1

Onderwerp: Wie heeft een recept voor mij :) voor chocoladecake

Hallo dames,

Hoop dat ik mijn vraag in de goede rubriek heb geplaatst..

Mijn manlief die echt nooit maar ook nooit een taart of cake eet of wenst heeft vandaag opeens gevraagd of ik een chocolade cake / taart en of cupcake voor hem kan maken  :s

Maakt niet uit wat het is als het maar lekker chocolade achtig is.

Ik stond helemaal versteld van zijn vraag en ik dacht, okey en wat nu?

Ik heb meestal van die frisste taart recepten en niet echt een goede chocolade recept. Ik heb zelf hier gezocht naar recepten maar zoals ik al zei, ik zou graag iets willen dat jullie al een keer geprobeerd hebben en dat het ook echt geslaagd is.

Dus heeft iemand een recept voor mij dat echt echt geslaagd is?

alvast bedankt voor jullie hulp

gr

Umran

2 Laatst bewerkt door petrawb (31-03-2010 21:59)

Re: Wie heeft een recept voor mij :) voor chocoladecake

ik heb in mijn taart wat cacoa toegevoegd aan de biscuit... dat werd erg lekker... ik las daarnet ook dat je je taar met chocopasta af kan smeren.....  :P

heb het ff opgezocht in mijn documentjes...
Biscuit van mix
Ingrediënten:
330 gr. mix
5 eieren (260 gr.)
33 ml. water
evt. 5 gr. citroenrasp
Deze hoeveelheid is goed voor een ronde vorm van 25 cm doorsnee. Zie de tabellen voor andere formaten.

Werkwijze:
Doe alle ingrediënten in de kom. Mix 8 minuten op hoogste snelheid. Mix 2 minuten op langzaamste snelheid. Vet de bakvorm in en/of bekleed deze met bakpapier. Bak de biscuit 30-35 minuten op 175 graden (Heteluchtoven 160 graden).

Tip:
Voor een heerlijke chocoladebiscuit toevoegen:
40 gram cacao,
20 gram poedersuiker
een half ei.
Nog lekkerder is om gesmolten of geraspte chocolade toe te voegen.

3

Hallo Petra,

bedankt voor je recept...

Ik dacht zelf meer aan een soort cake achtig recept. Heeft niemand een tip.  :nooo

gr

4

Geen specifiek recept, wel je titel even aangepast zodat de inhoud gelijk duidelijk is en je misschien iets meer reacties krijgt.

Heb je trouwens al in ingezonden recepten gezocht op chocolade en dan in de topics die je vond de reacties op het recept gelezen?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Ik maak regelmatig gewoon chocoladecake. Ik bak dan niet in een standaard cakevorm maar een springvorm van 22 cm. Je kan aan het beslag op het laatst ook chocoladesnippers toevoegen voor nog meer choco smaak. Dat zijn van die druppeltjes die niet smelten in de oven.

Benodigdheden

• boter om in te vetten
    suiker om te bestuiven
    250 g ongezouten roomboter
    250 g fijne tafelsuiker
    250 g zelfrijzend bakmeel
    25 gr cacaopoeder
    5 eieren
    1 zakje vanillesuiker
    5 eetlepels melk
    2 eetlepels rum
    snufje zout
    springvorm van 22 cm

Bereidingswijze
Voorbereiden:
Ingrediënten op kamer temperatuur laten komen.
De springvorm invetten met boter en bestuiven met suiker.
Roer de cacao door de bloem en zeef de bloem met het zout.
Oven voorverwarmen op 160 graden

Bereiden:
Mix de boter met de suiker en de vanillesuiker tot room (ongeveer 10 minuten). Mix vervolgens een voor een de eieren door de boter. Het volgende ei pas toevoegen nadat het vorige ei helemaal in het beslag is opgenomen. Klop het deeg vooral goed luchtig op: hoe meer lucht het gebak bevat, hoe smeuïger het wordt. Klop de melk en de rum erdoor. Voeg het meel luchtig scheppend aan het deeg toe. Doe het beslag hierna onmiddellijk over in het bakblik en plaats het bakblik in het midden van de oven.
Bak de cake in 1¼ uur gaar. Let er op dat de oven het eerste half uur niet geopend wordt. De cake is gaar als een satéprikker die er in gestoken is er droog uitkomt.

6

Ik heb al een paar keer onderstaand recept gebruikt. Niet de taart zelf, maar de cc gebakken.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=36798

Daarna geprobeerd :o  om er een ganachelaagje van witte chocolade te maken, maar da's niet helemaal gelukt. Maar ondanks dat waren de cakejes heerlijk :P

7

devils food cake is wel erg lekker:
170 gr boter
240 gr fijne kristalsuiker
80 gr cacaopoeder
300 ml melk
3 eieren
200 gr bloem
1.5 tl bakpoeder
0.5 tl zout

en voor de ganache eroverheen:
200 gr pure chocolade
30 gr boter
180 ml slagroom

oven op 180, boter en suiker licht en romig kloppen, cacao door de melk roeren tot t pasta is, dat door de boter met suiker kloppen, een voor een de eieren erdoor, bloem bakpoeder en zout mengen en zeven en de helft door t beslag heen vouwen, rest van de melk door het beslag en daarna de rest van  de bloem.
dan 25 min in de oven (iig dat staat in t recept maar dat is voor 2x 23 cm, ik zou rond de 25 min doen en daarna kijken en aan de hand van hoe t voelt enzo bepalen hoe lang t nog moet)

8 Laatst bewerkt door sarahtje (02-04-2010 10:06)

De laatste chocoladecake die ik heb gemaakt was met het recept van blackmagiccake door canadesje echt  :thumb: .
En de devil's food cake is ook zeer lekker hoor!

9

een chocolade brownietaart:
200 gram roomboter
300 gram pure chocolade
150 gram melk chocolade
200 gram donkerbruine basterdsuiker
4 eieren
150 gram zelfrijzend bakmeel
125 ml slagroom
noten
springvorm van 24 cm
oven op 175 graden

smelt 200 gram pure cocolade met 100 gram melkchocolade en de boter in een pannetje.
Mix de eieren met de suiker en wat zout  en roer daarna de chocolade met boter er door, zeef hierna het zelfrijzendbakmeel erbij en schep dit door het mengsel. Doe er lekker veel noten in en bak 30 min in de voorverwarmde oven. De taart is nog enigzins "nattig"als hij er uit komt, dat moet ook. Af laten koelen en omdraaien . Smelt nu de overige chocolade met de slagroom en laat dit ook iest afkoelen zodat het wat dikker wordt en giet dit over de taart en paar noten erop en je hebt een hele chocoladige taart. Maar pas op heel machtig dus snij kleine punten

10

dames, heeeel erg bedankt voor jullie reacties...

ik ga ze allemaal uitproberen...  :9

gr