1 Laatst bewerkt door Sofia (07-03-2010 19:51)

Onderwerp: Taart moeilijk aan te snijden

Afgelopen vrijdag heb ik een taart gemaakt bekleed met marsepein. Toen ik de taart de dag erop moest aansijden ging dat heel moeilijk omdat alles zowat uit elkaar viel.  :s

Ik heb de taart in vieren gesneden en dus drie keer gevuld. De vulling was tweemaal aardbeienjam met slagroom en de middelste laag was banketbakkersroom. Ik had afgesmeerd met meringue botercrème.

Ik had naar aanleiding van de topic: "hoe ziet jouw taart er vanbinnen uit" bij een babbel na het bakken de vullingen extra dik gedaan; 1 cm slagroom en bbr ongeveer. Normaal doe ik niet zo dik.

Mijn vraag is nu: ligt het aan de te dikke vullingen dat mijn taart absoluut niet goed aansijbaar (schrijf je dat zo?) was??? Ik vond het níet leuk!!  :mad:  De taart smaakte gelukkig wel verrukkelijk. Maar het oog wil ook wat  :lol:

:think:

2

Re: Taart moeilijk aan te snijden

met wat voor mes heb je m gesneden?

3

Met een taartmes.

Maar ik denk niet dat het aan het mes ligt; daar heb ik vaker mee gesneden. Is altijd goed gegaan.

De drie (zachte) lagen zijn volgens mij de schuldigen (slagroom 2x en bbr 1x) of niet?? (normaal doe ik 2 lagen vulling).  :/

Nu ik er even goed over nadenk: moet een laag biscuit dikker zijn dan de vulling erop?

Dus dat je niet een laag biscuit van 1/2 cm hebt met daarop een laag vulling van 1 cm bovenop??  Want dan zou ik het "probleem" hebben gevonden :D

4

had je hem wel goed in de koelkast op laten stijven voor het aansnijden???

Groetjes, Dorothea.

5

Ja, na het vullen en bekleden heb ik de taart bewaard in de koelkast.  :Y

6

Ik snijd altijd het liefste met een broodmes. Misschien dat dat helpt? Op zich moet het wel kunnen dat je vulling dikker is dan de biscuit. Zie je toch wel vaker.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

ik altijd met een glad heet mes, gaat altijd prima

8

Het ligt echt niet aan het mes, zoals ik al zei. Het probleem is meer dat de vulling en biscuit uit elkaar vallen tijdens het snijden; ze zijn dan geen geheel meer... :mad:

Ik bedacht me dit trouwens net: toen ik aan het vullen was heb ik tussendoor de biscuitlagen niet steeds goed op de vullingen stevig aangedrukt. Zou het hier aan kunnen liggen??

Het is het enige wat ik nog bedenken kan. Anders weet ik het ook niet.  :s Dan vul ik volgende keer toch maar weet iets dunner en maak ik de biscuits ook niet meer zo hoog.  :D

9

Misschien iets minder dik vullen en idd goed aandrukken. Met een heet glad mes snijden...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

10

een glad scherp mes moet een taart met welke vulling dan ook kunnen snijden. als je vulling wat kleverig is kan wil dat wel de boel kapot trekken.
scherp mens van midden met punt naar beneden snijden (niet duwen) dan moet het lukken lijkt me. soms helpt warm blad van mes ook wel.

11

Ja, ik gebruik ook een groot scherp mes (zonder kartels). Maar je moet idd niet duwen op de taart. Ik steek het mes meestal recht in de taart. Vanuit daar snij ik voorzichtig naar de buitenkant toe.

12

Esther68 schreef:

Ja, ik gebruik ook een groot scherp mes (zonder kartels). Maar je moet idd niet duwen op de taart. Ik steek het mes meestal recht in de taart. Vanuit daar snij ik voorzichtig naar de buitenkant toe.

Ja, zo snij ik dit soort taarten ook. Mes meer rechtop houden dan heb ik nooit problemen

13

Bedankt meiden!

Met zoveel goede adviezen van jullie moet het volgende keer wel goedgaan. Nogmaals bedankt.  :thumb: