1

Onderwerp: Help! Poedersuiker en Pettinice Chocolade rolfondant ???

Hoe doen jullie dat: bekleden met Chocolade rolfondant? (Of een willekurig andere donkere fondant)

Met poeder suiker op het werkblad werd het een regelrechte ramp -> want poedersuiker op het donderbruine fondant. Dat krijg je er niet meer netjes af. De truc met een kwastje heel lichtjes met water werkt dus alleen met marsepein en niet met fondant.
De volgende dag zat er geen fondant meer op mijn taart, maar chocoladesaus!!!!

Dus help wie heeft er goede tips voor de verwerking van donkere kleuren fondant en marsepein voor de bekleding van een taart.

Groetjes
Esther

2

Re: Help! Poedersuiker en Pettinice Chocolade rolfondant ???

Crisco................?

3

bij mij werkt Crisco niet zo fijn, het ligt niet zo mooi los en zeker met die grote lappen wil het nog wel eens scheuren.

Of doe ik iets fout?

Groetjes
Esther

4

Zorgen dat de poedersuiker ònder de fondant blijft en zodra je een beetje knoeit op de fondant, direct wegwrijven, niet eerst verder rollen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Esther75 schreef:

bij mij werkt Crisco niet zo fijn, het ligt niet zo mooi los en zeker met die grote lappen wil het nog wel eens scheuren.

Of doe ik iets fout?

je moet de crisco dun uitsmeren op je werkvlak... dan kan ik het ook niet precies schuiven maar laat wel makkelijk los...
ik rol, na een tip hier op het forum, uit op een stuk doorzichtig tafelzeil en draai de hele bubs (met het zeil boven) om op de taart, dan het zeil van de fondant eraf pellen en ligt het fondant goed op zijn plaats

hoop dat je hier wat aan hebt

liefs marieke

6

ik rol alles uit op zeil zonder crisco of poeder suiker erop. werkt super

7

Heel voorzichtig zoals Marianne zegt zorgen dat er geen poedersuiker op je fondant komt, maar er onder blijft

Zodra ik de lap fondant een kwartslag gedraaid heb veeg ik eerst mijn handen af.. en vaak doe ik dat nog een keer als ik mijn roller opgepakt heb.. gewoon uit voorzorg..
En ook je roller ver uit de buurt van de poedersuiker houden  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

:) bedankt voor alle tips. Komt dus eigenlijk op het volgende neer:

1) Veel preciezer werken (handen afvegen, roller 5 meter verderop leggen etc. )

of

2) Zeil compleet omkeren op de taart.

Ik heb zeker wat aan deze tips en ga het uitproberen.  :Y

Groetjes
Esther

9

Hi,

ik werk zelf eigenlijk alleen met crisco, maar idd als ik choco fondant gebruik gebruik ik inplaats van poedersuiker gewoon cacoau. Werkt prima en smaakt nog lekker ook!!   :P

en idd wat de rest ook al zegt zorgen dat het alleen aan de onderkant van je lap zit!! scheelt een hoop :D

groetjes Bernadette