Onderwerp: Belangrijke tip over hete suiker voor iedereen!
Ik heb gisteren van een vriendin (die koken als vak had op school) een uitbrander gekregen omdat ik had geroerd in mijn hete glucosesiroop (die uiteindelijk mislukte).
Je mag NOOIT roeren in hete suiker: als daarvan zelfs maar een heel klein spettertje op je hand/arm/... terecht komt ben je daar sowieso 3de graads verbrand!
Dat komt omdat de kooktemperatuur van suiker veel hoger ligt dan die van water. Daarbij komt nog dat suiker doorbrandt.
Als je dus een spetter kokend water op je hand/arm krijgt kan dat 1e, 2e of 3e graads verbrand zijn; afhankelijk van hoe dicht je lichaamsdeel bij het water was en de hoeveelheid water die je op je kreeg.
Kokende suikersiroop (of glucosesiroop; want glucose is tenslotte een vorm van suiker) is veel heter en brandt door. M.a.w. als je bij je kraan bent gekomen om water over je gloednieuwe brandwonde te laten stromen, ben je eigenlijk al te laat. (waarschijnlijk doet het dan ook al geen pijn meer; een 3e graads brandwonde brandt namelijk al je zenuwen op die bepaalde plek helemaal door; waardoor je dus geen pijn voelt.)
Ik denk dat jullie wel wat kunnen hebben aan deze tip!
Ik weet niet helemaal zeker of ik hier in de goede rubriek zit, maar ik denk dat het onderwerp hier het beste past. Sorry als ik verkeerd zit.
Groetjes,
Veerle