1 Laatst bewerkt door meneertaart (01-04-2010 13:52)

Onderwerp: bovenkant baksel plakt weer :'(

Zucht, ik weet het niet meer  :/
Kijk maar even naar onderstaande twee plaatjes.
Zoals de andere keer, is het weer exact hetzelfde.
Top van de taart, plakt daarna als bodem, vast op nieuwe ondergrond.
NB: die metalen plaat is ie niet op gebakken, ik gebruik een Lékué (http://www.thekitchenoutlet.com/images/ … mpan31.jpg)

Recept: bloem/suiker/maiz per L ei: 25/30/5 + 1/5e vanillesuiker
Oven: 15 min 150graden hetelucht, daarna 35-40 minuten 170 hetelucht. Na bakken 5 min laten staan, daarna storten.

Moet ie misschien nog langer? Hij ziet er al wel behoorlijk donker uit...
(op het onderste plaatje zie je de taart maar dan ondersteboven ;)

http://people.zeelandnet.nl/madelle/DL/i1.jpg
http://people.zeelandnet.nl/madelle/DL/i2.jpg

De meneer van mevrouwtaart

2

Re: bovenkant baksel plakt weer :'(

(plaklaagje smaakt trouwens naar eierkoek :) jummie )

3

Laat je hem afkoelen op die ondergrond die je op de foto laat zien? Want dan komt het omdat het z'n vocht en warmte niet kwijt kan. Je kan het beste het op een rooster laten afkoelen.
Ik zelf heb een magnetron rooster waarop ik een spatdeksel leg en daarop laat ik mijn biscuit afkoelen. werkt goed ;)

Groetjes Mimi

4

ja, dit keer is ie verder afgekoeld op die metalen plaat. De vorige keer echter niet. Toen heb ik em ook op magnetron rooster gezet, maar vervolgens was ie vastgeplakt (hard) aan het rooster waardoor ik er allemaal repen aftrok.,....

5

Bij de action, xenos en blokker enz verkopen ze die spatdeksels, mss is het een idee?

Heb je wel even met een sateprikker erin geprikt of die gaar was?

Groetjes Mimi

6

ik laat hem afkoelen op bakpapier op een rooster, dan kan hij meer warmte kwijt en toch plakt het nog (een klein beetje) op het bakpapier vast, maar dan niet meer zo erg als jij laat zijn.

Verder ziet je kapsel er goed strak uit!!

Groetjes, Dorothea.

7

En als je bakpapier op de bodem legt?? Gelijk storten als hij afgebakken is. Of blijft bakpapier net zo plakken dan??

Ik gebruik altijd de mix van de shop, en heb nog nooit problemen gehad.

Succes ermee

Groetjes San

8

Per ei:
•    1 ei
•    30 gram suiker
•    25 gram bloem
•    5 gram maizena
•    1,6 gram vanillesuiker
•    Zout

Dit is de verhouding die ik aanhoud wanneer ik zelfgemaakte biscuit maakt.

En deze werkwijze (komt van het forum)
•    Beboter de bakvorm en bestuif deze met bloem of bekleed de bodem met bakpapier en vet deze ook in
•    Doe de eieren met de suiker en vanillesuiker in een kom
•    Zet de kom in een bak met heet water en klop de suiker door de eieren; klop tot de suiker volledig is opgelost en er een dikke, lichte en schuimige massa is ontstaan; klop zeker 10 minuten!
•    Mix je met een keukenmachine, leg de eieren dan vooraf in warm water
•    Schep de gezeefde bloem, de maizena en het zout er voorzichtig door; niet mixen maar spatelen!
•    Schep het beslag in de bakvorm
•    Bak het gebak in ca. 45 minuten in het midden van de tot 185° C voorverwarmde oven; voor optimaal resultaat: laat de temperatuur vanaf 140° C geleidelijk oplopen naar de 185° C
•    De biscuit is gaar als een breinaald die je in de taart steekt er droog weer uit komt (controleer dit regelmatig na ca. 35 min. bakken)
•    Laat de biscuit afkoelen op een rooster

