1

Onderwerp: Koekjes bekleden met fondant/fondant rekt teveel

Misschien een hele domme vraag maar het lukt me niet om mijn koekjes mooi strak bekleed te krijgen met fondant.

Vorige week de mjam taart gekregen en geinspireerd geraakt door de baby koekjes bekleed met fondant.

Gisteren leuk koekjes gebakken in de vorm van een paasei en vandaag wilden ik ze samen met mijn dochter gaan bekleden.

Het probleem is het uitgedrukte figuur netjes op het koekje krijgen. Ik rol het uit op een plastic mat besmeerd met crisco en steek dan de vorm uit. Bij het loshalen van het figuur rekt het fondant zoveel uit dat het niet meer mooi is voor op het koekje. Met heel veel prutswerk kan  ik er er nog wel iets van maken maar er moet een makkelijkere manier zijn. Dus HELP!!!

Ideeën genoeg voor leuke paaskoekjes maar ik ben wat gefrustreerd dat het niet netjes wordt.

Groetjes Karin.

2 Laatst bewerkt door OemRana's-Taarten (30-03-2010 10:48)

Re: Koekjes bekleden met fondant/fondant rekt teveel

probeer het met tylose erin ;)
zo is het bij mij goed gegaan van het weekend
en het was de eerste keer ;)

maar je zit op de verkeerde rubriek k zal je even melden ;)

3

OemRana's-Taarten schreef:

probeer het met tylose erin ;)

:S Met tylose gaat wel echt de smaak achteruit, vind ik...
Ik rol m'n fondant niet uit op crisco, maar op ( heel dun!) maizena: dan kun je je lapje heel goed los hebben voordat je je vormpje uitsteekt. Daarna gewoon met je paletmesje eronder en geen risico dat je 'm uit vorm trekt :D
Als je perse met crisco wilt rollen, trek dan je lap zachtjes los en leg 'm op een ander plekkie voordat je uitsteekt: zo verklein je het probleem ook :)
Succes!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

niet gemerkt  :nooo  :think:
maar ik gebruik MMfondant misschien vandaar ;)

5

Op zich geen domme vraag, alleen zit je wel in de verkeerde rubriek.
Klein & Fijn is een show-rubriek, en dus niet bedoeld voor vragen.

[MOVE] --> Bekleden

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Ik heb net ook op een plastic mapje geprobeerd. Nu kan ik het omdraaien en het plastic eraftrekken. Scheelt al heel veel.

Wat is het voordeel van het gebruik van tylose???? Kan ik ook gelijk testen wat het met de smaak doet.

Bedankt voor het verplaatsen.

Groet, Karin.

7

Tylose zorgt ervoor dat boetseersels steviger zijn en niet in elkaar zakken. Wat Adrienne ook al zegt gaat de smaak achteruit (behangplaksel, zoiets).
Inderdaad gewoon uitrollen op een klein beetje poedersuiker of maizena en zorgen dat je lapje los blijft. Eventueel heel even laten drogen voordat je uitsteekt.
Succes.

http://i41.tinypic.com/dbm4p0.jpg

Maar gelijk de eerste foto plaatsen.

Het gaat goed als ik op een plasticje rol en niet te dun. Nu verder oefenen om er meer handigheid in te krijgen.

9

idd even naar blokker of action om kleine paletmesjes te halen.
zijn van die platte dingetjes met een handvat zodat je ze zo van het aanrecht af kunt halen.
gezellige koekjes!