de onderkant hebt, dan doe je denk ik iets verkeerd met je oven. wat voor soort oven heb je? gas/hete lucht etc. hoe lang, wat voor stand, hoe hoog of laag zet je hem in de oven...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

tipsytaartje schreef:

Joya, ik denk dat je taart nog niet gaar was.
Ik test nooit met een prikker, maar altijd door met mn hand op de bovenkant te duwen, als de taart terugveert is hij gaar, als de bovenkant niet terug veert of 'hol' voelt, is hij nog niet gaar.

Mootje, als je een harde soort van omelet op de onderkant hebt, dan doe je denk ik iets verkeerd met je oven. wat voor soort oven heb je? gas/hete lucht etc. hoe lang, wat voor stand, hoe hoog of laag zet je hem in de oven...

hij smaak en ziet er verder wel goed uit ik had dat van dat drukken bovenop wel eens eerder gelezen en dat deed ik ook en hij verde wel terug :Y maar ik wil hem hooger hebben ik doen al de mix van een 24 in een 22 corm en dan hebt ik uiteindelijk nog een lage 22 :s ik had er ook een 16 vorm bij in staan en die is 2x zo hoog en blijft ook zo is snap het niet zou ik het dan toch wat langer in d oven moeten laten??

6

Glamour schreef:

Draai je goed na, na het mixen. Dus nadat je 10 minuten op de hoogste stand hebt gemixt, nog een paar minuten op de laagste stand? Je temperatuur verdeling lijkt mij wel goed.

ja dat doe ik de kleiner vorm die waren wel goed de 22 niet die ploft weer in...

7

Hoi Tirza,

Ja klopt.
Ik heb de mix van de shop en daar stond op goed mixen. Dat heb ik ook echt wel gedaan op de hoogste stand 10 min. en 2 min. nadraaien.
De oven op 160 gr. gezet, voorverwarmd, en op de mix stond niets van oplopende temp. Dus 35 min. op 160 graden gedaan. Gevoeld met mijn hand en dat voelde goed (dacht ik).
Bij de tweede zakte ie gelijk al in. Bij de eerste gelijk na het uithalen al. Treurig gezicht.
Moet de mix dus ook in oplopende temp. gebakken worden?

Gr. Mootje.
Sorry Joya, wilde je topic niet inpikken maar het was frappant dat er nog iemand met hetzelfde probleem was.

8 Laatst bewerkt door jotel2 (10-04-2010 21:28)

Ik was even op zoek of iemand het zelfde probleem kende als ik.
Namelijk ingezakt kapsel. En zie hier het zelfde probleem.
Het vreemde is eigenlijk dat ik het pas heb toen ik aan een nieuw pak funcake mix ben begonnen.
Heb nu ongeveer 8 taarten gemaakt en tot en met 6 taarten geen problemen en 7 en 8 hup ingezakt. Snap er niets van doe niets anders als met de andere geen andere oven net zolang gemixt als bij de anderen bij nummer 8 misschien zelfs nog iets langer en ook langer in de oven gedaan.

De bovenkant is net niet helemaal gaar dus volgende keer mischien toch nog maar langer in de oven denk ik of heeft iemand anders hier nog een  idee over?? :s

Ik ga volgende week weer een taart maken ben benieuwd of die betet gaat :rolleyes:

Groetjes Jolanda

Lieve taart groetjes
Jolanda

9 Laatst bewerkt door mootje68 (10-04-2010 22:06)

Mijn probleem is opgelost.
Ik gebruikte gewoon veels te veel water :o
Ehhhhh...ik ga weer terug naar school.
33 ml. is natuurlijk geen 3,3 dl.....schaamschaam.

Ik heb vanochtend mijn derde kapsel uitgeprobeerd en .....een torenhoog biscuittaartje!

Ben blij dat ik het heb gevonden.

Gr. Mootje