1

Onderwerp: Boltaart 29cm wil niet????

Ik heb net een boltaart gebakken, maar ik rook al iets wat niet klopte.....beetje zwaart aan de bovenkant... :(
Ik denk nu ja, dan maar een nieuwe maken, dus ik stort hem eruit en......zak als een puddinkje in mekaar!!! Leek wel een donut met in het midden nog mix wat dus niet gebakken heeft???
Ik had hem op 35 min op 180graden gezet wat ik met mijn ronde vormen ook altijd doe en dan komen ze er goed gerezen uit.
Wat doe ik fout?
*lijkt wel of alles fout gaat met deze taart*  :s

2

Re: Boltaart 29cm wil niet????

ik doe mijn blanda van 20cm altijd 40 min, dus dan is dat veeeeel te kort voor een 29cm blanda

verder zou ik een oplopende temperatuur gebruiken
hopelijk voorkom je dan het aanbranden

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

Hij staat trouwens ook in het midden van de oven, misschien is dat het??

Als hij te snel verkleurd dan als hij bruin genoeg is folie over de bovenkant leggen. En inderdaad de temp. laten oplopen ik begin altijd op 150 en dan naar 180 toe werken om de 10 a 15 min. wat hoger zetten!

Succes

Maar komt het niet omdat ie in het midden staat? De bovenkant van dat ding komt zo zowat aan de bovenkant van de oven.....misschien gaat de bovenkant vh kapsel daarom zo snel en verbrand ie?

6

Ik had ook dat probleem. De bovenkant werd al bijna zwart en van binnen nog niet goed gaar. Had ook mijn taart in het midden staan. Nu zet ik hem onderin en gaat het wel goed. Maar ik zet de temperatuur iets lager en iets langer in de oven zodat hij minder hard gaat.
Misschien heb je hier iets aan :)

Praat rustig door, ik gaap altijd als ik geïnteresseerd ben.

Je kan proberen hem iets onder het midden te plaatsen, dat hij bijna aan de bovenkant van de oven komt is ook vast niet bevordelijk!  ;)

en voordat je mn eruit haalt ff dr in prikken dan kun je zien of ie gaar is

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

Ja dom he  :o
Maar onderin de oven dus...en dan hoe lang en op hoeveel graden??

Ik zal zeker 40 tot 50 min. aanhouden en dan beginnnen op 150 graden na 15 min. naar 160 graden en zo om de 15 min. de temp. ophoog doen tot 180 graden dan gaat het vast  :thumb:

11

Mijn Blanda van 20 cm moet in mijn oven 55 minuten (15 min. 125 graden, 20 min. 150 graden en 20 min. 175 graden)

12

Tis gelukt!!
Jee, moest wel 15 min 150
15 min 170
15 min 180 en daarna nog 2x 10 min 180....
Voor bol 29cm

Bedankt allemaal!

13

En????? Heb je hem nu onderin gebakken?

Goed dat hij gelukt is, de aanhouder wint  :thumb:

Praat rustig door, ik gaap altijd als ik geïnteresseerd ben.

14

ahh toppie :D
al doende leert men ;)
hoe vul jij zo'n grote bol?
doe je er ook een karton tussen?
en voor hoeveel personen is ie?

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!