1

Onderwerp: Mijn aller aller eerste taartje!!!

Hoi allemaal,

Ik kom even mijn allereerste taartje showen.  :D
Weet niet of hij lekker is of te machtig. Maar dat krijg ik morgen vanzelf te horen.  :P

De vulling is van gewone cake uit de winkel. Daar heb ik een 'dekseltje' vanaf gesneden.
Beetje uitgehold met een opstaand randje en daarin kersenvlaaienvulling in gedaan. Met een klein laagje slagroom. Dan de 'deksel' er weer op gelegd en afgesmeerd met witte chocoladepasta.

Het fondant uitrollen wilde niet lukken. Naar mijn idee had ik te weinig en moest het te dun uitrollen. Het scheurde en het bleef gigantisch plakken ondanks dat ik mijn tafel met een klein beetje frituurvet had ingesmeerd.

Dus heb alleen de bovenkant bekleed. De zijkanten heb ik opgelost om dit met chocoladehagelslag te bestrooien.

Ja, ik weet het.......  :s  beetje improviseren, maar moest wat.

Nou dit is het resultaat!! Ben best een beetje trots!!!!  :D

http://94.100.118.182/905450001-905500000/905490001-905490100/905490040_5_Q5Xq.jpeg

2

Re: Mijn aller aller eerste taartje!!!

Erg leuk opgelost. :thumb:
Vind het erg leuk voor je eerste taart.. Je mag er zeker trots op zijn.

Groetjes Gülendem

3

Ik wilde gelijk even kijken hoe de taart geworden was, maar je mag best trots zijn op jezelf! De taart ziet er erg leuk uit en dat zal je dochter morgen erg leuk vinden.
Als je het niet had gezegd van dat fondant aan de zijkant, zou je denken dat je het zo bedacht en gemaakt hebt.

Tip: een vierkante taart is nog best lastig om netjes te bekleden, eerst de hoeken vastzetten door je hand als een soort hoeklijntje te vouwen en daarna de zijkanten aandrukken. Als er dan een vouw inkomt even optillen en weer gladstrijken. Een ronde taart is makkelijker maar dat wist ik met mijn eerste taart ook niet (ook van fondant).

Je kan ook nog even kijken in de tabellen hier op het forum, als je taart nl. 30x30cm is dan heb je al 1kg marsepein of fondant nodig. Dan kan je volgende keer beter berekenen hoeveel je nodig hebt.

De strik is leuk gemaakt, maar als je er tylose doorheen doet blijft de strik steviger. Ook kan je een paar dagen van te voren (zonder tylose gaat dan ook) de lussen maken en met een keukenrolpapiertje ertussen laten drogen. Daarna de strik op de taart in elkaar zetten, dan blijven de lussen goed staan, ze zijn dan echter wel breekbaar.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

4

mooi hoor

5

:thumb: mooie eerste taart hoor! En klinkt ook gewoon superrrr lekkerrrr

Wat ik doe met uitrollen van mijn grote lappen.
Ik maak de tafel licht vochtig en doe er dan bloemen folie overheen (doorzichtig) en rol daarop uit, zo kan je de folie oppakken en heel makkelijk je lap over de taart krijgen.
en innd een ronde taart is makkelijker dan vierkant :)

Veel plezier vandaag

Gezondheid gaat met de jaren, maarwijsheid komt met de jaren!

6

Ik vind hem hartstikke vrolijk.

Tip: bij het uitrollen van fondant (geldt ook voor marsepein) moet je je tafel/werkblad flink met poedersuiker bestrooien. Na elke keer rollen een kwartslag draaien zodat het los blijft schuiven.

Zo kun je het ook dunner uitroller zonder dat het gaat scheuren. Goed je hele onderarmen er onder houden als je het verplaatst naar de taart.

I'm not fat, I'm just short for my weight

7

Prima hoor voor een eerste........ :)

:thumb:  ziet er goed uit hoor.

9

Ik lees net je verhaal bij het "bekleden". En je hebt het goed opgelost hoor!  :thumb:  Ziet er goed uit. O ja, van harte gefeliciteerd met je dochtertje!

10

heeele leuke 1ste taart :thumb:

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

11

Zo die is leuk geworden!!  :thumb: 
En gelijk al een strik gemaakt, wauw...

Mag je best trots op zijn hoor!

12

leuk gedaan hoor.. :Y
gek dat ik vaak lees dat men vierkante taarten moeilijker vind....vind ik juist veeel makkelijker dan een (kleiine) ronde !!!

Voor interesse in mijn bescheiden taartenalbumpje....
http://www.mijnalbum.nl/Album=XXYKHY8H

Hij is super geworden. En gewoon niet verklappen dat de zijkant niet zo bedoelt was en dan weet niemand het verder.

En met alle tips die je hier gekregen heb komen er vast nog wel meer mooie taarten.

14

ziet er goed uit hoor!!!!

Liefs, Zanoni

15

Dank jullie wel allemaal!!! We hebben hem gisteren gegeten en hij was echt heel lekker!!!! Iedereen heeft er echt van zitten smullen.
Gelukkig...... want dat was mijn grootste angst. hihi

En iedereen bedankt voor de tips!!! Ga ze zeker uitproberen.

Doei doei
Liefs Monique

Ps: Mijn dochtertje vond hem echt helemaal geweldig!!!!! Ze was zelfs trots dat haar mamma hem voor haar had gemaakt........ :)  :)

16

Taliamo schreef:

Ps: Mijn dochtertje vond hem echt helemaal geweldig!!!!! Ze was zelfs trots dat haar mamma hem voor haar had gemaakt........ smile  smile

En daar gaat het om, je voelt je stiekem zelf ook wel een beetje trots als ze dat zegt.

Misschien nog een tip: koop een zak echte Marshmellows (die zijn niet zo duur, dus geen gewone spekkies nemen) en poedersuiker en maak je eigen MMF (Marshmellowfondant). Het recept staat hier op het forum onder recepten, smaakt erg lekker en is niet zo duur om zelf te maken.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

17

Creatief hoor ! :thumb:

Groetjes Suz@n