1

Onderwerp: Afsmeren met?

Hallo allemaal

Ik ben nog niet echt een ervaren taartenbakster:P, maar ga er dit weekend toch maar weer is eentje maken...
Ik vroeg me alleen af, of ik het vullen en afsmeren met iets anders kan doen dan buttercream? Kan het bijvoorbeeld ook met slagroom, of gaat dit ''smelten''?

groetjes,
Caroline

facebook.com/caro.taartencupcakes

2

Re: Afsmeren met?

Als je de taart afsmeert met slagroom, kan het zijn dat je fondant of marsepein gaat smelten. Zelf geen ervaring mee, maar heb dit vaak hier op het forum gelezen. Volgens mij kan je ook afsmeren met gezeefde abrikozenjam, chocopasta wit of bruin of met chocolade ganache, dit is gekookte slagroom waar je chocola in gaat smelten.

Ik ben benieuwd naar je taartje :)

Live, Love, Eat! - www.uitpaulineskeuken.nl

3

afsmeren kun je idd beter doen zoals Ilovetaart hierboven zegt.

je hebt het ook over vullen met botercreme, maar vullen kun je met van alles en nog wat doen. kijk ook eens bij de recepten links
let wel op, als je een vochtige vulling gebruikt, dat je dijkjes spuit.
anders kan het vocht in aanraking komen met je marsepein en dan smelt het.

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

4 Laatst bewerkt door Tamara1977 (25-03-2010 15:11)

mijn overbuuf smeert altijd af met slagroom en heeft nooit gehad dat haar marsepein/fondant smelt.

Zou dat eraan liggen hoelang je hem bewaard dan?
Mijn eerste taartje was trouwens ook afgesmeerd met slagroom bedenk ik me net en heb hem 3 dagen kunnen bewaren in de koelkast.

beter gezegd mijn ouders hebben 3 dagen taart gehad :lol:

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977

5

gebeurd kennelijk niet altijd, maar ik zou het risico niet nemen
vooral niet omdat BC ook zo makkelijk te maken is

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

6

zei haar laatst ook van "oh daar smelt je marsepein/fondant van"
En ze zei ja maar jou eerste taartje was daar ook mee afgesmeerd en ik doe dat ook altijd.
Nooit problemen.

Ikzelf heb het na die ene keer niet meer gedaan maar kan je wel vertellen dat hij heerlijk was en dat hij heel goed gelukt is. :)

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik m deels met slagroom ga vullen.. en dan maar afsmeren met jam..

Als mn taartje klaar is zal ik het plaatsen  :)

8 Laatst bewerkt door Carolinedrost (27-03-2010 16:42)

Ik weet niet of jullie het zien... Maar hier is dan mijn taartje, ben niet helemaal tevreden, de zijkanten zijn namelijk erg bobbelig... En niet alles is even strak afgewerkt.. Maarja... het was leuk om te maken

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/27/1269696656-460.jpg

leuk geworden... mooie kleuren...
als ik mijn taart afgesmeerd heb gaat ie ff de koeling in en dan ga ik er nog met een heet mes overheen. soms nog een extra laag. ik smeer aardig dik tegenwoordig... worden ze wel strakker van. heb je een smoother? die helpt ook wel bij het gladder krijgen van je fondant/ marsepein...

liefs marieke