Groetjes Mimi

Volgens mij ziet je biscuit er prima uit, ik denk dat als je 'm langer gaat bakken dat het te droog wordt. Bij mij blijft die laag (die dan dus de bodem wordt) ook altijd plakken, terwijl ik 'm ook op een rooster laat drogen. Ik snij de onderste laag  eraf, dan heb ik ook meteen een rechte taart (hij wil bij mij nog wel eens een beetje scheef staan). Wel jammer want die laag is juist zo lekker :9

'I love it when a cake comes together'

10

LekkerTaartje schreef:

Volgens mij ziet je biscuit er prima uit, ik denk dat als je 'm langer gaat bakken dat het te droog wordt. Bij mij blijft die laag (die dan dus de bodem wordt) ook altijd plakken, terwijl ik 'm ook op een rooster laat drogen. Ik snij de onderste laag  eraf, dan heb ik ook meteen een rechte taart (hij wil bij mij nog wel eens een beetje scheef staan). Wel jammer want die laag is juist zo lekker :9

`
die laag is idd lekker ;)
heb je er al eens eierkoekjes mee gemaakt? :P jammie!

maar mijn oven kan helaas niet geleidelijk oplopen. Is zo een digitaal cobimagnetron ding. Kan wel 2 programma's instellen. (dus eerst 150 zo lang, dan 180 zo lang)

Ik ga zo eens een taartrooster fixen. Bij blokker hebben ze er geen, maar misschien wel bij de v&d.

11

ik heb dat ook gehad maar strooi nu poedersuiker als ik hem omkieper dan blijft er niks meer achter op mn papier

12 Laatst bewerkt door Mimi2 (01-04-2010 14:49)

meneertaart schreef:

Ik ga zo eens een taartrooster fixen. Bij blokker hebben ze er geen, maar misschien wel bij de v&d.

Het is geen taartrooster hoor die ik bedoel maar een anti spatdeksel die je kan gebruiken om op een pan te leggen bv tegen spatten van vlees / spek.

De blokker moet zoiets wel hebben. De action en xenos heeft die zeker.
Ik geloof dat ik er bij de action nog geen 1 euro voor heb betaald.
Je moet dus bij de pannen denk ik kijken, niet bij het taartenbakken ;)

Het ziet er als zoiets uit http://www.vrijbuiter.nl/info/88443/88443_groot_01.jpg

Wat ook nog kan helpen en weet niet of je dat al doet.
Je bakpan inboteren, van te voren bakpapier op maat knippen en deze op de bodem van je bakpan leggen nog evt inboteren en dan bestrooien met bloem, dat voorkomt ook plakken en je krijgt je biscuit mooi uit de vorm, zeker wanneer je een bakpan / blanda gebruikt ipv een springvorm.

Groetjes Mimi

13

Mimi2, bedankt voor al je berichtjes :) (en de rest ook natuurlijk)

Het uit de vorm krijgen is alles behalve een probleem. Die taartvorm die ik gebruik is geweldig! Kost wat, maar dan heb je ook wat. Geen naden, en perfect recht.

Het anti spatdeksel zal ik uitproberen :) Vet je die ook nog een beetje in voordat je de taart er op stort?

14

Volgens mij heb je gebakken in een springvorm :think:  :Y .

Ik deed tussen de bodem en mijn springvorm altijd al een stuk bakpapier wat ik dan nog wel invette. En de taart viel er altijd heel makkelijk uit. Bakpapier blijft toch minder plakken denk ik.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

15

Ottolien schreef:

Volgens mij heb je gebakken in een springvorm :think:  :Y .

Ik deed tussen de bodem en mijn springvorm altijd al een stuk bakpapier wat ik dan nog wel invette. En de taart viel er altijd heel makkelijk uit. Bakpapier blijft toch minder plakken denk ik.

neehee :P lijkt zo doordat plaatje een springvorm bodem laat zien, maar nee. heb gebakken in deze: http://www.thekitchenoutlet.com/images/P/springformpan31.jpg en die laat supergoed los juist, geen kruimeltje blijft hangen.

het is juist de bovenkant die plakt, dus bij het omdraaien plakt die vast ;)

16

Ik heb het ook bijna altijd; Ik smeer alles in en gebruik ook bakpapier (maar dit probleem heeft alleen de bovenkant van het biscuit) en ik stort het altijd op een taartrooster.

Maar voor de rest is alles goed, dus ik stoor me er al niet meer zo aan.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)