1

Onderwerp: Zonder roomboter

Zeer ge-eerde medeforummers  :Y

Ik heb even een klein vraagje (denk ik). Ik ben zeg maar "in onderhandeling" voor een bruidstaart. En nu wordt er gevraagd om een taart zonder (room)boter. Volgens mij moet dit kunnen. Mijn vraag is: waarmee kan ik de taart afsmeren, als ik geen botercreme mag gebruiken? Hebben jullie tips?

Ik had al gehoord dat het ook met slagroom kan, klopt dat?

Mijn dank is groot  O-)

Maak van elke dag een feest!!
Een limburgse taartenbakster uit het noorden.

2

Re: Zonder roomboter

Onder fondant kan toch ook jam?

Groetjes Gerien

3

Passie schreef:

Zeer ge-eerde medeforummers  :Y

Ik heb even een klein vraagje (denk ik). Ik ben zeg maar "in onderhandeling" voor een bruidstaart. En nu wordt er gevraagd om een taart zonder (room)boter. Volgens mij moet dit kunnen. Mijn vraag is: waarmee kan ik de taart afsmeren, als ik geen botercreme mag gebruiken? Hebben jullie tips?

Ik had al gehoord dat het ook met slagroom kan, klopt dat?

Mijn dank is groot  O-)

Slagroom lijkt mij niet handig, want dat kan je niet te lang buiten de koeling houden.

Jam lijkt mij ook te veel vocht bevatten. Ik heb bij een workshop  van de leukste taarten geleerd, dat je altijd 1 centimeter van de rand af moet blijven, omdat je marsepein anders smelt.

Ik lees ff mee, want ik heb verders geen tip wat je wel kan gebruiken

Groetjes San

4

ik weet niet of het iets is
paticreme..
ik heb er nog nooit mee gewerkt alleen gelezen dat je er ook me kan afsmeren..

Lekker feestelijk rond.....

5 Laatst bewerkt door Sannn (10-03-2010 12:36)

joyce1982 schreef:

ik weet niet of het iets is
paticreme..
ik heb er nog nooit mee gewerkt alleen gelezen dat je er ook me kan afsmeren..

ook Patti creme moet in de koeling. Het is namelijk een room creme. Je kunt er wel mee afsmeren hoor, mjin vriendin doet dat ook met normale slagroom, maar vaak staat een taart op feesten toch behoorlijk lang buiten de koeling, en dan moet je oppassen dat het niet zuur word.

Ik ben nog even wezen zoeken en nu kwam iemand met de tip om Chocolade pasta te gebruiken. Je hebt dat in Wit en bruin,

Groetjes San

6

grietje schreef:

Onder fondant kan toch ook jam?

Dat staat idd ook in de boeken die ik heb..............frambozenjam (zeven zodat grote stukken eruit zijn) en dat op de taart smeren zodat de fondant/marsepein blijft plakken.

7

Ik heb toevallig mijn laatste taartje afgesmeerd met slagroom maar ik weet niet of je dit moet doen met een bruidstaart (zoals Sannn ook al schreef). Het kan dus wel, marsepein smelt bij mij niet door de slagroom. Maar een bruidstaart staat natuurlijk een tijdje buiten de koelkast dus of hij daar lekkerder van wordt.

Tja... niet echt een tip van mij he, maar even ter bevestiging :nooo  ;)

Taart!! Leuk om te maken maar nog leuker om op te eten!! :):)

8

Ik denk dat Tipsytaartje eens had gezegd dat er een soort van botercreme bestaat die op basis is van shortening (dus crisco of zo) ipv boter... Ze had gezegd dat ze het recept op de site zou zetten als ze het terug had gevonden; misschien kan je het haar nog wel eens vragen?

9

Willen ze geen botercreme omdat de smaak vies is? Want je kunt botercreme natuurlijk ook een lekkere smaak geven. Afsmeren met ganache kan. Met jam ook hoor, alleen daar wordt het niet geweldig strak van. Ik smeer ook wel af met eiwitglazuur maar dat kan ook niet goed buiten de koeling.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

10

Je kan de fondant wel plakken met jam (abrikozenjam is het lichts van kleur en zie je dus het minste door de fondant heen) :Y

Je moet de jam wel even verwarmen en door een zeef halen. Daarna moet je de jam warm op de taart smeren (heb ik geleerd van taart op maat, heul lang geleden  O-) ). Je kan er echer niets geen oneffen heden mee wegwerken. De taart zoals hij is gebakken wordt dan ook de taart met fondant.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

11

witte chocolade pasta ?!

groetjes, Ana

12

Ja, je kunt wel afsmeren met gezeefde jam, maar mooi is anders. Je kunt dan beter eerst met marsepein en dan met fondant bekleden (de Engelse manier).
Ik vind boter te vies voor woorden, maar afsmeren met botercrème doe je zo dun dat je er weinig of niks van proeft. Het ziet er toch echt het mooiste uit mèt botercrème.

13

Ik denk dat ik inderdaad voor jam ga. En dan maar met 2 laagjes bekleden (zo dun mogelijk). Witte choco-pasta lijkt mij zo dikkig, om goed uit te smeren.... :s

Iemand nog andere opties?

Maak van elke dag een feest!!
Een limburgse taartenbakster uit het noorden.

14

Ik heb mijn taartje afgesmeerd met chocolade pasta en iedereen vond hem heerlijk. En natuurlijk gevuld met bokkepootjes.

15

Afsmeren met ganache kan ook, maar dan alleen met wat meer chocolade in verhouding tot de room :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

16

als je witte chocoladepasta even in de magnetron zeg, dan is het hartstikke dun!
wat is de reden dat ze geen botercreme willen?