1

Onderwerp: Help!!! gelatineblaadje aardbeienmouse!

Ik sta nu op het punt een taart te vullen en kom aan bij het laatste recept: aardbeienmouse (recept van de website) maar ik loop tegen het volgende aan, er staat: vermeng de geweekte gelatineblaadjes met de aardbeien, maar overal lees ik (en achterop het pakje van de gelatineblaadjes) dat je bij koude gerechten de gelatineblaadjes eerst moet warm maken en daarna pas mengen....wat moet ik doen?? ik wil m'n dure aardbeien niet verpesten..

Alvast bedankt!

2

Re: Help!!! gelatineblaadje aardbeienmouse!

Mezelf kennende zou ik gewoon op safe spelen en de verpakking volgen!
De gelatineblaadjes moeten volledig opgelost worden. Bij mijn weten moeten ze dan eerst een tijdje in koud water weken en moet je ze daarna verwarmen om op te lossen. Kan ook best zijn dat ik het verkeerd heb; maar zo was het mij uitgelegd.

Hopelijk ben je er wat mee! Veel succes, en hopelijk zien we die taart hier snel verschijnen!

3

Gelatine gebruik je zoals Veerle beschrijft. Eerst weken in koud water tot het zacht is, dan uitknijpen, dan een beetje warme vloeistof erbij, bijvoorbeeld heet water totdat het helemaal is opgelost, liefst door een zeefje gooien zodat je geen gelatineklonters krijgt in je moussse  dan bij de aardbeien en dan de slagroom erdoor en dan op laten stijven.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

4

anotschka schreef:

Gelatine gebruik je zoals Veerle beschrijft. Eerst weken in koud water tot het zacht is, dan uitknijpen, dan een beetje warme vloeistof erbij, bijvoorbeeld heet water totdat het helemaal is opgelost, liefst door een zeefje gooien zodat je geen gelatineklonters krijgt in je moussse  dan bij de aardbeien en dan de slagroom erdoor en dan op laten stijven.

Helemaal goed, maar je moet de slagroom er niet te koud bij doen, want dan stolt de gelatine te snel en krijg je alsnog klontjes en goed mengen! Het moet niet zo warm zijn dat je geklopte slagroom slap wordt, maar ook niet zo koud dat het als geleiachtig wordt
succes ermee!

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

5

Handig dat ik nu weet dat ik op het goede spoor zat :D
Nog veel handiger om weten: door een zeef halen! Bedankt voor die tip!

6

Bedankt voor alle tips! ik heb gister maar gekozen voor een andere vulling, dus voor de volgende keer weet ik nu hoe ik het goed kan doen!

7

Ik had het dus verkeerd gedaan. Heb alle stukjes gelatine eruit kunnen vissen :( .
Nu lees ik dat ik het toch nog met heet water had moeten doen.
Had ik nu maar eerder op het forum gelezen.

8

Ik heb toevallig gisteren de mousse gemaakt, eerst de gelatine weken in koud water, dan de gelatine eruit halen en in een schaaltje verwarmen (ik heb het 20 seconden in de magnetron gezet), dan een paar lepels van het aardbeienmengsel door de gelatine spatelen en dan het gelatinemengsel bij de rest van de aardbeien. In deze volgorde lukt het altijd!

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

9

Wel uitkijken dat je de gelatine niet tot kokens toe verwarmt want dan verliest het zijn 'geleer'kracht.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...