1

Onderwerp: Bruidstaart 150 personen

Hallo allemaal,

In september gaat een goede vriendin van mij trouwen en zij wilt graag dat ik haar taart maak. Ik heb tot nu toe wel taarten gemaakt maar een bruiloft vind ik toch wel een serieuze zaak. Heb het ook aan haar gezegd maar zij zegt dat ze volledige vertrouwen heeft...

Dus bij deze wil ik een paar vragen stellen waar ik niet echt zeker van ben...

- Wordt er voor bruidstaarten meestal als vulling bc met een smaakje gebruikt? is dat beter? is bavarois veel te zacht voor een stapeltaart?

- ik begrijp dat ik houten stokjes en of douwels nodig heb.. hoe zal ik het nou gaan aanpakken. Ik heb tot nu toe 2 laags gedaan en dat deed ik met, plastic stokjes en 1 houten stokje in het midden. Hoe zal ik dit gaan doen?

- Zij wilt de taart 1 dag voor de bruiloft bij mij op komen halen en naar locatie bregen. Daar hebben ze namelijk een koelkast. Loop ik dan risico's? Ik wou fondant gaan gebruiken... zal dat dan gaan smelten?

Ik weet dat ik veel vragen heb gesteld maar ik heb nou al buikpijn dus wil erg goed voorbereid zijn.

alvast bedankt voor  jullie hulp

2

Re: Bruidstaart 150 personen

Adem in.....adem uit.......  :)

Allereerst....150 personen is echt een flinke klus! Ik zou het daarbij echt houden op een kleine stapel in combinatie met snijtaarten.

Het stapelen met de douwels doe je goed. Als je twijfelt, gebruik dan gewoon op de onderste alleen houten douwels.

Ik zou zeker een lekker creme maken voor de vulling. Bruidstaarten staan doorgaans wel lang buiten de koeling, dan speel je op safe!

FOndant smelt echt niet zomaar uit zichzelf. De grootste oorzaak voor smeltende fondant/marspein is het afsmeren met iets waar water aan toe is gevoegd. ALs je kiest voor botercreme 1:1 dan kan er echt niks misgaan.

Succes!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

succes, ik ben nu bezig met een bruidstaart voor 150 personen. Hier alleen op een standaard.

pppff wat een werk zeg.

Kadohke heeft overal al antwoord op gegeven dus wederom SUCCES

4

Bakken voor anderen is bedoeld voor vragen die betrekking hebben op het Bakken voor anderen. Nu is een bruidstaart weliswaar het ultiem 'bakken voor anderen', maar de inhoud van je vragen gaat over het decoreren & presenteren :)

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

bedankt voor jullie reacties....

Maar als het niet echt een stomme vraag wordt; wat is het verschil tussen douwels en houten stokjes? Is douwels steviger...

Ik heb bij de webshop van die holle plastic stokjes gezien... zal ik die gaan kopen of van die lolystokjes?

weet iemand waar ik die lolystokjes kan kopen? heb het niet in de webshop gezien.

Eeennn nog een vraag, kan ik gewoon een normale taartkarton gebruiken of moet dat ook iets steviger zijn?

gr

6

Douwels is gewoon een deftiger woord voor houten stokjes :)
Ik haal altijd lange stokken (ong 1 cm doorsnee) bij de Doe het zelf zaak. Het is wel belangrijk dat je 1 stok in de taart steekt voor de maat en de rest dus evengroot knipt.
Normale taartkarton is stevig genoeg. Het is misschien wel makkelijk als je aangeeft hoe hoog je stapel wordt.

7

Ooohh ja, sorry dat heb ik niet aangegeven... Het wordt 4 hoog...

Dus 1 groot houten stok in het midden en dan kleinere houten stokjes tussendoor..

Moet ik dan bij elke laag van die kleinere houten stokjes tussen in doen of is dat alleen voor de onderste laag?

Hoe zit dat dan met de stok die ik telkens in het midden doe? Als het 4 lagen is, gaan die stokjes in het midden elkaar niet in de weg zitten?

Soms gebruiken ze ook lolystokjes heb ik begrepen?

