1

Onderwerp: Marsepein niet mooi glad

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik mijn eerste taart gemaakt. Het kleuren en uitrollen van de marsepein ging prima. Het bekleden zelf echter minder. Hoewel de bovenkant best wel netjes werd, werd de zijkant iets minder. Er kwamen namelijk soort "plooien" in en ik wist niet hoe ik dat moest oplossen. Hier even een foto ervan:
http://img683.imageshack.us/img683/5461/plooi.jpg

Iemand een idee hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen?

2

Re: Marsepein niet mooi glad

Vouwen komen vaak omdat de marsepein te dun uitgerold was. Anders kun je de vouwen namelijk vrij makkelijk glad strijken.
En oplossen? Een extra gekleurd randje onderaan....  O-)

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

3

Ikvind een smoother erg handig ook voor de randen.

Maar inderdaad een sierrandje blijft het mooist en leuks.  :Y

Creatief met taarten  wij hopen, dat het in de smaak valt.

4

marsepein optillen en dan weer gladstrijken...

Als je de marsepein op de taart leg nog niet de randen aandrukken. Telkens aan de onderkant de marsepein (of fondant) optillen en gladstrijken. Op u tube staan hier wel filmpjes over (kijk bij how to en dan bekleden).

succes!

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

6

Super, bedankt voor alle tips. Ik ga het binnenkort eens proberen!

7 Laatst bewerkt door chantal1980 (14-03-2010 20:35)

en als je toch een vouwtje krijgt, het bloemetje wat er nu naast zit, er overheen plakken!
of idd een randje om de taart heen van marsepein. weg vouwtjes  :D

8

Ik had hier eerst nooit last van maar de laatste tijd wel. Ik krijg ook onderaan de taart plooitjes zoals op jouw foto. Komt idd door te dun uitrollen. Ik ben bang dat de marsepein anders te dik wordt. Ik vind een randje sowieso altijd mooi en deed al maar toch zie ik dan de plooien nog steeds. Jammer. Toch dikker uitrollen dan maar  :Y Of minder hard op de roller duwen aan de buitenranden van de lap.

9 Laatst bewerkt door Cake it (16-03-2010 16:07)

Klinkt misschien een beetje tuttig, maar persoonlijk vind ik een strakke afwerking (dus zonder verstoprandje) een absolute must!
Dit doe je niet even zomaar. Voor een echte strakke taart duurt het bekleden, zeker voor een beginner bijna een uur. Dus met afmeren erbij.
Er zijn hier op het forum een aantal dames die een basiscursus geven. Als je serieus iets met taarten wilt gaan doen, zo ik zeker zo'n basis cursus volgen. Ik geef ze niet, dus het is geen eigen belang  O-)

groeten Annemieke
Cake It

10

Klinkt niet tuttig  ;) maar dan moet je het wel kunnen... Ik draai mijn taart op een plateau en ga voorzichtig met mijn hand beetje bij beetje naar beneden. En idd, dat is niet binnen 10 min gedaan. Al ben ik van nature nogal ongeduldig :o . Ik denk dat ik de volgende keer de marsepein toch iets dikker laat.