Onderwerp: Nigella's chocolate fudge cake
Voor 2 ronde cakes met een diameter van 20 cm:
400 g bloem
250 g gele basterdsuiker
100 g rietsuiker
50 g cacaopoeder (best quality)
2 tsp bakpoeder
1 tsp baking soda (maagzout/zuiveringszout/natriumbicarbonate)
1/2 tsp zout
3 eieren
142 ml sour cream (kleine verpakking)
1 tbsp vanille extract
175 g ongezouten boter, gesmolten en afgekoeld
125 ml maisolie
300 ml 'chilled' water. (ik zet het voordat ik begin in de diepvries)
Voor de vulling: fudge icing:
175 g pure chocolade (minstens 70%)
250 g ongezouten zachte boter
275 g suikerbakkerspoeder gezeefd/poedersuiker gezeefd
1 tbsp vanille extract
Werkwijze voor de cake:
1 Oven voorverwarmen op 180 graden
2 De bakvormen invetten of bekleden
3 In een grote kom: bloem, basterdsuiker, rietsuiker, cacaopoeder, bakpoeder, baking soda, zout met elkaar mengen.
4 In bijv een tupperware shaker: eieren, sour cream en vanille-extract door elkaar shaken. (tot het gemengd is, hoeft niet luchtig te worden)
5 gebruik de mixer en kom: en mix de gesmolten boter en corn oil met elkaar totdat ze gemengd zijn. Dan meng je het koude water er doorheen. Voeg daarna alle droge ingredienten er in een keer aan toe. De mixer langzaam laten draaien.
6 Voeg het eimengsel toe en mix tot alles gemengd is, en verdeel het over de bakvormen.
7 Bak de cake in 50-55 minuten, of totdat de breinaald er schoon uitkomt. Laat de cake in zijn vorm op een rek 15 minuten afkoelen. Daarna stort je ze uit de vorm op het rek om ze verder af te laten koelen.
Werkwijze voor de icing:
1 Smelt de chocola au bain marie of in de magnetron 2-3 minuten op stand 'medium'. Laat het een beetje afkoelen.
2 In een andere kom: klop de boter zacht en romig.
3 Voeg de gezeefde poedersuiker toe. Klopt dit alles licht en luchtig. De suiker moet gezeefd worden anders wordt de icing "unsoothingly lumpy".
4 Voeg dan de vanille-extract en de chocolade toe en klop alles glanzend en glad.
5 1/4 van de icing gebruik je als vulling tussen de cake in. De rest is voor boven en rondom. Met een ruberen spatel verdelen en glad maken.
Voor de cupcakejes:
Ik heb de volgende verhouding aangehouden:
1 1/2 cakebeslag : 2 icing
Ik kon er 44 cakejes uithalen. Deze heb ik ongeveer 20 minuten gebakken.
Dit is echt onweerstaanbaar lekker. Ik hoop dat jullie er ook heel veel succes mee hebben. Leuk om te horen wat jullie er van vinden.
www.philokralen.nl voor mjn sieraden.