1

Onderwerp: hoger kapsel 30x30

Ik heb een vraagje ik heb een vierkante vorm 30x30 die is 7,5 hoog.
Ik hou de hoeveelheden aan van deze site maar ik vind dat het kapsel niet zo hoog wordt. Het kapsel is elke keer rond de 5 cm hoog.
Ik denk zelf nl dat de hoeveelheid beslag te weinig is voor deze vorm  hij is ook niet voor 2/3 gevuld als ik hem in de oven schuif.

Zijn er andere mensen die hier ervaring mee hebben??

2 Laatst bewerkt door ssabinee (30-03-2010 10:42)

Re: hoger kapsel 30x30

Ik maakt altijd wat meer beslag dan de schema's aangeven.
Ik overweeg wel om een nieuwe bakpan 30x30x10 aan te schaffen. Vind eerlijk gezegd de 7,5 niet echt in verhouding met 30cm.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

3

Dank je zal ik voortaan ook maar meer beslag maken.
Ben benieuwd hoe het wordt als je 10 cm hoog hebt.

4

De schema's die hier naast staan zijn voor de bakpannen van 7 cm hoog. Je kunt beter op felicititaartjes kijken voor de 7,5 cm pannen.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

5

Ik vind de hoeveelheid van deze tabel ook niet voldoende. Ik gebruik 13 (L) eieren en 800 gr. mix  voor 30x30. Mijn vorm is ook 7,5x7,5 maar ik verhoog alles met bakpapier (Is bij deze hoeveelheid niet echt nodig), dit wordt zo'n 8,5 cm, dat loopt er niet overheen. Verder gebruik ik een bloemnagel bij grote hoeveelheden.

Groet, Jolanda

6

Dank je wel ik moet morgen weer een kapsel bakken van 30x30 ga ik inderdaad dan uitproberen. En wat is een bloemnagel???

7

asuncion schreef:

En wat is een bloemnagel???

Dit: http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=232. Op zijn kop op bodem van (ingevet) bakblik zetten (wel invetten), dan beslag erin: zorgt voor betere warmteverdeling. Kan ook zonder hoor, mocht je dit niet in huis hebben (baktijd zou dan  iets langer kunnen zijn).

Groet, Jolanda

8

Een bloemnagel zou ik niet gebruiken, zijn niet gemaakt om te verhitten :nooo
Ik gebruik zelf een heatingcore.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

9

Dank jullie wel voor het meedenken ik ga even in de shop wat een heatingcore is.

10

ssabinee schreef:

Een bloemnagel zou ik niet gebruiken, zijn niet gemaakt om te verhitten :nooo
Ik gebruik zelf een heatingcore.

Ik ben begonnen met de heatingcore, maar dat is toch wat meer werk en gat in de taart......na de vele tips hier op het forum de bloemnagel gaan gebruiken en dat gaat prima!

Groet, Jolanda

11

Ik doe in een 30x30x7,5 altijd 660 gram mix en 10 eieren erin. Dat gaat prima. Ik gebruik ook de bloemennagel in het midden, maar was hem laatst vergeten en toen werd het kapsel evengoed goed gaar in de vorm. Ook gebruik ik wel eens de bake even strips van Wilton, maar ik heb het idee dat deze beter werken bij een ronde taart als bij een vierkante, de hoeken blijven dan iets meer gelijk met het midden.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

12

Dank je wel voor jullie tips vandaag 600 gr mix/ 9 eieren en 60 ml water gebruikt. Werd iets hoger maar nog niet geweldig. Ga de volgende keer 660 gr mix en 10 eieren proberen.

13

De heatingcore moet je ook vullen met beslag om het gat op te vullen dat ontstaat als je hem na het bakken verwijderd.

Asuncion: mijn vriendin gebruikt nu ook 660 gram mix voor de 30x30, ze deed voorheen 1kg met haar keukenmixer, maar sinds ze een Kenwood heeft gebruikt ze nog maar 2/3 van de hoeveelheid.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

14

ik gebruikte ook altijd de heatingcore maar vond het toch niet zo mooi. Ondanks dat ik die dus ook vulde maar nee niet mijn ding.
De bloemnagel is 10x makkelijker en het kapsel is net zo mooi.

15

Ik heb zelf ook de Kenwood en mix echt 10 min. Ik moet wel zeggen dat het kapsel wel gaar wordt. Dus volgens mij hoef ik er dan toch eigenlijk geen bloemnagel of heatingcore in te doen.

16

Ik doe 8 minuten op stand 12 en daarna nog 2 minuten op stand 10.
Met de 660 mix, als ik iets kleinere hoeveelheden gebruik dan zet ik de Kennie op 8. Ik verwarm de eieren in warm water voor en doe ook vaak de kom nog even omspoelen met heel heet water. Wat ik al zei ik was laatst de bloemennagel vergeten en het zag er precies hetzelfde uit. Ik bak het biscuit eerst 13 minuten op 140 graden, dan 13 minuten op 150 graden en later nog iets van 13 op 160 graden. ik heb een goede oventhermometer erin hangen en kan goed de temperatuur in de gaten houden. Ik open de oven pas na 35 a 40 minuten, anders kan het kapsel door de koude lucht als nog inzakken. Ik steek nooit een breinaald erin, maar kijk naar het kapsel of het al een beetje los is van de kanten en of het bovenste deel terugveert als je erop drukt.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

17

Nou dat zijn echt geweldig tips. Vooral die van de mixer. Ik blijf altijd 10 min op stand 12 mixen. Ik zal voortaan ook nog even mijn kapsel 10 min in de oven laten staan.
Nou kan het volgens mij niet meer mislukken. Dank je wel

18

Jane
hoe lang doe je de biscuit dan totaal in de oven

19

40 minuten totaal ongeveer (13 min 140/13 min 150/13 min 160)

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

20

G.I. Jane schreef:

Ik doe in een 30x30x7,5 altijd 660 gram mix en 10 eieren erin. Dat gaat prima. Ik gebruik ook de bloemennagel in het midden, maar was hem laatst vergeten en toen werd het kapsel evengoed goed gaar in de vorm. Ook gebruik ik wel eens de bake even strips van Wilton, maar ik heb het idee dat deze beter werken bij een ronde taart als bij een vierkante, de hoeken blijven dan iets meer gelijk met het midden.

Mag ik vragen hoeveel water je erbij doet?
Bedankt!

21 Laatst bewerkt door G.I. Jane (18-11-2010 21:26)

60 gram water en 500 gram ei, maar volgens mij doe ik de taart tegenwoordig 45 minuten bakken, voorverwarmen op hete lucht 180 graden en dan terugzetten naar rond de 160/170 op conventioneel (dus zonder de ventilator). Ik heb namelijk het idee dat je kapsel ook een beetje inzakt als je met hete lucht bakt en het kapsel gaat gelijkmatiger omhoog op de conventionele stand. Ik laat de taart dan wel iets langer bakken.

Maar ik denk dat je dat even moet experimenteren want geen oven is het zelfde, ik lees namelijk de temperatuur af op een oven thermometer en weet ook dat de rechterhoek achter heter word.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.