1

Onderwerp: tips bekleden kleine taart

Ik heb van de week  een kleine taart van 10 en 15 cm bekleed en het zag er niet uit! De vulling puilde uit waardoor je van die rollen langs de zijkant kreeg en overal bobbels, de cake brak steeds....drama! zelfs mijn allereerste taart was strakker.
Nou wil ik voor pasen voor mijn ouders een stapel maken met onderandere die maten. Heeft iemand tips voor mij voor het bekleden van kleine taartjes? Ik maak deze trouwens ook met cake ipv biscuit want daar houden mijn ouders meer van (lekker machtig :9 )Maar volgens mij maakt dat niet echt uit toch?
Alvast bedankt!

This too shall pass!

2

Re: tips bekleden kleine taart

als de vulling uitpuilde, moet je of een hoger dijkje spuiten, meer afsmeren en steeds even laten opstijven in de koelkast. Pas als hij echt strak is bekleden....
wel is het bekleden van een kleine taart moeilijker dan een grotere, vind ik dan... dus ook niet te dun uitrollen, vanwege de plooien...

Groetjes, Dorothea.

3 Laatst bewerkt door Patricia0255 (31-03-2010 12:00)

zorgen dat je vulling niet uitpuilt... daar een dijkje voor gebruiken en ook niet te dik.
de botercreme goed en lang zacht en romig mixen dat je ermee goed kan uitsmeren. evt wat dikker op de randen waar je geevuld hebt.
In de kolekast laten opstijfen... daarna evt met warm mes de rest glad strijken.

marsepein of fondant niet te dun uitrollen want dan blijf je de deuken zien.

dit zijn de tips die ik je nu kan geven. succes

Enjoy, Life, Laugh and Cake!

4

misschien een te dikke laag vulling gedaan?
vooral luchtige pudding ed zakt nog weer wat in, zodra het in de taart zit. wanneer je dan een dikke laag hebt en de vulling zakt wat in, kan het nergens anders heen, dan naar buiten... en dan krijg je idd bulten en hobbels

wat betreft cake ipv bisquit.... dat kan volgens mij wel, maar vergis je niet in hoe machtig een fondant/marsepein beklede taart is. ik vind een taart met bisquit, 2 lagen vulling en een laag marsepein behoorlijk machtig namelijk, maar smaken verschillen natuurlijk ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

5

RedRose18 schreef:

misschien een te dikke laag vulling gedaan?
vooral luchtige pudding ed zakt nog weer wat in, zodra het in de taart zit. wanneer je dan een dikke laag hebt en de vulling zakt wat in, kan het nergens anders heen, dan naar buiten... en dan krijg je idd bulten en hobbels

wat betreft cake ipv bisquit.... dat kan volgens mij wel, maar vergis je niet in hoe machtig een fondant/marsepein beklede taart is. ik vind een taart met bisquit, 2 lagen vulling en een laag marsepein behoorlijk machtig namelijk, maar smaken verschillen natuurlijk ;)

Ja, dat weet ik hoor, maar mijn (half antilliaanse) familie houdt nou eenmaal v
an machtige taart en veel taart en worden niet zo blij van biscuit... :) Ik kreeg het verzoek om toch maar weer met cake een taart te maken.
Teveel vulling daar zouden jullie wel eens gelijk in kunnen hebben.
Ik had wel dijkjes gespoten maar misschien moet ik het aan passen aan de grote van de taart....Dat was nog niet bij me opgekomen.
Thanx

This too shall pass!

6

ahh ja, als ze erom vragen vooral doen ;)

en misschien een idee om meerdere kleine laagjes te doen ipv 2 dikke, dat werkt ook nog wel eens

succes!

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

7

Cake is natuurlijk zwaarder dan biscuit dus een dijkje wordt er ook weer gemakkelijker uitgeduwd door het gewicht van de bovenliggende lagen.
Het lijkt mij dus zaak om je dijkje goed op te laten stijven voor het vullen en verder opstapelen!
En de taart dus in zijn geheel ook goed koel houden zodat de dijkjes niet weer zacht worden en de boel dus onder de zwaartekracht gaat lijden!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"