1

Onderwerp: biscuit rijst vreemd

Ik verhoog mijn kleinste bakvorm (rond 15 cm) altijd want die mix rijst daarin altijd de pan uit  :D

Ik verhoog het wel met bakpapier maar dan komt het, er vormt zich een soort inkeping (alsof ik er een touwtje omheen heb gedaan) en daarboven een ronde bol.

Dus wat in het blik zit is mooi rechtomhoog, dan een soort verkleinde rand en dan een bolletje erop. Lekker duidelijk he, ik zal ook even een foto maken ....

Iemand deze ervaring ?

2

Re: biscuit rijst vreemd

Ik maak de randen van het bakpapier altijd vast met een nietje (helemaal bovenaan, zodat het niet in contact komt met het deeg of het kapsel). Misschien dat dat bij jou ook helpt?

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

3

Ik plak de randen aan elkaar met boter en vet dan het bakpapier ook nog in met boter. Gaat tot nu toe goed.

Praat rustig door, ik gaap altijd als ik geïnteresseerd ben.

4

Heb het ook wel eens gehad als er teveel biscuitmix in m'n vorm zat..
Dan is het net of hij aan de zijkant een beetje is ingezakt waardoor er zo'n 'knik' ontstaat..

Wellicht toch iets te veel mix er in..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Bommeltje schreef:

Dan is het net of hij aan de zijkant een beetje is ingezakt waardoor er zo'n 'knik' ontstaat..

hmmm ik doe 200 gr mix, 20 ml. water en 5 medium eieren ... Is dit dan toch teveel voor een vorm van 15 cm ?

Bij mij zit het bakpapier nl. helemaal rondom, vouw bovenaan een randje om zodat het blijft zitten maar kan dat vastnieten/plakken proberen.

6

dtmslingerland schreef:
Bommeltje schreef:

hmmm ik doe 200 gr mix, 20 ml. water en 5 medium eieren ... Is dit dan toch teveel voor een vorm van 15 cm ?

Bij mij zit het bakpapier nl. helemaal rondom, vouw bovenaan een randje om zodat het blijft zitten maar kan dat vastnieten/plakken proberen.

Uhm doe eens 3 eieren in plaats van 5? Is een beetje veel anders  ;)

Groetjes Melanie

7

Ik doe in mijn vorm 16cm. 130gr mix, 13water en 2 soms 3 eieren.
Wellicht inderdaad teveel  :lol:

Praat rustig door, ik gaap altijd als ik geïnteresseerd ben.

8

dtmslingerland schreef:
Bommeltje schreef:

Oeh.. een ei weegt gemiddeld 45-50 gram.. dus jij hebt zeker 230-240 gram ei.
Als je bij de tabellen hiernaast kijkt zie je dat voor een bakvorm van 15 cm 85 gram ei voldoende is..
Je taart stort dus in aan de zijkant door z'n eigen gewicht, door de hoogte...

Jouw hoeveelheid is genoeg voor een bakvorm van 25 cm

:)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

als je 5 eieren gebruikt, moet je ook 333 gram mix gebruiken!
en dat is wel goed voor een 25 cm ronde vorm.
dus die 200 gram mix is wel goed, maar dan moet je ook maar 3 eieren gebruiken. dan zal het een veel mooier taartje worden.
succes!