1

Onderwerp: Meringue zelfde als.......?

Op het forum lees ik vaak dat meringue heel erg lekker is. Maar smaakt dit hetzelfde als die grote, roze+witte schuimdingen die vaak bij de V&D liggen? Die vind ik nl niet zo lekker. Net als die witte dingetjes in een ski-taart. Schuimpjes vind ik ook al niet lekker. Ik vraag het omdat ik geen idee heb waar meringue nou naar smaakt..... :o

2

Re: Meringue zelfde als.......?

Het word inderdaad wel van opgeklopt eiwit gemaakt, maar smaakt als gewone botercreme maar dat luchtiger, minder boterig.
Ook de structuur is als het goed is, zijdeacht.

3

het smaakt idd niet naar schuimpjes.
totaal niet eigenlijk
luchtige botercreme smaak idd
en natuurlijk afhankelijk van feit of je smaakstoffen gebruikt.
maar gewoon met vanille is het heerlijk, althans veel beter dan gewone botercreme.
ik gebruik altijd meringue botercreme

en beste manier om erachter te komen of je het lekker vind, maak het gewoon een keertje ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

4

Meringue is schuimgebak. Dat zijn idd die roze/witte schuimdingen bij de V&D. Je kunt het heel gemakkelijk zelf maken door eiwit en suiker stijf te kloppen en bij lage temperatuur in de oven laten 'drogen'

Daarnaast heb je meringue botercreme. Dat is botercreme waar eiwitpoeder in verwerkt is, waardoor het door het kloppen luchtiger wordt dan gewone botercreme. De smaak van de merengue botercreme is afhankelijk van het smaakje wat je erdoorheen doet maar lijkt niet op de smaak van het schuimgebak.

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

5

Heidimaris schreef:

Daarnaast heb je meringue botercreme. Dat is botercreme waar eiwitpoeder in verwerkt is,

je kan ook gewoon verse eiwitten nemen, hoeft niet persee eiwitpoeder te zijn..

maar ik zou als tip meegeven, een keer maken !! nadat ik het gemaakt had heb ik nooit meer 1-1 botercreme gebruikt

Lekker feestelijk rond.....

6

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … otercrème/

Gewoon een keer proberen, smaakt echt niet naar eiwitschuimpjes ;)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

Ik ga het proberen! Maar ben toch best wel huiverig voor rauwe eiwitten. Zo wil ik ook zelf BBR maken maar durf het niet aan. Ik dacht dat de eieren tot 70 gr verwarmd moeten worden. Maar wanneer is dat? Is in heet water leggen al voldoende?

8

Banketbakkers room maak je met eidooiers en niet met eiwitten.
En je moet het ca 4 min.laten koken.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

9

BBR moet je idd laten koken

en bij meringue botercreme moet je de eiwitten au bain marie opkloppen totdat de suikers zijn opgelost.
het oplossen van die suikers kan alleen bij een hoge temperatuur, hoger dan dat de evt bacterien in het eiwit kunnen overleven.

handig howto filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc

10

Voor bovenstaand recept (link) van Jozien, hoeveel eiwitpoeder heb ik nodig ipv eiwitten? weet iemand dat dan voor mij?

Groetjes Marieke
"Als je het niet vriendelijk kunt zeggen, zeg dan maar niets."

11

Ik heb van het weekend gemaakt. Met 140gr eiwitpoeder. Wat een ramp was dat. Ik ging het alleen met mijn stomme kop mixen met een handmixer. Mijn hele keuken (en woonkamer) was wit van de poeder. En stug doorblijven mixen he :s . Mijn suiker wilde absoluut niet smelten en toen heb ik het zonder mixen nog een uur laten pruttelen (au bain marie dan). Nog geen suiker korrel gemolten. Geen idee wat ik fout heb gedaan maar volgende keer gebruik ik vloeibare eiwit. Nu uiteindelijk met ganache afgesmeerd.

12

wel water bij je eiwit poeder gedaan?

13

Ehhhh nee :rolleyes:   :think:  :o. Tjonge wat een muts ben ik.

14

hehe
moet er wel water bij doen, anders krijg je idd een witte kamer
en zonder dat vocht lost suiker ook niet op :P
gewoon nog een keer proberen dus ;)

15

Thanks, moet eerst nieuwe eiwit bestellen want ben er op deze manier hard doorheen gegaan. Al doende leert men, toch :Y .

16

ja idd, niet alles kan in 1 keer goed gaan
1 ding, die fout maak je nooit weer ;)

17

laura_arual schreef:

Ik heb van het weekend gemaakt. Met 140gr eiwitpoeder.

euhm... :think:
volgens mij bestaat die 140gr eiwit uit 20gr eiwit poeder en 120gr water.... :s

tenminste well als ik het maak  :D

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

18

Esther68 schreef:

Ik ga het proberen! Maar ben toch best wel huiverig voor rauwe eiwitten. Zo wil ik ook zelf BBR maken maar durf het niet aan. Ik dacht dat de eieren tot 70 gr verwarmd moeten worden. Maar wanneer is dat? Is in heet water leggen al voldoende?

Ik heb een voedselthermometer gekocht, speciaal voor het maken vam meringue botercreme. Kun je in de kom hangen terwijl je staat te kloppen en zo mooi checken of de temperatuur inderdaad 70 graden of meer is.

19

Is merengue botercreme ook geschikt om mee af te smeren? Ik heb het laatst ook gemaakt, en ik vond het heerlijk! Veel lekkerder dan gewone botercreme (1:1) om mee af te smeren! Maar nog niet geprobeerd.

20

ja hoor
doe ik ook, is nog nooit mis gegaan

21

Oké dank je, voor de volgende keer maar proberen!

22

Idd op youtube staan veel verschillende filmpjes, ik vind het te heerlijk :D ook lekker als je ipv biscuit merinque met slagroomvulling zaligggg

Ik zag , ik wou , en nu doe ik het ook, ja taartjes maken is een verslaving..........Maar ben nog een beginneling :D groetjes

23

laura_arual schreef:

Ik heb van het weekend gemaakt. Met 140gr eiwitpoeder. Wat een ramp was dat. Ik ging het alleen met mijn stomme kop mixen met een handmixer. Mijn hele keuken (en woonkamer) was wit van de poeder. En stug doorblijven mixen he :s . Mijn suiker wilde absoluut niet smelten en toen heb ik het zonder mixen nog een uur laten pruttelen (au bain marie dan). Nog geen suiker korrel gemolten. Geen idee wat ik fout heb gedaan maar volgende keer gebruik ik vloeibare eiwit. Nu uiteindelijk met ganache afgesmeerd.

Jammer dat het niet gelukt is. Het is zo heerlijk spul.
5 gram eiwitpoeder en 30 ml water geeft 35 gram eiwit.
Het poeder heeft wel even nodig op goed op te lossen.
gewoon even 10 min laten staan en af en toe even doorroeren.
Het zal niet helemaal oplossen. Je blijft wel klontjes houden. Maar dat komt met het mixen allemaal weer goed.

succes voor de volgende keer.

Groeten Jesni

24

misty schreef:

Banketbakkers room maak je met eidooiers en niet met eiwitten.
En je moet het ca 4 min.laten koken.

Ja, stom, ik bedoelde eigenlijk ook eigeel  :o . Eiwit kan ik hier ook kopen in poedervorm, bij een reformzaak. Maar eigeel is, volgens mij alleen te koop in de groothandel (waar ik dus geen pasje van heb...)