1

Onderwerp: pinda allergie

ik kreeg een vraag om een workshop te geven voor kinderen. maar nu is er 1 kindje bij die een zeer gevaarlijke pinda allergie heeft. als ze ook maar een heel klein beetje binnen krijgt gaat ze dood (als er niet optijd word ingegrepen.)

nu is mijn vraag kan ik dan wel een workshop geven. weet iemand of dit haalbaar is kan ik marspein gebruiken of beter fondant? de kleurtjes, vullingen enz.

wie kan mij hier bij helpen?

moet echt voor 100% zeker weten of het kan wil het risico niet lopen dat het door mij mis gaat

bedankt alvast

2

Re: pinda allergie

Ik zou in ieder geval geen marsepein gebruiken. dat is een deel amandelen (wel geen pinda maar volgens mij uit dezelfde familie).
Verder zou ik anders even overleggen me de ouders van het kindje met de allergie. Zij weten precies wat hun kind wel en niet mag.

3

Nee,nee,nee absoluut geen marsepein.dat is van amandelen gemaakt.ook moet je uit kijken met produkten wat in een fabriek wordt gemaakt,waar ook pinda's enzo gemaakt worden.Dat staat als het goed is altijd op de verpakking.anders moet je het voor alle zekerheid even aan zijn moeder vragen.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

4

He djehr,we waren gelijk.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

5

misty schreef:

He djehr,we waren gelijk.

hahaha, dat zag ik ook  ;) . Merk vaker dat we op dezelfde topics reageren  :)

6

een pinda-allergie betekent toch niet automatisch ook een amandelallergie? Maar volgens het onderstaande artikel is het wel verstandig om in het algemeen op te passen met noten!
http://www.food-info.net/nl/intol/almond.htm
Ik zou dus op safe gaan en werken met fondant!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

7

Tom Poes schreef:

een pinda-allergie betekent toch niet automatisch ook een amandelallergie? Maar volgens het onderstaande artikel is het wel verstandig om in het algemeen op te passen met noten!
http://www.food-info.net/nl/intol/almond.htm
Ik zou dus op safe gaan en werken met fondant!

Inderdaad is het niet hetzelfde (pinda allergie en noten allergie). Maar meestal als er een pinda allergie is dan zijn mensen vaak ook gevoeliger voor andere noten

8

ik zou gewoon overleggen met de ouders, zij weten precies wat het kind wel mag en niet mag (ik heb ook een hele erge pinda/noten allergie "klant" en we checken samen de ingredienten die in de spullen zitten en zijn tpch een keer de mist in gegaan met grenadinesiroop, ook voor appel was hij licht allergisch)

Kijk ook uit met kleurstoffen, als je een keer per ongeluk toch 2 x je prikker in de kleurstof hebt gestoken als je het al aan de marsepein hebt afgesmeerd.

Ook je tooltjes en de dingen die je gebruikt nog een keer extra schoonmaken.

(en in het ergste geval, lees de gebruiksaanwijzing van de epi pen die het kind waarschijnlijk altijd en overal bij zich heeft voor je aan de workshop begint)

Alles goed???? nee 3 fout

9

Mijn dochter heeft ook een pinda allergie, en daarnaast ook een noten allergie.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en liever rolfondant gebruiken.

En idd. uitkijken met produkten die ook pindaresten kunnen bevatten (staat op de verpakking)

Groetjes Natasja,

10

thanks dan kan ik dus mijn kleuren niet gebruiken. je hebt best kans dat ik een keer met een stokje er 2x i ben geweest (weet ik zeker want het is me een keer overkomen weet ik)

ik denk dat ik idd eerst moeder wil spreken voor ik begin aan een workshop.

bedankt voor jullie reacties