1

Onderwerp: LEmoncurd niet gelukt?!

IK heb afgelopen weekend voor eerste keer lemoncurd proberen te maken, kheb alles netjes opgevolgd zoals stond beschreven maar na ZEKER 15 minuten gemixt te hebben in kom (au bain marie) werd niks stijf?! wat heb ik verkeerd gedaan?
want het lijkt me zoooo ontzettend lekker!!!

heeft iemand hier ervaring mee??

Re: LEmoncurd niet gelukt?!

heb ik ook wel eens gedacht maar in de koelkast stijft ie ook nog verder op hoor... probeer maar eens... en lekker is die! ik hoop dat t lukt...

liefs marieke

3

ok dan ga ik het dit weekend nog eens proberen

thanx voor je reactie!  :)

4

bij mij duurde het ook langer dan 10 min.
het moet niet stijf worden, maar je merkt dat het opeens zwaarder word om te roeren.
ik zou het nog eens proberen en dan iets langer.
als je namelijk andere hoeveelheden gebruikt duurt het soms ook langer.

succes!!

Enthousiaste groet, Maxime

5

Heb je het wel weer op het vuur gedaan nadat je de eieren erbij had gedaan?

Groetjes, Daphne

6

het recept wat ik had was:

rasp van 2 kleine of 3 grote citroenen, 3 eieren 1,5 dl citroensap 150 gr suiker 50 gr boter 1,5 blaadje gelatine.

Klop de eieren, suiker en citroensap door elkaar, verwarm dit au bain marie, als de lemon curd warm is voeg dan de gelatine  toe.
kblijf kloppen tot de lemon curd gaat binden
roer de boter in kleine stukjes en de citroenrasp toe aan de lemoncurd, dek de lemoncurd goed af met folie, folie helemaal op de lemoncurd drukken om velvorming bij afkoelen te voorkomen.
laat de lemon curd koud worden.

moet het allemaal emteen au bain marie?? en daarna in de koelkast??
en welk recept gebruiken jullie dan? van deze site? en de boter ik neem aan roomboter gebruiken?

7

het recept wat ik had was:

rasp van 2 kleine of 3 grote citroenen, 3 eieren 1,5 dl citroensap 150 gr suiker 50 gr boter 1,5 blaadje gelatine.

Klop de eieren, suiker en citroensap door elkaar, verwarm dit au bain marie, als de lemon curd warm is voeg dan de gelatine  toe.
kblijf kloppen tot de lemon curd gaat binden
roer de boter in kleine stukjes en de citroenrasp toe aan de lemoncurd, dek de lemoncurd goed af met folie, folie helemaal op de lemoncurd drukken om velvorming bij afkoelen te voorkomen.
laat de lemon curd koud worden.

moet het allemaal emteen au bain marie?? en daarna in de koelkast??
en welk recept gebruiken jullie dan? van deze site? en de boter ik neem aan roomboter gebruiken?

8

Ik gebruik altijd dit recept en het is nog nooit mislukt:
Let op de boter moet gekoeld worden in de koelkast en dan koel door het afgekoelde mengsel geroerd worden.
Daarna doe ik ze in jampotten, meestal 3 a 4 en zet ze dan op zijn kop voor 5 minuten. Dan trekt het vacuum en is het langer houdbaar net zoals jam. Succes!

LEMON CURD

300 gram suiker
3 citroenen (200ml citroensap)
Geraspte schil van 3 citroenen (7 gram)
4 kleine of 3 grote eieren of 2 grote en 2 kleine
120 gram (room)boter in kleine blokjes in de koelkast
Misschien nog een extra eidooier of wat maïzena om het iets meer te binden. (doe ik nooit)

De suiker mengen met de citroenrasp, dit even laten staan om de smaken erin te laten trekken. Voeg nu de eieren samen met het citroensap en de citroensuiker bij elkaar.
Verwarm deze massa au bain marie totdat het een mooie gladde crème is. Lijkt dan op yoghurt. Let op regelmatig blijven roeren en het water niet laten koken, ongeveer op 70 graden houden. Dit om te voorkomen dat je witte sliertjes in de lemon curd krijgt.

Laat de crème afkoelen tot ongeveer 45 graden en roer dan beetje bij beetje de klontjes boter toe (monteren). Hierbij kan je ook de staafmixer gebruiken (werkt erg goed) totdat het een goed geëmulgeerde massa is die een dikte heeft van mayonaise.

Afdekken, folie tot op de curd drukken om velvorming tegen te gaan.
Of in een schone jampot doen en laten afkoelen in de koelkast.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

9

bedankt voor je recpt suzanne ik ga het uitproberen maar wat ik niet wist was dat de boter koud moet zijn ik had hem op kamertemperatuur.
ik ga het dit weekend uitproberen :)

groetjes ramona

10

Enne anders verkopen ze o.a. ook in de Jumbo lemon curd  :shh:

Een eigen taart smaakt lekkerder omdat het met liefde is gemaakt.

11

Maar de eigengemaakte is toch het lekkerst! Ik heb ze wel geproefd de potjes uit de fabriek, maar die haalt het niet bij dit recept! En het is echt makkelijk en goedkoop om te maken.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

12

Oh dan ga ik het ook eens proberen  :Y

Een eigen taart smaakt lekkerder omdat het met liefde is gemaakt.