1

Onderwerp: Wanneer aan strik beginnen? Houdbaarheid?

Ik wil zo`n mooie lussenstrik maken, nu weet ik dat die uit veel onderdelen bestaand en tussentijds veel moet drogen. Nu heb ik voor 27 mrt zo`n strik nodig, als ik er deze week mee begin, en plan hem begin volgende week helemaal af te hebben is ie dan houdbaar tot de 27ste? en heb ik dan tijd genoeg met drogen etc?

2

Re: Wanneer aan strik beginnen? Houdbaarheid?

De strik is van suikerwerk, je zou haar dus nog jaren kunnen bewaren.
Of het tijd genoeg is weet ik niet, mijn strikken zijn nog nooit gelukt, waarschijnlijk omdat ik altijd op het laatste moment begin. Ik zou dus zeggen begin meteen, dat is beter dan morgen  ;) .

3

Ik zou voor het drogen minimaal een paar dagen aanhouden en ik zou voor de zekerheid zeker een paar lussen extra laten drogen ivm breken.

4

Ik heb vorige week mijn eerste strik gemaakt.

Ben op vrijdagavond begonnen met de tylose door de fondant kneden. De dag erna weer gekneed (was al vrij stevig) en uitgerold en de lussen gemaakt. Ook eetbare lijm gemaakt van tylose.

Op maandag de randjes (van marsepein) op de lussen geplakt en de stippen (ook van marsepein) en daarna de strik in elkaar gezet.

Op dinsdagmiddag de strik op de taart gezet en woensdag mee naar de verjaardag. Ging prima!

Succes!!

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

5

je kan de strik nu al maken. ik kneed tylose door de fondant en maak dan de lussen, die leg ik op hun zijkant (op een taartkarton)en laat ze een nacht drogen. je kan er op deze manier al op 1 kant een sierrandje opplakken. de dag erna de andere kant. ik weet niet of ik het hierbij mag zetten, maar op maakjetaart.nl staat een heel goede beschrijving van het maken van een strik. (ps als ik dit niet neer had mogen zetten verwijder het dan maar!!!) succes!

6

dank jullie ik ga morgen meteen beginnen :D

7 Laatst bewerkt door Patricia0255 (15-03-2010 22:31)

laat je het gewoon aan de lucht drogen of doe je de lussen in een doosje droken oid?

ik moet er voor zondag 1 maken.. en denk dat ik morgen maar ga beginnen!

Is het beter om de tylose een dag vtv door het fondant te kneden (dus een nachtje rust geven) of maakt dat niet uit?

en dan de vraag moet je echt royal icing gerbuiken om je strik samen te laten plakken of kan dit ook met lijm?

Enjoy, Life, Laugh and Cake!

8

je kunt het gewoon aan de lucht laten drogen

een nachtje rusten met tylose hoeft niet, je kunt het meteen verwerken

je kunt het ook gewoon vast zetten met een ring of torentje van fondant/marsepein

Succes

9

Patricia, het kan ook met lijm, op voorwaarde dat het eetbare lijm is  :lol:
Mespuntje tylose met wat water dus!

Als je je fondant met tylose even een kwartiertje laat liggen is hij eigenlijk al behoorlijk hard en dus prima om strikken mee te maken.
Ik hang mijn lussen soms ook even over mijn rolstok om ze mooi rond te laten drogen; vind ik lkkr werken.

Succes allemaal!

10

das nou lullig veerle.. d8 doe secondelijm weet ik zeker dat t plakt  :lol:  :lol:  :lol:

anders ipv lijm een kloddertje floeibare fondant.. bijv voor de laatste lus die rechtop blijft staan?

nou we gaan t proberen en ik ga maar genoeg reserve lussen maken  :lol:

Enjoy, Life, Laugh and Cake!

11

Ik heb net voor het eerst met vloeibare fondant gewerkt en ik vind dat het een beetje alle kanten op gaat  :lol:  Ik zou het niet durven om daarmee een strik te maken; denk dat eetbare lijm dan makkelijker is.
Maar je kan het natuurlijk altijd proberen, want de smaak van vloeibare fondant is wel veel beter dan die van eetbare lijm; voor het geval ze de strik zouden willen opeten :)
Veel succes!