1

Onderwerp: Fondant plakt erg aan handen en aanrecht

Hallo!

Ik denk dat mijn vraag al vaak voorbij gekomen is op het forum, maak ik heb er geen topic over kunnen vinden.

Vorige week heb ik enorm lopen stoeien met mijn Fondant. Ik heb een blauw pak van 1 kilo gekocht via de webshop. Nadat ik het aanrecht goed bestrooid had met poedersuiker, en het fondant even in de oven gedaan had om iets zacht te worden, begon ik met uitrollen. Nou viel er totaal niet me mee werken! Het plakte alleen maar aan mijn handen en aan het aanrecht. Elke keer als ik de lap optilde, zat de poedersuiker aan mijn lap fondant en niet meer op het aanrecht, waardoor het juist aan het aanrecht ging plakken.

Wat doe ik verkeerd? Zouden jullie mij kunnen zeggen hoe jullie dat altijd doen?

Alvast bedankt!

2

Re: Fondant plakt erg aan handen en aanrecht

Toch maar niet in de magnetron doen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3

Hmm, nee dat doe ik voortaan ook niet meer, haha. Nou heeft het er nog geen 20 sec.
in de magnetron gezeten, dus of het daar aan ligt?

Ook heb ik geprobeerd om bloemetjes te maken van zwart fondant, dat niet in de magnetron gezeten heeft. Ook dit plakte super aan mijn handen. Ik kon er geen fatsoenlijk figuurtje uit halen :(

4

Ik doe de marsepein alleen in de magnetron wanneer dit nodig is. En dan ook nog heel erg kort. Nog geen 10 sec. Ligt ook aan de hoeveelheid marsepein natuurlijk.

5

LisanneM schreef:

Hmm, nee dat doe ik voortaan ook niet meer, haha. Nou heeft het er nog geen 20 sec.
in de magnetron gezeten, dus of het daar aan ligt?

Ook heb ik geprobeerd om bloemetjes te maken van zwart fondant, dat niet in de magnetron gezeten heeft. Ook dit plakte super aan mijn handen. Ik kon er geen fatsoenlijk figuurtje uit halen :(

20 seconden is erg lang

Het zwarte fondant, had je die net gekleurd? Je kan het beter even laten rusten voor je ermee aan het werk gaat.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

6

Ik zweer bij crisco: niet veel nodig en het plakt niet!
Ook wordt vaak de bureauonderlegger van IKEA (Pröjs) gebruikt; die plak ook niet (zelfs zonder crisco)

7

Vinyl handschoenen!
En Crisco op het aanrecht, of een Ikea bureaonderlegger voor 5,50.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

8

Vinyl handschoenen!
En Crisco op het aanrecht, of een Ikea bureaonderlegger voor 5,50.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

9 Laatst bewerkt door LisanneM (16-03-2010 15:06)

Bedankt allemaal! Lastig zeg, als je het meer en deel nog moet leren, haha.

Het zwarte fondant heb ik niet gekleurd. Ik haalde het valk voordat ik het nosig had uit de verpakking. Ik ga binnenkort naar de Ikea en ik haal crisco. Handschoentjes zou inderdaad ook een oplossing zijn. :)

10

Donkere kleuren plakken bij mij alktijd ergere dan lichte, geen idee hoe dat komt.

Maar uitrollen tussen 2 lagen bakpapier wil ook helpen!  :Y