1

Onderwerp: varkensvet in fondant of kleurstof

Ik heb de vraag gekregen of er in de taarten die ik maak varkensvet zit, en dan bedoel ik in de fondant, marsepein of kleurstof?
Dit ivm het moslims geloof?

Ik weet dat er dierlijke vetten aan toegevoegd zijn, maar weet echt of het varkensvetten zijn?

En hoe zit het met de crisco?

Graag reacties terug.

Gr. Miranda

ps. ik wsit niet zeker of ik deze topic in de goede rubriek heb geplaatst, als het niet zo is.... dan spijt me dit ;)

Groetjes Mimi

2 Laatst bewerkt door Esther68 (29-03-2010 15:35)

Re: varkensvet in fondant of kleurstof

In sommige kleurstofffen zit glycerol. Ik Heb een beetje gegoogled en kwam op
www.food-info.net/nl/e/e422.htm
misschien heb je hier iets aan. In fondant zit alleen maar suiker en water. Marsepein kan ik niks over zeggen.

3

Geloof dat het allemaal op plantaardige basis is!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Op de site van de webshop staat linksonder een ingrediëntenlijst. Fondant en marsepein zijn safe, want idd plantaardige vetten. Crisco ook.
Waar je vooral op moet letten is je vulling, want in een hoop dingen zit gelatine.

5

Petr@ schreef:

Op de site van de webshop staat linksonder een ingrediëntenlijst. Fondant en marsepein zijn safe, want idd plantaardige vetten. Crisco ook.
Waar je vooral op moet letten is je vulling, want in een hoop dingen zit gelatine.

Ooh dank je wel... nooit zien staan zo klein haha.

Dus gelatine is gemaakt van varkensvet?

Welke E nummer zou dan varkensvet zijn?

Groetjes Mimi

6

Mimi2 schreef:

ps. ik wsit niet zeker of ik deze topic in de goede rubriek heb geplaatst, als het niet zo is.... dan spijt me dit ;)

Bij twijfel kun je altijd even je eigen topic melden, dan kunnen we gelijk checken. Nu moeten we hem eerst tegenkomen.

Met kleurstof en crisco ga je niet bekleden ;), dus [MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Ik heb het wel ff opgezocht nav die link (bovenstaande)

En het is met name in Gelatine enz
Maar Clycerol is nog in twijfel.

En hoe zit het met de glycerine wat in fondant zit?

Groetjes Mimi

8

Volgens mij valt glycerine en clycerol onder hetzelfde. Gelatine is gemaakt van beenderen en huid van koeien en biggen, dacht ik.

9

Esther68 schreef:

Volgens mij valt glycerine en clycerol onder hetzelfde. Gelatine is gemaakt van beenderen en huid van koeien en biggen, dacht ik.

Ik lees nu dit:

Glycerol kan gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten

En Gelatine is gemaakt uit botten en huid van slachtdieren (runderen, kippen, varkens, vissen (E441 / E485)

Groetjes Mimi