1

Onderwerp: hulp! Mijn mooie puzzelplaatje

Was ik zo trots op mijn mooie gepuzzelde Mega Mindy. Haal ik het plaatje net tevoorschijn om de laatste dingetjes (mond en shirt) eraan toe te voegen: is het huishoudfolie op sommige plekken toch een soort van aan de fondant gaan plakken, zodat Mindy nu vetvlekken heeft  :nooo . Althans, ik denk dat het vet is, zo te zien. Ze was zo mooi egaal en dan nu dit! Heb ik iets verkeerd gedaan en vooral: kan ik hier nog iets aan doen?
Bewaren onder huishoudfolie in een luchtdichte doos is toch de goede manier, of toch stiekem niet? Ik kon het er overigens wel gemakkelijk vanaf halen, maar het was dus toch hier en daar 'vastgekleefd'.

Ik baal als een stekker en hoop op tips of tricks om dit een volgende keer te voorkomen. :(
(Hij moet overigens zaterdag op een taart)

Re: hulp! Mijn mooie puzzelplaatje

ik maak de puzzel op een insteekhoesje. die leg ik met puzzel en al in een bewaardoor. ik heb nog nooit huishoudfolie gebruikt. weet niet of dat gaat.

Groetjes Miranda

3

Ja, het lijkt erop dat alleen een bak toch beter is. Maar ik las toch in diverse topics hier afdekken met huishoudfolie als bewaarmethode.  :s  En bij fondant wordt de boel anders ook nog eens keihard, wat niet altijd handig is.

Les voor de volgende keer. En hopelijk weet iemand nog iets om aan mijn vlekkerige mindy te doen.

4

Als jij mega mindy voordat je haar op de taart legt even in de vriezer legt, zie je er niks meer van. Ik heb ooit met kerst 25 puzzelplaatjes zo bewaart. Nam minder ruimte in dan 25 bakjes en na vriezen zag ik er niks meer van.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

5

Ik bewaar mijn puzzelplaatjes altijd onder huishoudfolie, gaat bij mij altijd goed.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

Ha, dank je jolanda, ik twijfelde al over de vriezer. Met "even" moet ik denken aan een halfuurtje oid? En dan een tussenstop in de koelkast voordat 'ie op de taart gaat, of mik je je plaatje meteen op de taart?

7

Ik  heb mijn plaatje laatst in folie in de vriezer gelegd. Een paar dagen vantevoren. Toen er uit gehaald en direct van het plastic af en hup op de taart. Ging heel makkelijk juist doordat het bevroren was.

This too shall pass!

8

ik weet alleen niet of ik nog een keer folie over mijn plaatje durf te leggen  :lol:  :s
Ik gooi hem er morgenochtend gewoon in, ik denk zonder folie. En dan 's avonds meteen op de taart. Ik dacht dat de fondantbekleding van de taart wel zou smelten van zo'n ontdooiend plaatje, maar kennelijk dus niet (?)

9

ik maak plaatje altijd op een plastic insteekhoesje en dek dat af met huishoud folie, maar nog nooit gehad dat het vast plakte.
misschien de fondant wat te warm? dan plakt het sneller...

wat betreft invriezen/ontdooien, kan ik je helaas niet mee helpen, nog geen ervaring mee

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

10

Echt vastplakken deed het dus ook niet, want ik kon het folie er wel zo afhalen. Het waren volgens mij vooral contactplekjes, waar de folie echt op de fondant had gelegen. Echt warm was het niet, kamertemperatuur (ik was toch wel een uurtje of 2 bezig met puzzelen gok ik).

11

ik heb wel, wanneer ik er langer mee bezig ben, dat het door het warme contact met je handen wat plakkeriger wordt...
maar goed alleen contact plekjes... hmmm, tsja dan weet ik het helaas ook niet....

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

12

Tja, daar zeg je wat, dat gebeurt natuurlijk inderdaad wel met fondant. Je bent er toch steeds mee bezig, soms stukjes meermaals doorkneden en door de pastamachine heen.
Misschien probeer ik ook nog wel een keer uit wat er gebeurt als ik het plaatje dan eerst even een halfuurtje koel wegleg en dan pas de folie eroverheen doe. Goed idee, I'll keep it in mind.  :Y

13

Even een kwartiertje in de vriezer is voldoende hoor. Mijn taarten zijn er nog nooit van gaan smelten.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

14

Ok, dan gooi ik hem morgenavond even in de vriezer als ik ga vullen en afsmeren en bekleden. Ben benieuwd of het verschil gaat maken, bedankt voor het meedenken allen!