Sorry dat ik zoveel vragen stel maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer vragen in mijn hoofd rondspoken.. :s

8 Laatst bewerkt door djehr (18-03-2010 12:55)

Kadohke schreef:

Douwels is gewoon een deftiger woord voor houten stokjes :)
Ik haal altijd lange stokken (ong 1 cm doorsnee) bij de Doe het zelf zaak.

zijn die dan wel voedsel-veilig of doe je daar nog iets mee voordat je ze in de taart steekt?

Umran
Misschien is dit filmpje ook wat voor je. Ze laat precies zien hoe ze een 3-laags bruidstaart met dowels verstevigt.
http://www.youtube.com/watch?v=3qu9ZtV5 … mp;index=1

En dit zijn de houten dowels uit de webshop:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=1636

9

Lollystokjes vind je wel in de webshop; ik denk bij chocolate & candy.

10

Ik zou persoonlijk dezelfde maat stokjes nemen. Dus echt niet een dikke in het midden en dunnere eromheen. De functie van die eromheen is net zo misschien zelfs wel belangrijker....

Ik steek overigens nooit een een stok in het midden, ik gebruik altijd een oneven aantal stokjes (principe dat een kruk met 3 poten nooit wiebelt en een stoel op 4 poten wel)  en steek ze om het midden heen (evenredig verdelen).

11

djehr = bedankt voor de filmpje, dat heeft best wel veel duidelijk gemaakt voor mij...

Zoals ik ook al zei, ik heb een workshop gevolgd voor een 2 laags taart en daar hadden we dus lollystokjes eromheen gedaan en in het midden een houten stok.

Zij heeft in deze film de kartondoosjes zonder een gat erin te prikken erop gezet. En dan op het laatst met de houten stok erin gestoken... Ik hoop dat dat mij ook lukt.

Kadohke, dus jij doet geen houten stok in het midden. Hoe blijft dan de lagen zonder te vallen goed zitten?

Je had ook gezegd een lekker creme vulling? wat raden jullie aan? tot nu toe heb ik verjaardagstaarten gedaan en heel vaak gevuld met bavarois met smaak.

Zij wilt ook iets met zonnebloemen maar marsepein vindt ze het lekkerst. Ik zat te denken om de zonnebloemen een paar dagen eerder te maken maar wat ik me afvraag is, als ik ze met fondant doe, dan worden ze hard... Dat is dan toch niet meer lekker... als ik het met marsepein doe, dan gaat het uitzakken...

Is dat normaal voor een bruidstaart? wat ik bedoel is, dat de mensen ook weten, het zit er erg mooi uit maar het is hard dus niet echt te eten...

Ik hoop dat ik het goed heb kunnen uitleggen..

12

Umran schreef:

Kadohke, dus jij doet geen houten stok in het midden. Hoe blijft dan de lagen zonder te vallen goed zitten?
.

Om eerlijk te zijn...denk dat bijna niemand dat hier doet!
je stut iedere laag gewoon afzonderlijk en dan de taarten op elkaar stapelen.....ik weet niet beter en heb ook nooit anders gedaan. Een stok helemaal er doorheen doe ik alleen bij een topsy turvy.

13

hmmm okey, dus je zet de lagen op elkaar op locatie?

Eeenn wat denk je erover van de versieringen? dat ze hard worden. Is dat gebruikelijk?

14

Umran schreef:

hmmm okey, dus je zet de lagen op elkaar op locatie?

Eeenn wat denk je erover van de versieringen? dat ze hard worden. Is dat gebruikelijk?

Als je marsepein of fondant versieringen verpakt in plastic dan wordt het niet hard hoor. Fondant en marsepein drogen aan de lucht. Wat ik meestal doe is versieringen maken en ze dan plat in een diepvrieszak leggen totdat ik ze nodig heb. Maak ze wl eens een week van tevoren en dan zijn ze gweoon nog zacht.

Die stok in het midden van de taart is bedoeld om ervoor te zorgen dat de taarten onderling niet gaan schuiven.

15

maar rozen en of bijv zonnebloem, die  moeten toch harder worden , uitdrogen zodat ze op de taart kunnen komen of niet?

16

heeft echt niemand de antwoord...  :nooo