1

Onderwerp: Stapeltaart, kleur loopt uit !

Laatst heb ik een stapeltaart gemaakt.
Onderste laag was in de kleur wit (fondant)
Bovenste laag was rood (marsepein)
Na het maken van de taart heb ik de taart in de koeling gezet (omdat we het pas de volgende dag nodig hadden)
De volgende dag toen ik de taart uit de koeling haalde zag ik dat het rode (marsepein) was uitgelopen op het witte fondant..Hoe kan dit ??
Lagen waren gevuld met jam en heb de taarten afgesmeerd met botercreme..botercreme was door iemand anders gemaakt en ik zag eigenlijk al dat de botercreme er niet zo uit zag als hoe het eruit zou moeten zien. Bij mij ziet de botercreme en gewoon erg lekker en romig uit.  ;)
Botercreme was dus klonterig !!
Ik vraag me dus af hoe je het uitlopen kan voorkomen ????
Moet namelijk het weekend weer een stapeltaart maken in de kleuren Roze (onderste laag) en zilver (bovenste laag).
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. Sammie

2

Re: Stapeltaart, kleur loopt uit !

botercreme dat klonterig is, is niet goed
is er gebruik gemaakt van de mix van de webshop?
kan zijn dat het nu te waterig was, omdat er klontjes in zaten. En dat daardoor de marsepein wat gesmolten is en gaan lopen

das het enige wat ik zo kan bedenken

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

3

Als je de taarten vult met alleen jam en botercreme dan zou ik 'm niet in de koeling zetten want dan krijg je condens en ik denk dat hierdoor het rood ook is uitgelopen.

ik zet alle taarten in de koeling, wat voor vulling dan ook.

ik denk dat de botercreme is gaan schiften, wat betekent dat er enerzijds klontjes ontstaan en anderszijds vocht, dat doet je marsepein/fondant smelten.
veiligste is 1:1 botercreme te gebruiken

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

zet die van mij ook altijd in de koeling, nooit problemen mee gehad met evt verkleuringen

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

6

@ Tipsytaartje...het zou dus kunnen zijn dat de botercreme niet goed was...het was echt heel klonterig..stukken boter was niet geklopt zeg maar.
Botercreme was doot iemand anders gemaakt, ik heb nog geprobeerd om het extra goed door te kloppen alleen dit hielp ook niet. Klonten bleven!!
We hadden die dag botercreme van funcakes gebruikt..
Botercreme van funcakes heb ik zelf ook thuis gebruikt en dat was wel gelukt..

Maar moet ik de taart nou wel in de koeling zetten of niet ??

:/

7

Ja toch, als er roomboter in de botercreme zit moet hij in de koelkast, room wordt toch zuur als je het buiten de koelkast bewaard?!?
Tenminste, dat dacht ik.

Groetjes,
Michelle

8 Laatst bewerkt door makatralsy (27-03-2010 08:03)

Sammie1979 schreef:

@ Tipsytaartje...het zou dus kunnen zijn dat de botercreme niet goed was...het was echt heel klonterig..stukken boter was niet geklopt zeg maar.
Botercreme was doot iemand anders gemaakt, ik heb nog geprobeerd om het extra goed door te kloppen alleen dit hielp ook niet. Klonten bleven!!
We hadden die dag botercreme van funcakes gebruikt..
Botercreme van funcakes heb ik zelf ook thuis gebruikt en dat was wel gelukt..

Maar moet ik de taart nou wel in de koeling zetten of niet ??

:/

Dat is dus botercrème van mix, die is niet geschikt om mee af te smeren, alleen om mee te vullen. Afsmeren kun je het beste doen met 1:1, dis 1 deel roomboter op 1 deel poedersuiker. En ook ik zet mijn taarten altijd in de koeling!

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

9

He, ik las ergens dat als je de mix om af te smeren wil gebruiken je dan andere verhoudingen moet gebruiken.
Ooh ja, dat was bij de recensies van de mix op de webshop waar ik het vandaan heb.
Ik had last dat het uitliep en toen zag ik dat deze niet was om af te smeren.

En toen las ik dit en heb het opgeslagen:

Deze botercréme is niet zo geschikt om mee af te smeren. Wil je hem hier toch voor gebruiken kun je de verhoudingen aanpassen. Gebruik dan 100 gram mix, 100 gram suikerbakkerspoeder, 100 gram water, 100 gram roomboter (voor de smaak) en 100 gram margarine (voor de stevigheid). Je krijg op deze manier een stevigere créme.

Gaat dit dan wel goed of kan je beter hele andere botercreme maken? Zo ja, welke?

