Onderwerp: Kleurenfondant een aanrader of toch gekleurde marsepein?

Hallo,

Even een klein vraagje
Ik zit namenlijk te dubben om een taart te maken, maar waarmee te bekleden?
Ik zie de kleurenfondant kant en klaar al in de webshop te verkrijgen is, maar heeft iemand daar ervaring mee?
Ik had de starterspakket en was Regal Ice en was best plakkerig en moeilijk werkbaar (was ook de crisco vergeten te gebruiken, foutje :lol: )
Of is het beter om een voorgekleurde marsepein te doen?
Of gewoon witte fondant en dan alles zelf kleuren?
Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt,

Taartje-aardbei33.

Carpe Diem

2

Re: Kleurenfondant een aanrader of toch gekleurde marsepein?

Het ligt er ook aan wat je lekker vind smaken. Ik hou niet van fondant. Ik gebruik alleen de zwarte voorgekleurde voor de kleine randjes. Moet ik veel gebruiken dan maak/kleur ik lekker zelf de MMF.
Het kleuren gaat best heel makkelijk hoor en je kan veel meer kleuren maken dan wanneer je aan de voorgekleurde vast zit. Vind ik persoonlijk wel een heel groot voordeel.
Je hoeft ook minder voorraad te hebben. Je kan nl ook hele kleine beetjes kleuren als je weinig van een kleur nodig hebt.

Kortom ik ga voor zelf kleuren geloof ik  :o

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Tja, dit is heel persoonlijk. Ik werk eigenlijk alleen met marsepein. Vind fondant een ramp. Ik kleur alles zelf. Behalve zwart. Die koop ik kant-en-klaar. Voorgekleurde voelt wel anders aan dan dat je blanke marsepein zelf kleurt, vind ik. Marsepein kleurt ook mooier dan fondant. Maar dit is ook persoonlijk.

De witte fondant vond ik het lekkerste werken, en met kleuren heb ik al een ietsje ervaring (2x gedaan), maar zoals jullie al zeggen vind ik de kleuren op marsepein wel mooier uitkomen dan op fondant.
Maar ik vind fondant niet zo zoet als marsepein, of zie ik dit weer verkeerd?

Carpe Diem

5

Taartje-aardbei33 schreef:

Maar ik vind fondant niet zo zoet als marsepein, of zie ik dit weer verkeerd?

Tja fondant is gemaakt van suiker en in marsepein zit nog een gedeelte noten ;)
Maar het gaat om de smaak toch  :think:

Groetjes, Ilonka

ik kleur beide zelf
maar gebruik dan wel witte marsepein alleen bij bruin gebruik ik gewone marsepein
marsepein is namelijk iets gelig van zichzelf en dat maakt dat je kleur die je erin doet verandert
dus doe je blauwe kleurstof in gewone marsepein dan word het groenig
en paars word blauw
rood en zwart koop ik wel voorgekleurd van beide

7

dianaatstyle schreef:

doe je blauwe kleurstof in gewone marsepein dan word het groenig en paars word blauw

Ik weet niet welke kleurstoffen jij gebruikt. Mijn marsepein krijg ik altijd goed op kleur. De ene keer heb ik wat meer nodig dan de andere keer. Ik gebruik Wilton,Sugarflair, Spectrum en AmeriColor. De AmeriColor vind ik de beste, de Spectrum de minste.

8

marsepein vind ik het makkelijkste en het lekkerst en dat kleur ik altijd zelf. Maar nu moet ik iets melk- en nootvrij. Regalice dus en dat heb ik nu voorgekleurd besteld, want felle kleuren en fondant zijn een erg moeilijke combi om zelf voor elkaar te krijgen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Esther68 schreef:
dianaatstyle schreef:

doe je blauwe kleurstof in gewone marsepein dan word het groenig en paars word blauw

Ik weet niet welke kleurstoffen jij gebruikt. Mijn marsepein krijg ik altijd goed op kleur. De ene keer heb ik wat meer nodig dan de andere keer. Ik gebruik Wilton,Sugarflair, Spectrum en AmeriColor. De AmeriColor vind ik de beste, de Spectrum de minste.

de americoler gebruik ik
misschien heb ik dit idee opgedaan toen ik nog gewoon in een winkel hier in utrecht marsepein kocht
vanaf dat ik funcake marsepein koop heb ik het niet meer gedaan dat kleuren met gewone marsepein en de reden was dat het verkleurde
weet je zeker dat blauw gewoon blauw blijft?
zou mooi zijn want gewone marsepein is ook goedkoper dan witte

10

Mirjam5 schreef:

marsepein vind ik het makkelijkste en het lekkerst en dat kleur ik altijd zelf. Maar nu moet ik iets melk- en nootvrij. Regalice dus en dat heb ik nu voorgekleurd besteld, want felle kleuren en fondant zijn een erg moeilijke combi om zelf voor elkaar te krijgen.

Niet met de electric kleuren. Die worden ook met fondant heerlijk fel :Y

Groetjes, Ilonka

11

Ottolien schreef:
Mirjam5 schreef:

Niet met de electric kleuren. Die worden ook met fondant heerlijk fel :Y

Hee! Bedankt voor de tip!!!!! Ga ik die ook maar eens bestellen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

dianaatstyle schreef:
Esther68 schreef:
dianaatstyle schreef:

de americoler gebruik ik
misschien heb ik dit idee opgedaan toen ik nog gewoon in een winkel hier in utrecht marsepein kocht
vanaf dat ik funcake marsepein koop heb ik het niet meer gedaan dat kleuren met gewone marsepein en de reden was dat het verkleurde
weet je zeker dat blauw gewoon blauw blijft?
zou mooi zijn want gewone marsepein is ook goedkoper dan witte

Als je bij blauw een klein beetje paars doet wordt het meer blauw-blauw, als je begrijpt wat is bedoel  ;)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties