1

Onderwerp: Dilemma! Wat doen jullie?

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst een taartje gemaakt met alleen marsepein. (Normaal gebruik ik marsefond) Ik kwam erachter dat marsepein veel makkelijker kleurt en ook een stuk donkerder.

Nu wil ik eigenlijk voor de decoratie marsepein gebruiken, want de kleuren worden veel mooier (vind ik), maar marsepein hard niet uit, dus is eigenlijk niet zo handig. Ik gebruik nu altijd fondant voor de decoratie.

Dus nu vroeg ik me af wat jullie doen? Gebruiken jullie fondant, marsepein of een mix? En is het wel handig om te decoreren met marsepein?

2

Re: Dilemma! Wat doen jullie?

Voor bekleden gebruik ik meestal fondant, omdat ik dit zelf prettiger vind werken (en omdat ik met allergieën zit). Ik vind juist de kleuren met fondant mooier worden, mja dat is denk ik gewoon een kwestie van smaak. Voor boetseren gebruik ik soms marsepein, soms fondant..maakt me eigenlijk niet zo uit. Behalve als het inderdaad een strik ofzo moet worden, dan toch echt fondant..inderdaad voor het uitharden.
Denk dat het gewoon een kwestie van smaak blijft en wat je prettig vind werken.
Succes met uit je dilemma komen hoor :)

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

3

Om het marsepein uit te laten harden kun je Tylose gebruiken, maar daarna is het niet meer eetbaar en bij mij duurde het heeeel lang voordat het echt hard was. Maar het werkt wel.

4

om te bekleden gebruik ik marsepein. en als het even kan ook voor de decoratie's.
maar af en toe fondant omdat ik iets wit wil hebben en omdat anders boetseersels inzakken.

5

In principe gebruik ik altijd marsepein, voor bekleden en voor decoraties, tenzij de decoraties echt hard moeten worden.
Alleen dan gebruik ik fondant met tylose.

Groetjes, Marielle

6

Altijd fondant, marsepein vind ik al heel vies om mee te werken. Marsefond is misschien ook een idee om mee te decoreren.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

oké, dus decoreren met marsepein wil wel gewoon...

Ik ben het met Pooh eens dat marsepein niet erg lekker is om mee te werken, maar de kleuren vind ik wel mooier. Ik denk dat ik voor de tussenweg ga: decoreren met marsefond. Niet al te vies, maar met mooie(re) kleuren...

8

Misschien stel ik nu een heeeeeeeele domme vraag, maar kan iemand mij uitleggen wat marsefond is (combi tussen marsepein en fondant, dat begrijp ik, maar is dat te kopen? of maak je dat zelf??)

Dankjulliewel  :/

Je maakt het zelf. Het is 1 op 1 gemaakt van fondant en marsepein.

10

chantal1980 schreef:

om te bekleden gebruik ik marsepein. en als het even kan ook voor de decoratie's.
maar af en toe fondant omdat ik iets wit wil hebben en omdat anders boetseersels inzakken.

Hier net zo, ik vind dat alles wel eetbaar moet blijven. Hier dus alleen fondant met tylose voor een strik, voor de rest alles van marsepein.

kijken jullie ook op mijn site?
http://www.tatataart.nl