1

Onderwerp: Suikervrij.. aspartaam e.d. mag wel... wat kan?

Een collega wil een taart bestellen, maar zij en haar dochter moeten suikervrij eten. Wel mogen ze light producten eten, tegen aspartaam etc. kunnen ze wel.
Ze bestellen nu suikervrij gebak bij de bakker, maar daar vinden ze weinig aan.
Is het mogelijk zo'n mooi gedecoreerde taart te maken? Ik weet niet of er suiker zit in de biscuitmix en botercrème. En wat is een alternatief voor fondant?
Iemans tips?

Elke dag is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen!

2

Re: Suikervrij.. aspartaam e.d. mag wel... wat kan?

Er zijn wel alternatieven om met suiker vervangers te bakken. Er is zelfs een topic met allerlei allergie recepten. Deze is gemaakt door Jolanda71. Dus misschien moet je daar even op zoeken.

Maar ik heb zelf voor marsepein en fondant nog nooit een suikervrije vervanger gevonden.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Er is wel suikervrije chocola, dus een taart met ganache kan ook. Zelf vind ik fructose trouwens een lekkerdere suikervervanger en gezonder dan aspartaam (mag je niet te veel van gebruiken). Fructose is te koop bij reformwinkels en omdat het veel zoeter is dan suiker hoef je er maar de helft van te gebruiken.

4

roos schreef:

Zelf vind ik fructose trouwens een lekkerdere suikervervanger en gezonder dan aspartaam (mag je niet te veel van gebruiken). Fructose is te koop bij reformwinkels en omdat het veel zoeter is dan suiker hoef je er maar de helft van te gebruiken.

Fructose mag je alleen niet te heet laten worden, dus niet echt heel geschikt om mee te bakken. weet niet meer precies hoe heet, maar daarna schijnt het ook niet goed meer te zijn.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Ik heb een tijd suikervrij gegeten (met mijn moeder en zus) en wij bakten koekjes e.d. met fructose. Nooit geweten dat dat dus eigenlijk niet kan. Aan de smaak was het niet te merken.

6

Allebei alvast bedankt voor jullie reacties! Het lijkt me nog een heel gedoe...
Er mogen ook geen sporen van noten en pinda's in, dus het wordt wel heeeel ingewikkeld...

Elke dag is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen!