1

Onderwerp: KIWI als vulling

Hoi allemaal,

Even een kiwi-vraagje. Ik heb naar ervaringen gezocht, maar ik geloof dat er zich niet veel aan wagen om dit fruit te gebruiken als vulling.
Wel kreeg ik op m'n zoek opdracht een hele lijst met toppics te zien, maar dat was meer doordat een van de leden zich KIWI noemt. :D  :D  :D

Mij is gevraagd of ik een taart wil maken met BBR, slagroom en daar kiwi en aardbeien tussen. Nu weet ik dat je kiwi moet blancheren. Maar hoe gaat dat precies?  :s  Moet het water koken of net niet. Moet er iets in het water? En hoelang moet die kiwi er dan in?
Weet iemand dit? Of heeft er iemand ervaring met kiwivulling?

Alvast bedankt voor jullie evt. reacties.
Maris. :)

2

Re: KIWI als vulling

Ik heb weleens gehoord dat kiwi lastig fruit is om te verwerken...maar waarom haha...maar ik gebruik wel regelmatig kiwi jam en dat is erg lekker  :9
Nouja, hier schiet je ook niet veel op....haha

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

Is het niet zo dat kiwi bitter wordt in combinatie met zuivelproducten en dat het de structuur aantast waardoor bv slagroom ofzo gaat uitlopen?

Dacht ik hoor, weet het niet meer zeker en hoe dat met blanceren moet weet ik ook niet maar heb wel eens kiwipartjes gezien die onder de gelei zitten ofzo.

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

4 Laatst bewerkt door Jeetje (08-04-2010 22:48)

Ik kwam enkele weken geleden kiwi-jam tegen bij de Jumbo, heb maar meteen een potje meegenomen.

Edit: oh sorry, spuit 11. Ik zie dat de allereerste reactie het ook over de jam heeft.  :o

Ik heb met pasen een sausje/coulis gemaakt van kiwi, voor tussen laagjes verse kwark.

Kreeg van drie mensen te horen dat ze toch wat bitter proefden, de rest van de mensen (zo'n 10 waaronder ikzelf) proefden dit niet...

Dus dat van het bitter worden zou wel eens kunnen kloppen..

al gegoogled?

Niet meer uit Son, maar nu uit Arnhem :)

6

kiwi en ananas kunnen inderdaad niet zomaar met melkproducten gecombineerd worden ivm enzymen die in het fruit zitten als ik het goed heb...
maar het is te omzeilen, maar hoe weet ik niet...
misschien door idd te blanceren.

7

Blancheren is de kiwistukjes/plakjes even onderdompelen in kokend water. Ik heb dit alleen nog nooit met kiwi's geprobeerd.

Ik heb wel eens kiwi in een taart verwerkt, maar ongeblancheerd, en dan als vlaaivulling gemaakt, en met heldere taartina, en in plaats van sap (want die heb je niet met verse kiwi's) heb ik lycheesap genomen.
Zie recepten voor vullingen bij kersenvlaaivulling.

En dat ging prima  :Y  Nou moet ik er wel bij zeggen dat je echt een kiwi liefhebber moet zijn. Mijn favoriet is het niet. Maar degene voor wie hij was, was er lyrisch over!

Maak van elke dag een feest!!
Een limburgse taartenbakster uit het noorden.

8

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me er toch maar niet aan gewaagd. Het is nu banaan en aardbei geworden :9 .
Ik ga het zeker wel een keertje proberen, maar dan eerst met een (proef)taartje voor eigen gebruik. En niet voor een bestelling voor 25 pers.
Als ik het heb gedaan zal ik m'n bevindingen even laten weten.

Groetjes,
Maris. :)  :)

9 Laatst bewerkt door G.I. Jane (09-04-2010 23:18)

Ik ga morgen Frutabase ophalen bij iemand, van Zeelandia, dit is een neutrale mouse die als je het met water aanmaakt naar niks smaakt. Voeg je echter gepureerd fruit of sap toe neemt de mouse de kleur en smaak aan van dat fruit. Ik kan bijna niet wachten om het uit te proberen in mijn taart zondag. Wat ook erg lekker is:
Witte chocoladefudge met aalbessensap (zonder pitjes).

In kiwi en ananas zit een eiwit splitsende stof die ervoor zorgt dat melk- of yoghurtprodukten gaan schiften. Ik kook vaak kiwi (of azijn) mee in mijn runderstooflappen, door het eiwitsplitsende element wordt het vlees lekker mals.

Als je de kiwi of ananas glaceert met Taartina dan gebeurt er niets met de rest van de vulling. Daarom zie je op slagroomtaarten bijna nooit kiwi of het is met afdekgelei gedaan of op het laatste moment erop gelegd.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.