1

Onderwerp: zooooooooooo erg hoe kan dat nou?

taart voor het eerst gemaakt met mix van de webshop
ging goed kwam netjes tot de rand
blik ingevet en bestoven met bloem
niet ingezakt ofzo
wil die niet uit me blik
heb een heel nieuw pme blik gebruikt
bijna 10 min laten afkoelen in het blik en toen ik hem wilde storten niks noppie nada
hij kwam er niet uit
ik heb echt staan kloppen op het blik op den duur op het aanrecht geslagen met het blik
nee hoor niks
en toen eindelijk kwan hij eruit
maar wel alleen de bovenste helft
dus een gebroken taart
ik kan wel janken
hoe kan dit nou wat doe ik fout?

2

Re: zooooooooooo erg hoe kan dat nou?

Hoi,
Ik doe altijd op de bodem een rondje bakpapier, dan komt ie er altijd goed uit....
Probeer dat anders een keertje.
Suc6!
Groetjes, Wendy

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

3

Ik bestuif het niet met bloem en doe op de onderkant een  stukje bakpapier. Blijft er minder in hangen,

4

Ja, ik doe er ook bakpapier in. Vet eerst de hele vorm in en bedek de bodem met een zelfde doorsneemaat als de bakpan.

5

Ik spray mijn blik in met bakspray en doe dan inderdaad op de bodem nog een rondje bakpapier, dat ik dan ook nog heel lichtjes inspray.

Als ik een lager bakblik gebruik, hoog ik de randen ook nog op met bakpapier, dan ik dan dus eveneens nog licht spray. Maar is bij de hoge PME bakpannen niet nodig (althans, ik heb die van 10 cm hoog)

6

ik spray ook en dan bakpapier en als ie niet wil gewoon een mesje pakken en rondom snijden

net de 2e gebakken op lagere temparatuur
helemaal gelukt
maar weer met storten problemen, nu wel bakpapier gebruikt
de eerste keer heb ik 10 min gewacht met storten en hele taart naar de maan
nu 5 min gewacht met storten en weer problemen nu maar aan 2 kanten een stukje maar leverd wel problemen met lagen snijden natuurlijk
nou kan ik maar 1 laag maken als ik hem niet helemaal wil kapotmaken
misschien is het probleem wel dat ik gelijk moet storten?

8

ik beboter en bebloem mijn vorm, zonder bakpapier, dan in de ijskast terwijl ik mijn deeg maak. bijna nooit problemen zo, komt er na 3 tot5 minuten redelijk gemakkelijk in 1 stuk uit.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

9

en t beste is om m helemaal niet af te laten koelen maar gelijk te storten

10 Laatst bewerkt door Sannn (22-02-2010 01:20)

Ik spray mijn pan alleen in met bakspray, en stort hem gelijk als hij uit de oven kom. Heb nog nooit gehad dat hij aan mijn pan plakte.

Groetjes San

11

Ik gebruik ook bakspray. Als ik hem uit de oven haal hou ik de bakpan zo dat ik hem als het ware een beetje los kan kloppen/schudden. Ik draai de pan iedere keer en schud/klop een beetje.... ( Klinkt een beetje vaag zie ik nu, sorry...) Op die manier kan ik wel goed voelen dat ie los komt van de pan aan de zijkanten en onderop. Dan stort ik hem pas eigenlijk. Gaat eigenlijk altijd goed.

Groetjes Marieke
"Als je het niet vriendelijk kunt zeggen, zeg dan maar niets."

12

ik gebruik ook alleen bakspray,
soms bakpapier aan de zijkant om de vorm te verhogen maar dat spray ik nooit in.
Gelijk uit de oven storten.

Is bij mij altijd goed gegaan.

Pluk de dag !!!

13

etmc schreef:

en t beste is om m helemaal niet af te laten koelen maar gelijk te storten

Ja, doe ik ook eigenlijk meteen. Ik wacht hooguit een halve minuut omdat dan mijn kapsel niet aan het rooster blijft plakken, heb ik gemerkt.

14

op je rooster zou ik ook vetvrij papier met wat fijne suiker doen, dan plakt ie ook niet....

15

etmc schreef:

op je rooster zou ik ook vetvrij papier met wat fijne suiker doen, dan plakt ie ook niet....

Als je je kapsel op papier koud laat worden, word hij aan de onderkant helemaal klef en nat. Daarom is een taart rooster ook iets hoger, dan kan de warme lucht eronder uit.

Groetjes San

16

Ik spray en daarop wat bloem. Ik stort meteen uit de oven. Ik had vorige week ook een kapsel wat niet uit de vorm wilde en heb hem toen te lang laten afkoelen, toen ging het helemaal niet meer...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

17

Sannn schreef:

Ik spray mijn pan alleen in met bakspray, en stort hem gelijk als hij uit de oven kom. Heb nog nooit gehad dat hij aan mijn pan plakte.

:Y

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

18

Kadohke schreef:
Sannn schreef:

:Y

Yep!  :thumb:

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

19

ik boter de vorm in met roomboter, beetje beschuitpaneermeel eroverheen doen. en storten als je de taart net uit de oven hebt.

nooit problemen gehad, succes!

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

20 Laatst bewerkt door wendyvanham (23-02-2010 09:21)

Ik gebruik altijd de cake release van wilton, echt super spul, m'n kapsel glijdt bijna de pan uit :D

Het is deze   http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=1839

BREEK DE DAG, BAK EEN TAARTJE!
Groetjes Wendy

21

Sannn schreef:
etmc schreef:

Als je je kapsel op papier koud laat worden, word hij aan de onderkant helemaal klef en nat. Daarom is een taart rooster ook iets hoger, dan kan de warme lucht eronder uit.

hm, dat is bij mij nog nooit gebeurt en op school ook niet, op papier en een rooster...

22

Ik heb zelf cake release gemaakt (recept staat op het forum; maar als ik me niet vergis is het 1 deel shortening -wat NIET te vervangen is door boter!!!!!- met 1 deel bloem en 1 deel zonnebloemolie of arachideolie) en sindsdien geen problemen meer (als ik voldoende gebruik: een hééééél dun laagje doet het niet zo goed als een gewone laag!).
Mijn blikken zijn ouder dan ikzelf en gaat altijd goed :Y

Succes!

23

Ik smeer mijn bakblikken altijd in met Crisco en laat het in de vorm afkoelen en mijn kapsel glijdt er altijd zo uit. Maakt niet uit welk bakblik of welke vorm. Ik gebruik nooit bakpapier

24

Grappig om te lezen hoe iedereen zijn eigen manier heeft! Daar kunnen we elkaar mooi mee helpen!

Mijn manier: heb ook een PME blik. Deze vet ik in met Crisco en ik stort het kapsel ook vrijwel direct nadat ik het uit de oven haal.

25

Ik smeerde ook altijd in met boter en dan bloem tot mijn bloem een keer op was. Dan maar alleen boter en wat schertst mijn verbazing: mijn kapsel kwam mooier en schoner uit zijn vorm. Voor mij dus alleen nog insmeren met boter!