Groetjes,
Michelle

10

Als de taart op een koele plek staat is het ook al goed ook al heb je roomboter gebruikt. kan zeker wel 1 dag buiten de koeling. Niet natuurlijk als het over de 25 graden in de ruimte is dan smelt je zelf ook.

een dag zonder taart is een dag niet geleefd

11

Michelle73 schreef:

Ja toch, als er roomboter in de botercreme zit moet hij in de koelkast, room wordt toch zuur als je het buiten de koelkast bewaard?!?
Tenminste, dat dacht ik.

room moet idd in de koelkast, maar in roomboter zit geen room :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

Als je boterroom schift kan je er ofwel boter bij doen of de buitenzijde
verwarmen (met zo'n ding voor crème brullee) of als hij heel erg geschift is kan je hem ook op een zacht vuurtje zetten maar dan moet je wel constant met een garde er goed in roeren. Dit werk voor gewone botercrème, ik heb nog nooit mix gebruikt dus ik weet niet of het daarvoor ook werkt.

Groetjes Sarah 

PS. deze tip komen uit mijn schoolhandboek, waar naar school gaan als niet goed voor is :+

13

tipsytaartje schreef:
Michelle73 schreef:

Tenminste, dat dacht ik.

En ik keek toevallig op mijn pakje roomboter vorige week omdat ik het me afvroeg of het wel zo lang buiten de koelkast kon en toen stond er zoveel procent room (goedkope roomboter van de AH of Jumbo, weet het niet meer zeker).
Heb nu geen pakje liggen, dus kan ook niet kijken, dus maar even gegoogled:

Boter
‘Echte’ boter wordt gemaakt van room. Vandaar de naam ‘roomboter’. Roomboter bestaat vooral uit het vet van de melk. Voor iedere kilo boter is ongeveer 25 liter melk nodig. Roomboter wordt gezouten en ongezouten verkocht. Er bestaat ook halfvolle boter, met 40% vet. Grasboter is gemaakt van melk uit de periode dat de koeien in de wei lopen en vers gras eten. Er zit wat meer onverzadigd vet in. Grasboter is beter smeerbaar en lichter verteerbaar.

Groetjes,
Michelle

14 Laatst bewerkt door lizzl (27-03-2010 22:27)

roomboter, juist omdat het een hoogvetgehalte heeft, kun je heel goed  buiten de koelkast bewaren, (een laag vet erover heen was vroeger een manier om eten langer te bewaren) alleen kun je het in de koelkast nog langer bewaren
Als vette etenswaren 'natter' zijn zoals bijvoorbeeld slagroom moet je het wel in de koelkast bewaren. Vochtiger eten is gevoeliger voor  bederving.

afgezien daarvan zet ik taarten die 'af' zijn altijd in de koelkast maar ik vul dan ook nooit met botercreme ;-)

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

15

Okee, heel erg bedankt, ik maakte me al zorgen als mijn roomboter te lang op het aanrecht lag omdat het zacht moest worden.
Ben heel blij dat dit forum bestaat!

Groetjes,
Michelle

16

tja ik heb het probleem dus ook dat de kleuren uitlopen ..
maar ik heb wel afgesmeerd met 1;1  botercreme ..
aleen bij mij kwamen ze uit de vriezer en staan nu in de koelkast uit te lopen ..
gggrrr zwart over wit heen..
dus ik lees hier even mee of er tips zijn wat ik er nu nog aan kan doen ..

17

tipsytaartje schreef:
Michelle73 schreef:

Tenminste, dat dacht ik.

Klopt, het zit er niet in. Maar het is er wel van gemaakt!! Ga (slag)room maar eens te lang doorkloppen. Dan heb je op het laatst boter en karnemelk. Maar die boter kan je dus juist wel weer buiten de koeling bewaren. (Als je het goed gespoeld hebt, dus de laatste resten karnemelk er echt uit zijn)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

18

Zo leer je nog eens wat!

Groetjes,
Michelle

Groetjes,
Michelle

19

Goh, ik smeer altijd af met de funcakes mix. Nooit een probleem en gewoon gemaakt zoals de verpakking zegt...

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

20

stacy schreef:

tja ik heb het probleem dus ook dat de kleuren uitlopen ..
maar ik heb wel afgesmeerd met 1;1  botercreme ..
aleen bij mij kwamen ze uit de vriezer en staan nu in de koelkast uit te lopen ..
gggrrr zwart over wit heen..
dus ik lees hier even mee of er tips zijn wat ik er nu nog aan kan doen ..

Hai Stacy, dat is inderdaad balen, maar komt echt door de donkere kleur die nu helemaal nat is (de taart dan hè). Ik heb al eerder taarten ingevroren en dat is altijd goed gegaan... Geen tips dus, is puur het vocht. Heb je de koelkast wel lekker koud? Dat is wel nodig als de taart net uit de superkoude vriezer komt. En normaal (maarja met een stapeltaart is dat moeilijk) zet ik de taart altijd in een kartonnen taartdoos, dat neemt het vocht nl op.

Sterkte!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"