1 Laatst bewerkt door Taartje-aardbei33 (27-03-2010 11:43)

Onderwerp: Regal Ice fondant plakkerig?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over het Regal Ice fondant. (komt van het starterspakket)
Het is een fondant die erg plakkerig is en erg moeilijk wel mee te werken vind ik.
Ik wilde er een taart mee bedekken met dit spul, maar scheurde aan de achterkant gewoon af :mad:
Hoe krijg ik dit fondant werkbaar of moet ik iets anders gebruiken.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt, hoe krijg ik het fondant goed?

Hoe doen jullie dat als jullie een taart maken, kopen jullie gewone fondant uit de webshop in kleur of kleuren jullie zelf, of is het handiger om een taart te bedekken in marsepein?

Graag jullie advies.

Alvast beankt.

Taartje-aardbei33.

Carpe Diem

2

Re: Regal Ice fondant plakkerig?

Mijn ervaring is dat het alleen bij de voorgekleurde RegalIce zo plakt, vooral de rood en zwart.
Het gewone witte fondant vond ik goed werkbaar. Ben ondertussen wel overgestapt op ander en zou nu niet anders meer willen. Maar goed, op zich vond ik RegalIce niet slecht werken (het niet gekleurde dan he!)

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

3 Laatst bewerkt door Taartje-aardbei33 (27-03-2010 15:36)

Bij mij wat het zo plakkerig de groene, maar de voorverpakte witte was erg goed inderdaad om mee te werken.
De zwarte regal ice was ook erg plakkerig, kreeg het niet van mijn werkblad af, terwijl het wel was bepoederd. :s
Anders hou ik het ook op wit en kleur ik het zelf. :)
Bedankt. :)

Carpe Diem

4

Ik heb ook net het starterspakket besteld en heb er geen seconde spijt van gehad; vind het prima werken en heb geen problemen met plakkerigheid oid.
Ik gebruik wel altijd crisco op mijn handen en werkblad; misschien ligt het daaraan?

Oh dat zou wel eens kunnen.
Ik heb crisco staan en helemaal niet bij nagedacht om dat te gebruiken :lol:

Carpe Diem

6

Liene schreef:

Mijn ervaring is dat het alleen bij de voorgekleurde RegalIce zo plakt, vooral de rood en zwart.
Het gewone witte fondant vond ik goed werkbaar. Ben ondertussen wel overgestapt op ander en zou nu niet anders meer willen. Maar goed, op zich vond ik RegalIce niet slecht werken (het niet gekleurde dan he!)

Hier sluit ik me echt helemaal bij aan. Bij mij waren rood en blauw dan echt onhandelbaar. Zwart werkte bij mij wel prima. Wit heb ik ook geen problemen meee gehad. Plakte niet, alleen i kvind het niet lekker dus gebruik het alleen voor versiering.

A new hobby, a new challenge

7

als het erg plakkerig is: beetje poedersuiker erdoor kneden.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Bij mij was de gekleurde fondant ook plakkerig vooral de zwarte en de rode. Ik ben op zoek gegaan waarom dat zo is. Voor zwart en rood, groen ook wel, is veel kleurstof nodig en daarom is dat zo plakkerig.

Als Fondant te "nat" plakkerig is kan je hem droger maken door wat maïzena toe te voegen.

Nu vind ik fondant veel fijner om mee te werken dan marsepein en lekkerder.

Groetjes, Aniet

9

Ik vind de voorgekleurde RegalIce fondant dus ook nogal plakkerig, vooral de intensere kleuren zoals rood, zwart en diepblauw. Niet onlogisch misschien aangezien hiervoor natuurlijk véél kleurstof aan is toegevoegd.

Vind het daarom ook minder lekker om mee te werken. Poedersuiker of maizena erdoor mengen helpt tegen het plakken, maar je mooie intense kleur verdwijnt er ook mee en dat is dan toch jammer. Ik wil de fondant dan wel eens een kwartiertje eerder uit de verpakking halen en wat late opdrogen. Mocht het daarna weer ietsje té droog zijn gebruik ik wat Crisco.
En ik wil binnenkort dus eens een ander merk voorgekleurde fondant gebruiken, kijken hoe die kleuren zijn en of dat ook zo plakt.

10

van poedersuiker wordt het niet echt lichter hoor. Naar verhouding hoeft er nl maar weinig bij. Maizena zou ik zeker niet doen, dan kan je het daarna niet meer bewaren.

11

Mirjam5 schreef:

Maizena zou ik zeker niet doen, dan kan je het daarna niet meer bewaren.

Waarom niet?

12

Mirjam5 schreef:

van poedersuiker wordt het niet echt lichter hoor. Naar verhouding hoeft er nl maar weinig bij. Maizena zou ik zeker niet doen, dan kan je het daarna niet meer bewaren.

Poedersuiker weet ik niet, ik gebruik maizena op m'n ondergrond tegen het plakken tijdens het uitrollen (zo heb ik het nou eenmaal geleerd ;) ), en daarvan vind ik wel dat het de kleur minder intens maakt wanneer je toch nog eens opnieuw gaat kneden en rollen incl. aangeplakte maizena.

En hoezo kun je fondant met maizena niet bewaren dan? Nu gaan de taarten hier altijd snel op, maar wat is niet lang en met welke reden?

13

dan gaat het bederven.

14

Ik ben ook bezig met Regalice het is inderdaad wat vochtig,maar als je het even bloot  :lol:  laat liggen dan verdampt er wat van het vocht en is het beter handelbaar. :Y

groetjes van Ann