1

Onderwerp: botercreme strak maken(lukt niet)

zoals jullie zien lukt het mij niet om de botercreme strak te krijgen, wat doe ik fout?? de taart sta vanaf half 9 al in de koelkast en heb hem half uurtje gelegen afgestreken met een warme mes, maar hij blijf nog steeds zo bobbelig en niet strak. iemand tips

2

Re: botercreme strak maken(lukt niet)

mariellecake schreef:

zoals jullie zien lukt het mij niet om de botercreme strak te krijgen, wat doe ik fout?? de taart sta vanaf half 9 al in de koelkast en heb hem half uurtje gelegen afgestreken met een warme mes, maar hij blijf nog steeds zo bobbelig en niet strak. iemand tips

Ik zie niks? ...............hoe heb je de botercreme gemaakt?

3

Is de bc wel heel goed gemixt zodat hij echt heel zacht is.

Ik strijk het erop met een paletmes en dan is het eigenlijk al strak. Dan goed laten opstijven in de koelkast zodat de boter weer hard wordt.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

ik bedoel ook me onderwerp sorry ervoor. ik maak de botercreme 100 gram mix 100 gram gezeefde poedersuiker 200 ml. water
250 gram boter (kamertemperatuur) ik maak het zoals het op de pak sta..zodra ik de roomboter bij doet dan wordt het klonterig het wordt niet zacht

5 Laatst bewerkt door emmy635 (22-03-2010 12:32)

ik zou denken dat de boter te koud is.
ik doe meestal de boter eventjes in de magnetron voordat ik het er door ga mixen maaar niet te lang hij mag nog niet gaan smelten.
boter eerst apart mixen voordat je de andere massa erdoor mixt.

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

6

Ik smeer eigenlijk nooit af met de mix voor botercrème maar met botercrème 1:1 (dus 250 gram roomboter en 250 gram poedersuiker. Dan doe je boter en suiker bij elkaar en mix 10 minuten totdat het wit is en daarmee smeer ik af.

Ik smeer altijd af met een mix en dat gaat prima.

8

Idd je boter is dan niet zalvig genoeg en waarschijnlijk zelfs te koud.
Ik gebruik boter op kamertemperatuur en mix deze dus de 15 min. die je moet wachten voor je alles bij elkaar kunt gooien. De boter is dan super zacht en wit van kleur. Ik heb nooit klontjes in mijn bc mix.

Maar ook ik smeer af met 1:1 bc. Dat vind ik zelf ook gewoon strakker worden. En ik vermijdt het risico van smeltend fondant.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

9

mariellecake schreef:

ik bedoel ook me onderwerp sorry ervoor. ik maak de botercreme 100 gram mix 100 gram gezeefde poedersuiker 200 ml. water
250 gram boter (kamertemperatuur) ik maak het zoals het op de pak sta..zodra ik de roomboter bij doet dan wordt het klonterig het wordt niet zacht

Ik maak de mix. Die laat je dan buiten de koelkast opstijven.
Daarna de boter zacht mixen (als het op kamertemp is).
Dan de mix in kleine schepjes bij de boter inmengen. Dus niet de boter bij de opgestijfde mix, maar andersom.

10

Ik smeer nu ook af met 1:1 en ik vind het the best!

11

Ik ook, nooit problemen mee

12

ik voeg de boter toe in kleine delen. de boter snijd ik in kleine stukjes terwijl ik de boter vasthou. zo kun je boter uit de koelkast halen en toch warm genoeg krijgen.

Enthousiaste groet, Maxime