Ik gebruik altijd dit recept en het is nog nooit mislukt:
Let op de boter moet gekoeld worden in de koelkast en dan koel door het afgekoelde mengsel geroerd worden.
Daarna doe ik ze in jampotten, meestal 3 a 4 en zet ze dan op zijn kop voor 5 minuten. Dan trekt het vacuum en is het langer houdbaar net zoals jam. Succes!
LEMON CURD
300 gram suiker
3 citroenen (200ml citroensap)
Geraspte schil van 3 citroenen (7 gram)
4 kleine of 3 grote eieren of 2 grote en 2 kleine
120 gram (room)boter in kleine blokjes in de koelkast
Misschien nog een extra eidooier of wat maïzena om het iets meer te binden. (doe ik nooit)
De suiker mengen met de citroenrasp, dit even laten staan om de smaken erin te laten trekken. Voeg nu de eieren samen met het citroensap en de citroensuiker bij elkaar.
Verwarm deze massa au bain marie totdat het een mooie gladde crème is. Lijkt dan op yoghurt. Let op regelmatig blijven roeren en het water niet laten koken, ongeveer op 70 graden houden. Dit om te voorkomen dat je witte sliertjes in de lemon curd krijgt.
Laat de crème afkoelen tot ongeveer 45 graden en roer dan beetje bij beetje de klontjes boter toe (monteren). Hierbij kan je ook de staafmixer gebruiken (werkt erg goed) totdat het een goed geëmulgeerde massa is die een dikte heeft van mayonaise.
Afdekken, folie tot op de curd drukken om velvorming tegen te gaan.
Of in een schone jampot doen en laten afkoelen in de koelkast.
Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.